Bildfråga

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Åke Karlsson
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
Ort: Göteborg

Bildfråga

Inlägg av Åke Karlsson »

Avbildade plan har idag ett par gånger passerat Göteborgskt luftrum. Jag får vibbar av målbogserare över Luftvärnets skjutskola på Väddö där jag dvaldes en sommar och matade myggen. Nån japan var det visst. Rätt?

Bild
olof52
Inlägg: 49
Blev medlem: 26 feb 2008, 01:32
Ort: Stockholm

Målbogserare

Inlägg av olof52 »

Hej, om jag "ser rätt" så är det Mitsubishi MU-2F, SE-GHF finns att läsa mer i Målflyget, Svenska vingar 8.

mvh Olof
Olof Nycop
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2936
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Jag hoppas Saab Nyge Aero har jobb för sina 9 (?) Mitsubishi och 2 Learjet (?). Luftvärnet skall ju visst läggas ned liksom mycket annat verkar det som.

Mitsubishin verkar vara en rätt raffig kärra - jag känner den dock inte närmare. Jag tycker din bild är suggestiv. Att man kan få så mycket kraft ur en så liten apparat som en gasturbin.

Se även http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=20350 om vad planen ibland kan syssla med.

Målflygning har sina risker även om det r inte var just en Mitsubishi som höll på att bli nedskjuten av en tjeckisk Gripen-pilot vid en skjutövning över Bottenviken.

Lars S
Åke Karlsson
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
Ort: Göteborg

Inlägg av Åke Karlsson »

Jaha, då mindes jag rätt. Gjorde lumpen 71/72 på Lv3/Lvss. Har för mig att Mitsubishi-maskinerna var nya då, det var mest AD-4 och inbland nån Canberra som var målbogserare.

Lät gott när AD4:orna lågsniffade för att släppa målkorven. Dom kunde inte ta in korven under flygning så dom var tvungna att släppa den innan landningen. Det gick dock på Mitsubishin. Hur Canberran gjorde kommer jag inte ihåg, dom var inte där så ofta.

Jag och några killar till skötte signalförrådet som låg alldeles vid strandan. En dag hittade vi en målkorv i vattnet som släppts lite fel. Vi bärgade den och torkade den och planerade att ta med den hem till Göteborg men den var lite otymplig att få med på tåget så vi återlämnade den till försvaret. :lol:
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1780
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Åke Karlsson skrev:Jaha, då mindes jag rätt. Gjorde lumpen 71/72 på Lv3/Lvss. Har för mig att Mitsubishi-maskinerna var nya då, det var mest AD-4 och inbland nån Canberra som var målbogserare.

Lät gott när AD4:orna lågsniffade för att släppa målkorven. Dom kunde inte ta in korven under flygning så dom var tvungna att släppa den innan landningen. Det gick dock på Mitsubishin. Hur Canberran gjorde kommer jag inte ihåg, dom var inte där så ofta.

Jag och några killar till skötte signalförrådet som låg alldeles vid strandan. En dag hittade vi en målkorv i vattnet som släppts lite fel. Vi bärgade den och torkade den och planerade att ta med den hem till Göteborg men den var lite otymplig att få med på tåget så vi återlämnade den till försvaret. :lol:
Antar att det var Gloster Meteor som du såg dra korv...inte Canberra ;-)

http://www.airliners.net/open.file/0378876/M
Åke Karlsson
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
Ort: Göteborg

Inlägg av Åke Karlsson »

Antar att det var Gloster Meteor som du såg dra korv...inte Canberra ;-)

http://www.airliners.net/open.file/0378876/M[/quote]

Självklart, vet inte var jag fick Canberran ifrån. Lita inte på gamla minnen. Nu återgår jag till tåghobbyn efter denna luftfärd.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"