Hej!
Jag söker font (för användning i datorn) till SAAB 91 Safir. Särskilt den font som är visad i Björn Karlströms Flygplansritningar och som användes 1964 - framåt. Fonten har ju lite speciell sexa och nia!
Är det någon som vet vad den heter eller vad en snarlik heter och var den finns?
Hälsningar
/Jonny
SAAB 91 Safir, textfont
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Re: SAAB 91 Safir, textfont
Antar du menar Safir i egenskap av flygvapnets Sk 50Jonny skrev:Hej!
Jag söker font (för användning i datorn) till SAAB 91 Safir. Särskilt den font som är visad i Björn Karlströms Flygplansritningar och som användes 1964 - framåt. Fonten har ju lite speciell sexa och nia!
Är det någon som vet vad den heter eller vad en snarlik heter och var den finns?
Hälsningar
/Jonny
Tp 91 borde väl haft samma font/typsnitt som tidiga Sk 50?Fredric Lagerquist skrev:Antar du menar Safir i egenskap av flygvapnets Sk 50Jonny skrev:Jag söker font (för användning i datorn) till SAAB 91 Safir.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Jodå .. men det frågas efter siffrorna av m/64 typsnitt...kallat standard F1281Erik skrev:Tp 91 borde väl haft samma font/typsnitt som tidiga Sk 50?Fredric Lagerquist skrev:Antar du menar Safir i egenskap av flygvapnets Sk 50Jonny skrev:Jag söker font (för användning i datorn) till SAAB 91 Safir.
Jonny, se Hellström/Fredin "Kronmärkt" sidan 57
Senast redigerad av Fredric Lagerquist den 20 maj 2008, 12:03, redigerad totalt 1 gång.
-
Ja det stämmer nog. Men tittar man i Björn Karlströms böcker så verkar det som de olika typsnitten har gällt under vissa perioder. Och det typsnitt jag undrar över är det som började gälla 1964 och antagligen gäller fortfarande eller i vart fall till strax efter 1990 talet då Björn Karlströms böcker gavs ut.