JAS 39 besöker Arlanda (?)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

JAS 39 besöker Arlanda (?)

Inlägg av Karl Persson »

Vad har man nu hittat på? Har Gripen gjort sådana "hangarbesök" tidigare på Arlanda?
När prinsen av Wales och hertiginnan av Cornwall dimper ned på Arlanda börjar de med att titta på ett Jas Gripen-plan i en hangar och får en orientering om den svenska insatsen i Libyen.

Torsdag 22 mars
13.20 Ankomst Arlanda.
13.35 Jas Gripen.
http://www.dn.se/sthlm/integration-och- ... ligt-besok
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: JAS 39 besöker Arlanda (?)

Inlägg av Emil Lindberg »

Det är 39274 från 1 FU-komp F17. "Någon" skickade dit det i morse, med typisk UP-/FL 01-/FL 02-last
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Re: JAS 39 besöker Arlanda (?)

Inlägg av Karl Persson »

Emil, intressant! Över Stockholm har vi idag haft 3 st HKP 15 och ett stycke HKP 16 flygandes i N/NV riktning kanske transport och uppvisningsärende om jag får gissa. Vid JAS 39-förevisningen ska även Saab och deras brittiske radarpartner Selex medverka läste jag.

Edit:
Prins Charles log och tog prins Carl Philip i hand innan de gick vidare till en flyghangar i närheten på Arlanda.
I hangaren började kungligheternas första aktivitet i Sverige. De fick nämligen möjlighet att se ett exemplar av det svenska stridsplanet Jas Gripen. Camilla hade hela tiden prins Carl Philip vid sin sidan. När de gick runt planet berättade han för henne om det svenska stridsplanet.

Prins Charles tog det ett steg längre. Han fick nämligen möjlighet att sitta i planets cockpit.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14563589.ab
Fredrik Svärd
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:26
Ort: Svartsjö

Re: JAS 39 besöker Arlanda (?)

Inlägg av Fredrik Svärd »

Även en Sk 60 siktades över de södra förorterna.
Kneeke
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 aug 2010, 21:13

Re: JAS 39 besöker Arlanda (?)

Inlägg av Kneeke »

Kl 19.50 landade tre helikoptrar i formation på Bromma: de tre Hkp15. Jag sprang ner till flygplatsen och hann precis när de lyfte mot söder igen kl 20.25. Individer 24 och 25 och en grå.
Användarens profilbild
JonathanRL
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 okt 2011, 23:06
Ort: Stockholm

Re: JAS 39 besöker Arlanda (?)

Inlägg av JonathanRL »

Även jag såg HPK 15 mot Bromma. Förbannade det faktum att jag inte hade kameran med mig just då.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"