Krigsarkivet till för vem?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Krigsarkivet till för vem ifrågasätts., enbart för Stockholms boende frågas?
Några citat från idag,hoppas ni utsäktar ?

Hej, citerar 2 inlägg från idag::
>>Om reservdelskatalog för B 5.
Har du kollat med krigsarkivet i Stockholm?>>

>>Via Libris kan man, sittandes hemma på kammaren, söka bland Krigsarkivets och Flygvapenmuseums publikationer. Avgränsning/inställning görs under "Mina bibliotek". http://libris.kb.se/
Publikationer kan sedan fjärrlånas till det lokala biblioteket, men då får böckerna inte lämna biblioteket (d.v.s man måste sitta där och scanna/kopiera).>>

SÅ verkar det inte vara från förra veckan!!!
>>>Sedanvi beviljade förra fjärrlånet har vi hunnit ändra policy.
Vi beviljar nu bara fjärrlån för tjänstebruk, d.v.s. till militära myndigheter, som behöver handlingar i sin handläggning.
Med vänlig hälsning Bo Berg 1. arkivarie
Krigsarkivet, 115 88 Stockholm Banérgatan 64
Tel: 010-476 75 00 Telefax: 010-476 75 20 http://www.riksarkivet.se/kra Bankgiro: 806-3166>>>

Fråga:
Mycken stor efterfrågan från
>militära myndigheter, som behöver handlingar i sin handläggning>>

Måste stark ifrågasättas
Härmed utestängs de som inte har råd att sitta säg dagar eller veckovis för att genomgå handlingarna man blivit ” beviligad ” att titta på
Ett tag sa man ”öppna arkiven”
Krigsarkivet verkar vilja mörka
Att <>militära myndigheter, som behöver handlingar i sin handläggning>>
Är prioriterade verkar udda, Enormt behov ! ,,,mycken historieskrivande av de få förband som finns kvar alltså.

Uppmanar Krigsarkivet att återställa möjligheten för HELA Sveriges befolkning
Att kunna kolla vissa dokument som är offentliga:

MVH Bengt Ekbladh

Ovanstående gör att planerad "titt" om Sidewinder går om stöpet.
Annat var det "förr", alltså rätt länge sen, när jag hade möjligheten att skärskåda
Karl XII uppmarsplaner, det vill säga hur 12:an planerade hur regementen skulle förflyttas vid
olika hot och till vilka utskeppningshamnar som användes

Ni som använder Krigsarkivet i era forskningar och inte kan forska hemmifrån ,,,Vad säger ni?

Någon ändring i bemötandet?
Eller helt enkelt nått man skall spara på ?

SYNPUNKER ?
mvh BENGT
Bengt Ekbladh

Re: Krigsarkivet till för vem?

Bengt Ekbladh skrev:Krigsarkivet till för vem?
Krigsarkivet till för vem ifrågasätts., enbart för Stockholms boende frågas?
Några citat från idag,hoppas ni utsäktar ?

Hej, citerar 2 inlägg från idag::
>>Om reservdelskatalog för B 5.
Har du kollat med krigsarkivet i Stockholm?>>

>>Via Libris kan man, sittandes hemma på kammaren, söka bland Krigsarkivets och Flygvapenmuseums publikationer. Avgränsning/inställning görs under "Mina bibliotek". http://libris.kb.se/
Publikationer kan sedan fjärrlånas till det lokala biblioteket, men då får böckerna inte lämna biblioteket (d.v.s man måste sitta där och scanna/kopiera).>>

SÅ verkar det inte vara från förra veckan!!!
>>>Sedanvi beviljade förra fjärrlånet har vi hunnit ändra policy.Vi beviljar nu bara fjärrlån för tjänstebruk, d.v.s. till militära myndigheter, som behöver handlingar i sin handläggning.
Tel: 010-476 75 00 Telefax: 010-476 75 20 http://www.riksarkivet.se/kra Bankgiro: 806-3166>>>

Fråga:
Mycken stor efterfrågan från
>militära myndigheter, som behöver handlingar i sin handläggning>>

Måste stark ifrågasättas
Härmed utestängs de som inte har råd att sitta säg dagar eller veckovis för att genomgå handlingarna man blivit ” beviligad ” att titta på
Ett tag sa man ”öppna arkiven”
Krigsarkivet verkar vilja mörka
Att <>militära myndigheter, som behöver handlingar i sin handläggning>>
Är prioriterade verkar udda, Enormt behov ! ,,,mycken historieskrivande av de få förband som finns kvar alltså.

Uppmanar Krigsarkivet att återställa möjligheten för HELA Sveriges befolkning
Att kunna kolla vissa dokument som är offentliga:

MVH Bengt Ekbladh

Ovanstående gör att planerad "titt" om Sidewinder går om stöpet.
Annat var det "förr", alltså rätt länge sen, när jag hade möjligheten att skärskåda
Karl XII uppmarsplaner, det vill säga hur 12:an planerade hur regementen skulle förflyttas vid
olika hot och till vilka utskeppningshamnar som användes

Ni som använder Krigsarkivet i era forskningar och inte kan forska hemmifrån ,,,Vad säger ni?

Någon ändring i bemötandet?
Eller helt enkelt nått man skall spara på ?

SYNPUNKER ?
mvh BENGT
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Om detta stämmer sket sig det avslutande arbetet med min sammanställning av Flygvapnets bomb- och rakettyper - en sammanställnings som jag, när det var klar, tänkte ställa till förfogande till SFF och landets flyghistoriker. Jag har inte möjlighet eller lust att resa ända till Stockholm för att titta i några få publikationer - som kanske inte ens innehåller det jag eftersöker!

Ytterligare en fördel med att kunna fjärrlåna till sitt lokala bibliotek är ju att man kan scanna eller kopiera intressant material utan att behöva förklara för någon annan vad och hur man önskar få det scannat/kopierat, eller i vilken kvalitet eller storlek. Sittandes på mitt lokala bibliotek har jag i lugn och ro kunnat producerat fin-fina scanningar av fynd, precis i den kvalitet och storlek jag vill ha dem.
I Krigsarkivets forskarsal får man ju inte asa in skrymmande och låtande saker såsom scanner. Och enligt rykten tar Krigsarkivet en hyfsad slant för scanna material. Dessutom finns en stor risk att man blir besviken på resultatet.
Man får förvisso ta med sig kamera för att fotografera av intressanta dokument. Detta har jag provat på plats i Krigsarkivet. Men trots en hyfsat bra systemkamera med bra optik och sittandes närmast fönstret blev resultatet inte tillräckligt bra för att ritningar, skisser eller text skulle kunna publiceras "rakt av".

Om Bengts rykten stämmer, ser jag det som om vi "ute på vinschan" till viss del stängs ute från att at del av det material som finns i Krigsarkivet. Besöken från långväga besökare är nog, och kommer att fortsätta att vara, förhållandevis få - vilket är synd och ej till fördel för den flyghistoriska forskningen inom landet.

Jag föreslår att SFF styrelse, och styrelser för andra militärhistoriska föreningar, inleder förhandlingar med Krigsarkivet, i syfte att återupprätta möjligheten till fjärrlån.
Om detta inte går bör SFF verka för att vi som tillhör landets (nordens?) största flyghistoriska förening exkluderas från denna begränsning - vid uppvisnade av giltigt medlemskap bör man, trots att man inte arbetar åt en militär myndighet, kunna fjärrlåna ett rimligt antal publikationer per år.
Användarens profilbild
Lennart A

Inlägg av Lennart A »

Själv har jag inte utnyttjat denna möjlighet på länge, men självklart är det både dyrt och tidsödande med resor till Krigsarkivet för oss som inte bor i Stockholm. Observera att det finns möjlighet att söka bidrag till sådanan kostnader från SFF:s fonder om man arbetar med ett projekt som kräver arkivresor.

Jag kan tänka mig att det är med hänsyn till arkivmaterialet som man tänkt om (slitage, att papper kommer i oordning/försvinner). På ett lokalt bibliotek sker ju inte användandet i övervakad form på samma sätt som på Krigsarkivet. Detta är en gissning från min sida och det vore intressant att få en kommentar från Riksarkivet, för det är nog de som bestämmer.

Lennart A
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Användarens profilbild
Mikael Olrog

Inlägg av Mikael Olrog »

Jag visste inteom att fjärrlåningsmöjligheten har funnits. Det måste ha varit en finfin möjlighet för de som utnyttjat den. Själv bor jag i stockholm så nust krigsarkivet ör böra till tillgängligt. Det skulle förstås vara intressant att höra krigsarkivets resonemang men jag kan tänka mig båda orsakena som Lennart lyfter, slitage och stöldrisk. Att själv kopiera eller scanna inbundna dokument kan utgöra hårt slitage på ömtåligt papper, speciellt om utfört av ovan person.

Det kan dock vara värt att lyfta som perspektiv att svenska arkiv är fantastiskt tillgängliga jämfört med många andra länders arkiv. Bara att du får fritt fotografera dokument är inte självklart, i militärarchiv freiburg får man inte det utan måste betala dyrt för kopior. På riksarkivet tillhandahålls tom stativ för att fixera kameran, vilken service!

Antar att det ör en avvägning mellan att göra materialet lätt tillgängligt på många geografiska platser eller långsiktigt tillgängligt för forskare även i framtiden.

Ett konstruktivt alternativ skulle kunna vara att istället för att skicka material till bibliotek där personalen inte övervakar och kanske inte har vanan av att hantera arkivalier, vore att istället skicka material till ett närliggande arkiv. T ex lokalt landsarkiv el liknande som kan garantera hanteringen på ett korrekt sätt.

[ Post skriven via iPad ] Bild
Bengt Ekbladh

Emil Lindberg skrev:Här finns mer att läsa i ämnet
http://www.riksarkivet.se/default.aspx? ... refid=1160
Fint Emil.
men kolla längst ner::
Publicerad: 2007-06-11 Uppdaterad: 2011-09-12
Det jag hänvisar till hände nyss, och förmedlingen gick via "godkänd förmedlare" ::Arkiv Gävleborg.

Samt att sidan är RIKSARKIVET:s och inte just Krigsarkivet som det i för "oss"kanske är mer åtråvärd.
Citerar igen vad jag fick förmedlat::

>>>Sedanvi beviljade förra fjärrlånet har vi hunnit ändra policy.
Vi beviljar nu bara fjärrlån för tjänstebruk, d.v.s. till militära myndigheter, som behöver handlingar i sin handläggning.
Tel: 010-476 75 00 Telefax: 010-476 75 20>>>

Ja vad tycks?

mvh Bengt
Användarens profilbild
Mikael Olrog

Inlägg av Mikael Olrog »

Bengt, jag förstod mycket väl att det var krigsarkivet som du refererade till, men jag försökte "lyfta" perspektivet, så som jag skrev, och referera till erfarenheter både inom och utom Sverige, för att påvisa att vi har relativt bra förutsättningar i sverige till att få tillgång till våra arkiv. Ett annat exempel är öppettiderna som ofta inkluderar en vardagskväll samt lördagar, något som är ovanligt i t ex Tyskland.

Men det kanske enklaste är att du frågar Krigsarkivet direkt varför de ändrat sin policy så att du får deras svar.

[ Post skriven via iPad ] Bild
Bengt Ekbladh

Mikael Olrog skrev:.....
Men det kanske enklaste är att du frågar Krigsarkivet direkt varför de ändrat sin policy så att du får deras svar.
Ja ofkås! gör jag det,ville bara kolla Er inställning först.
Och den verkar nästan vara "manjama?"

Det kanske inte är så många som "är" på forumet och samtidigt försöker hitta "vad som inte sagts"
Det vill säga:
Det Du kanske söker kan någon "ha kollat upp"och i så fall oftast på Krigsarkivet

Tycker nog att DU som besöker forumet och har frågor kanska betänker det?

Utan input ingen .....?

Tänker SFF ge någon reaktion på trolig inskänkning på tillgänglligheten tro ? troligen inte för att inte stöta sig?

Alltså vilket är SFF:s ställningstagande ?
har vi något?
Eller ska bara Stockholmare ha råd att kolla vad som hände?

Bengt
Användarens profilbild
Henrik Bergman

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej Bengt!
Tänker SFF ge någon reaktion på trolig inskänkning på tillgänglligheten tro ? troligen inte för att inte stöta sig?

Alltså vilket är SFF:s ställningstagande ?
har vi något?
Ja, det är bra att frågan diskuteras.
Alla forumsbesökare kanske inte vill/kan/intresserar sig för ett djupdykande i arkiv, som du och jag är.
Om vi vill veta vad SFF´s styrelse har för uppfattning i frågan, så måste vi nog ställa den till dem direkt, och inte här på forument.
Jag tror, som sagt, inte att alla i SFF´s styrelsen läser detta. Om inte annat, så måste man ge dem tid att diskutera frågan.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Klas Andersson

Inlägg av Klas Andersson »

Hej !
jag har tidigare tillbringat ....nog samanlagt 2-3 dagar på Krigsarkivet ,
och då åkt dit ! av den enkla anledningen att jag inte visste i vilka delar av arkivet jag skulle leta ,
Jag behövde då få hjälp av pesonalen med att få tipps ,och skriva i en beställning att få fram tänkbara volymer !
sen tar det ju kanske en halvtimma innan de får fram de begärda handlingarna !
som kan vara STORA ! buntar med papper som ibland är nödtorftigt insatta i en mjuk pappersmapp -kanske 15cm tjock , med lösa mindre papper i !
ofta innehåller de ochså fotografier -säkert de enda som existerar ! (gäller haverirapporter jag sökt !)

Jag kan förstå de inte vill skicka ut sådant runt om i landet ! det kostar ju en del ochså !

Och OM jag kommit till Krigsarkivet efter att åkt 35 mil !
och det då visat sig att den mapp som KAN innehålla det jag söker är utlånad ! på ... 1 månad ?
så skulle jag nog blivit rätt grinig ! :evil:

Jag har aldrig ens funderat på att få något på fjärrlån - visste inte det gick ! ! men antar det skulle funkat om ! jag vetat exakt i vilka volymer och arkiv
jag skulle leta . Krigsaarkivet består ju av arkiverade handligar från massor av olika arkiv

bifogar en bild på ett par lappar som måste fyllas i för att få in handlingarna till ett bord !
inte lätt att göra hemifrån !! kräver först att man i en pärm de har hittade något som kunde tänkas vara intressant

Så om vi ska ha en "omröstning" så måste nog jag för egen del ....rösta för att handlingar Inte ska lämna arkivet :?
skanna0003.jpg
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Jag skrev till SFF styrelse för några dagar sedan och bad dem diskutera detta inom styrelsen samt vidta åtgärder (jag gav dem ett antal förslag). De svarade att de skulle ta upp frågan på styrelsemötet som hålls strax innan SFF årsmöte.

Till Klas: Jag tror, utan att veta säkert, att fjärrlåningsmöjligheten främst gällde rena publikationer, såsom reglementen, beskrivningar samt böcker. Måhända gällde det fint inbundna rapporter och liknande.
Skrivelser, mindre rapporter och "lösa papper" tror jag inte kunde fjärrlånas. Jag tror ej heller att man hittar dem vid sökning via Libris, eller andra bibliotekskatalogsystem. Men som sagt, jag vet ej säkert.
Det där med att man skulle kunna råka ut för att materialet man eftersöker skulle kunna vara utlånat gäller ju fortfarande. Det kan ju vara utlånat till någon låneberättigad myndighet.
gits43

Inlägg av gits43 »

Tråkigt om KA har ändrat policy. I höstas sökte jag och fick en haverirapport om ett haveri med en tvåsitsig 35 som gick ner i Roxen nära min bostad 1963 från just Krigsarkivet. Ett tips för den som söker kan ju vara Flygvapenmuseets bibliotek eller det arkiv som finns hos ÖFS i Malmslätt som är tillgängligt för medlemmar. Där finns en hel del bl.a haverirapporter.
Bengt Ekbladh

Emil Lindberg skrev:Jag skrev till SFF styrelse för några dagar sedan och bad dem diskutera detta inom styrelsen samt vidta åtgärder (jag gav dem ett antal förslag). De svarade att de skulle ta upp frågan på styrelsemötet som hålls strax innan SFF årsmöte........
OCK ?

Bengt
ing

Inlägg av ing »

Hej,
Vi har inom SFF styrelse diskuterat "fjärrlånefrågan" som bl a Emil Lindberg tagit upp. Vi har beslutat att göra en framställning till Krigsarkivet om att bibehålla möjligheten till fjärrlån för flyghistorisk forskning. I första hand för vi fram att SFFare ute i landet bör ha tillgång till handlingar från Krigsarkivet. Dessa kan vara kopior av original, vilket skulle lösa ev problem med att besökare till Krigsarkivet i Stockholm inte kan se utlånade handlingar. Dessutom skulle kopie-lösningen utesluta att bilder, tabeller etc kommer på "avvägar", vilket har framförts som ett skäl av Krigsarkivet för att sluta med utlåning. Vårt brev till Krigsarkivet går denna vecka.

Stieg Ingvarsson, ordf
Bengt Ekbladh

Tackar det låter ju bra!

""Dessa kan vara kopior av original ""
låter något underligt i mitt tycke.
Handlingarna jag oftast tittat i är väl 8-10 cm tjocka luntor "inbundna"och "förseglade"

OM jag tex.skulle vilja se vad som hände 17117 ett visst år och vilka motornummer den hade det året
tror jag ju inte Kra kan gå igenom luntan och erbjuda kopia.

Sådana register saknas.
Och det är ju spänningen att bläddra i dessa dokument och hitta vad du sökte
Samt även vissa Skoop då man ser att man arkiverat Fel och hittar helt andra data
Se tex.gamla frågan på forumet om Flygvapnet haft en S17A en tid.

De av mig de senast sökta och ibland nekade dokument är nyligen "släppta" och kan jag säga inte Nötta
Att dokument skulle försvinna är ju oförlåtligt.
Kan nog garrantera att kollen där jag suttit i Gävle är betryggande.

Hoppas på ett bra beslut av Kra och att Hela Sveriges flyghistoriker även i fortsättningen kan
forska "hemifrån" pga.resekostnader.

MVH Bengt Ekbladh
Bengt Ekbladh

Stieg Ingvarsson, ordf.
kan ju oxså kolla mitt inlägg om FBS-Chefer
och kanske"läsa lite genom raderna" !

De av mig begärda handlingar (och EJ bevilljade att få läsa "hemma" ,är "Ny släppta" och knappast "nötta"

Har det med ev.kostnad för Kra ,eller bara att man vill begränsa tillgängligheten till
Stockholms området??

MVH Bengt
Användarens profilbild
Fredrik Lager

Inlägg av Fredrik Lager »

Ja Bengt, naturligtvis är det så!
KrA ska fortsättningsvis endast vara tillgängligt för oss boende i Stockholm.

Det är numera bara personer bosatta i Stockholm som har rätt att forska i militärhistoriska frågor.....

[ Post skriven via iPhone ] Bild
Varför fråga, får ändå inga svar..
Användarens profilbild
Hans E Fredbäck
Kontakt:

Inlägg av Hans E Fredbäck »

Noterat!
Nu är det bara att följa upp handläggningen inom SFF.
Här ser man nyttan av en stor och respekterad organisation, med kraft att utöva "påtryckningar".
Vi befinner oss i början av en intressant dokumentationsutveckling, där även KB har stor betydelse, men som vanligt blir det frågor om finansiering av arkiv/biblioteksstödet till "landsbygden", men det är väl bara en teknisk fråga numera?
///H-E Fredbäck :!:
FBH-gruppen
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"