Callsign för SK60

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Niklas Adolfsson
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:29
Ort: Motala

Callsign för SK60

Inlägg av Niklas Adolfsson »

Hej!

I FOM-C står att "SK60 skall ha treställig nummerserie. 2-sits nyttjar 200-serien och 4-sits nyttjar 400 serien"
Min fråga är nu om jag har ett callsign som är "GOB248I", GOB borde vara GOBLIN dvs. SK60 kontrollflyg/mål,
kan denna knytas till en specifik individ (2-sits med fennummer 48?) eller är den slumpmässig?

Anledningen till att jag frågar är jag försöker knyta identitieten för 3st mode-s transponder hexkoder till enskilda individer.

De callsigns jag har är GOB248I, GOB241I samt GOB216I.

Tack på förhand!

Niklas
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Callsign för SK60

Inlägg av Emil Lindberg »

Av vad jag har fått lära mig och förstått om de nya anropssignalerna varierar numret i anropssignalen från pass till pass. Det är dessutom inte kopplat till någon flygplansindivid.

Exempel: Pelle Pilot på Malmen kliver inför dagens första pass i flygplan 123. Redan innan är det bestämt att han ska ha callsign Goblin 456. Under uppstart går Pelles flygplan ur (sönder) och han byter till reservflygplanet. Trots detta behåller Pelle callsign Goblin 456. Efter passet landar han på Kallax. När han startar därifrån, i samm flygplan som innan, har han nu callsign Goblin 789.

Så man/du bör inte kunna knyta anropssignalen till flygplansindivid. Men jag kan ha fel!

Se även http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... ropssignal
Användarens profilbild
Niklas Adolfsson
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:29
Ort: Motala

Re: Callsign för SK60

Inlägg av Niklas Adolfsson »

Tack för svaret Emil.

Jag har loggat 3st hexkoder (Mode-S) och de har alltid haft samma callsign, därav min undran. :-)

Mvh Niklas
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Callsign för SK60

Inlägg av Erik »

GOBLIN 789 borde inte gå då det enligt FOM-C inte är några flygplanstyper som har 7xx-serien. Jag förstår exemplet, men just 7xx är den enda sifferserien som inte används.

GOBLIN 456 borde vara en fyrsitsig SK 60, men vad händer med anropssignalen/flightnumret ifall Pelle måste byta till en tvåsitsig (som ska ha 2xx)? Skriva ny färdplan?
Enligt senaste FOM-C så använder FlygS fennummer. Allt för att förvilla.

GOBLIN är dessutom Saab, och vad de har för system för tilldelning av flightnummer/callsign vet jag inte. Kan ju vara så enkelt att de har första siffran för att identifiera 2/4-sits och de resterande är de sista två siffrorna i fennumret.

Jag kan dock konstatera att vissa fortsatte flyga på gamla anropssignaler ett bra tag efter att det nya systemet togs i bruk. Till exempel använde radarflygplanen bokstav+fennummer, vilket gjorde att man kunde ha en CHARLIE 04 i luften vilket alltså var en slö 340 med takbox istället för en 39C/D ur incidenten, vilket det borde inneburit enligt FOM. Dessutom hade ju FV klantat till det och inte frågat civila myndigheter innan man införde nya callsigns. I värsta fall hade det kunnat leda till två flygplan med samma anropssignal.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"