Hej!
Hittade en gammal länk på internet:
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter ... e80404.ece
Jag undrar bara blev det någonting av projekt 518?!
SAAB-Skolflygplan
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- AlbinJohansson
SAAB-Skolflygplan
Att flyga är att leva..
Re: SAAB-Skolflygplan
Kan det vara något tänkt projekt antingen i försöket att sälja skolplan till USAF
eller något runt den tänkta Europeiska Flygskolan ?
- AlbinJohansson
USAF vet jag inte...dom bygger väl sina egna flygplan, men Europa kanske skulle behöva ett skolflygplan.Bengt Ekbladh skrev:Kan det vara något tänkt projekt antingen i försöket att sälja skolplan till USAF
Att flyga är att leva..
Menar alltså tidpunkt början 2000-taletAlbinJohansson skrev:USAF vet jag inte...dom bygger väl sina egna flygplan, men Europa kanske skulle behöva ett skolflygplan.Bengt Ekbladh skrev:Kan det vara något tänkt projekt antingen i försöket att sälja skolplan till USAF
Saab var faktiskt med i början av JPATS med en variant av Saab 105 kallad Saab 2060. Som vi vet var det ju T-6 Texan II, vilken bygger på Pilatus PC-9, som vann den upphandlingen. Jänkarnas skolhelikopter UH-72 är ju en Eurocopter EC145. Amerikanska flottan har T-45 Goshawk, som bygger på BAe Hawk, som skolflygplan. USAF:s T-1 Jayhawk är från början en konstruktion av Mitsubishi.AlbinJohansson skrev:USAF vet jag inte...dom bygger väl sina egna flygplan, men Europa kanske skulle behöva ett skolflygplan.Bengt Ekbladh skrev:Kan det vara något tänkt projekt antingen i försöket att sälja skolplan till USAF
Så nej, amerikanerna flyger inte enbart inhemska konstruktioner, även om de utländska byggs av ett amerikanskt företag.