Övning Lion Effort 2012

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Övning Lion Effort 2012

Inlägg av Emil Lindberg »

Mellan den 27 mars till den 5 april kommer övningen Lion Effort 2012 att hållas vid F 17. Enligt planerna kommer över 25 st Gripenflygplan att lyfta från flottiljen inför varje pass! Även tjeckiska L-159 och utländska transportflygplan kommer att vara synliga i luften kring Ronneby.

http://www.saabgroup.com/en/About-Saab/ ... fort-2012/

http://www.lfv.se/AIP/AIP%20Sup/SUP_11_12.pdf

Undertecknad deltog vid den allra första Lion Effort-övning, som 2009 hölls vid Kecskemét AFB. Då deltog bara Sverige och Ungern.
Användarens profilbild
Thuresson88
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 mar 2012, 10:16
Ort: Karlshamn

Re: Övning Lion Effort 2012

Inlägg av Thuresson88 »

Hej Emil och tack för informationen. Några speciella krav angående fotografering under övningen ? Blir det bra väder så är det ju kanon för lite spotting menar jag :) Kommer bli spännande med lite mer flygverksamhet än vanligt på flottiljen :)
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Re: Övning Lion Effort 2012

Inlägg av Karl Persson »

Hoppas allt går bra. Schweiz kommer delta som observatör. Väldigt intressant med det Sydafrikanska deltagandet.. en stor händelse för SAAF inte minst.

Ungrarna är dessutom i Vidsel just nu (eller kanske är de redan klara då jag inte har datumen i huvudet) och skjuter Sidewinders och AKAN.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Övning Lion Effort 2012

Inlägg av Emil Lindberg »

Karl Persson skrev:Hoppas allt går bra. Schweiz kommer delta som observatör. Väldigt intressant med det Sydafrikanska deltagandet.. en stor händelse för SAAF inte minst.
Extra intressant är att de, enligt rykten, ska deltaga med nylevererade flygplan från SAAB-fabriken. Efter övningen tas flygplanen hem till Sydafrika för första gången.
Användarens profilbild
Hellenius
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Övning Lion Effort 2012

Inlägg av Hellenius »

Thuresson88 skrev:Hej Emil och tack för informationen. Några speciella krav angående fotografering under övningen ? Blir det bra väder så är det ju kanon för lite spotting menar jag :) Kommer bli spännande med lite mer flygverksamhet än vanligt på flottiljen :)
Jag skickade ju ett PM till dig, men det kanske är intressant för fler att få veta att det numera (fr.o.m. i år) råder fotoförbud. Jag känner inte till omfattningen, men vid förfrågan har jag fått veta att vid F 17 gäller det i varje fall. Trist...
Mvh
/Björn Hellenius
Kneeke
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 aug 2010, 21:13

Re: Övning Lion Effort 2012

Inlägg av Kneeke »

Jag skickade ett mejl till informationsavdelningen på F17 och fick svaret att det bara är trevligt med flygintresse och de inte ser något problem med fotografering utanför staketet vid banändorna. Fotoförbudet gäller förmodligen på basen, alltså innanför staketet när man går omkring 'där inne', på plattan osv.
Ha det bra!
Corne
Användarens profilbild
Thuresson88
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 mar 2012, 10:16
Ort: Karlshamn

Re: Övning Lion Effort 2012

Inlägg av Thuresson88 »

Tänkte själv dra iväg ett mejl eller höra med en bekant på 3 FUKOMP. Men du var tydligen snabbare med det så jag tackar för det svaret.


Kneeke skrev:Jag skickade ett mejl till informationsavdelningen på F17 och fick svaret att det bara är trevligt med flygintresse och de inte ser något problem med fotografering utanför staketet vid banändorna. Fotoförbudet gäller förmodligen på basen, alltså innanför staketet när man går omkring 'där inne', på plattan osv.
Ha det bra!
Corne
Bengt Ekbladh

Re: Övning Lion Effort 2012

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Intressant uppgift på TV ikväll att deltagare är Syd-Afrikas sista 4 JAS 39:or.
Bilder på nr 21,24 ,o 25.
Tänkte nyligen fråga om "leveransläget".

Hur sker hemtransporten till den södra hemisfären tro?
Per båt eller luftledes?
Bengt
Användarens profilbild
Hellenius
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Övning Lion Effort 2012

Inlägg av Hellenius »

Ber att få revidera min egen uppgift..
Fick i dagarna samma information som Corné, fotoförbudet blev aldrig infört på F 17. Tvärt emot den info jag fick från samma instans för en kort tid sedan. Goda nyheter således, foto- och flygintresserade är fortfarande lika välkomna som tidigare.
Mvh
/Björn Hellenius
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Re: Övning Lion Effort 2012

Inlägg av Karl Persson »

Bengt, dom skickas med båt. Sydafrika har redan fått 22 och 23. Så i Sverige finns 21, 24, 25, 26.

Dvs slutleverans.
Användarens profilbild
Jan Holmqvist
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13

Re: Övning Lion Effort 2012

Inlägg av Jan Holmqvist »

En liten artikel i dagens BLT som förmodligen är en sniken PLUS-tjänst och inte kan ses. :x
Världens största JAS-övning....

Bilderna går iallafall kolla på.

PS. Klaga gärna i webenkäten som poppar upp på att det inte går att se artiklarna om man inte är inloggad.
Quintus 72 - SFF Blekinge
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"