32 Lansen och dess huvudställ

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

LeifS
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 mar 2012, 21:44

32 Lansen och dess huvudställ

Inlägg av LeifS »

Hej,

Jag håller på med att tillverka en J32B Lansen i skala 1:5. Modellen skall flyga och tanken är att den skall bli hyfsat skalariktig, fungerande fowler flaps, luftbromsar, trimbar stabilisator mm. Jag har varit och krupit på, i och under ett par exemplar av Lansen och mätt och fotat så jag har hyfsat med underlag, drygt 800 bilder med mått.

En sak jag inte lyckas klura ut är hur mekanismen för in och utfällning av huvudställen fungerar. Inne i hjulbrunnen finns en knäled med en lite cylinder som jag antar är till för att låsa stället i in- respektive utfällt läge.
Men.. någonstans måste det väl finnas en lite kraftigare hydraulik men jag undrar var och hur den fungerar/verkar?

Någon som kan ge en hint om detta och jag är så tacksam.

Hälsningar,
Leif
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: 32 Lansen och dess huvudställ

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

Den lilla cylinder du nämner har till uppgift att påverka en låsstötta vilken förhindrar fällstöttan att gå från öveknäckt läge.
Det är den överknäckta fällstöttan som låser stället i utfällt läge och tar upp landställets sidolaster.
I uppfällt läge hålls stället låst meddelst en låskrok vilken är sammankopplad med dom inre landställsluckornas mekanism.
Landställets manövercylinder sitter infästad i ställets övre del (ovanför ställets upphägningspunkt) på utsidan, alltså mot vingspetsen till.
Den är sedan infästad i en konsol på bakre vingbalken. Hela den delen sitter inne i vingen utanför hjulbrunnen och det är därför du inte kan se detta när du tittar upp i utrymmet.

Allt detta taget ur minnet. Det är lustigt vad man kommer ihåg efter snart 30 år.
Hälsningar
//EK
LeifS
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 mar 2012, 21:44

Re: 32 Lansen och dess huvudställ

Inlägg av LeifS »

Tack för svaret Björn,
Misstänkte det var något åt det hållet. Fascinerande att man fått ihop det. Vingen är ju ganska tunn så det måste vara korta momentarmar, dvs. stora krafter när stället trycks upp. Uppenbarligen fungerar det, Hydrauliken är ju kraftfull.
Huvudställen lär bli den mest komplicerade delen att få till på modellen, dom skall ju dessutom tåla en massa stryk vid landning. Det är tyvärr inte varje landning jag får till en "smygare" :D

-Leif
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"