SE-CGW, Piper PA-18A-135 Super Cub

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 10003
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

SE-CGW, Piper PA-18A-135 Super Cub

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

SE-CGW
Typ: Piper PA-18A-135 Super Cub
c/n: 18-2389
Tillverkad år 1953

Fd N ?
Registrerad 1958-07-22 Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg/Ängelholm/Höganäs
Haveri 1961-10-11 Allerum, Ödåkra, trädkollision vid lågflygning
Avreg 1961-11-29 Totalhaveri
002-1016290.jpg
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1800
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SE-CGW, Piper PA-18A-135 Super Cub

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Sven-Erik Jönsson skrev:SE-CGW
Typ: Piper PA-18A-135 Super Cub
c/n: 18-2389
Tillverkad år 1953

Fd N ?
Registrerad 1958-07-22 Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg/Ängelholm/Höganäs
Haveri 1961-10-11 Allerum, Ödåkra, trädkollision vid lågflygning
Avreg 1961-11-29 Totalhaveri
Ett förslag på före detta amerikansk registrering på denna Super Cub är N3757. Bild på en N-reg (vilken med lite god vilja fås till N3757) Super Cub med mindre cowl tagen i Höganäs ca 1958 finns. Den har dock inte samma utseendet som på bilden ovan...vilket i o för sig inte så konstigt då det är målningsschemat för 1958/59. Tillverkningsåret är ju 1953...
Jan H Vold
Inlägg: 165
Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
Ort: Trondheim, Norge

Re: SE-CGW, Piper PA-18A Super Cub 135

Inlägg av Jan H Vold »

Kan den opprinnelige US-registrering ha vært N275T ?

Jeg har en liste over PA-18 som fremdeles var N- registrert ca 2003-2004.
Her har nesten alle en registrering i stigende rekkefølge, eksempelvis:
18-2385 N271T, 18-2387 N273T og 18-2390 N276T.

Og var den opprinnelig en PA-18-105 som disse?
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1800
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SE-CGW, Piper PA-18A-135 Super Cub

Inlägg av Fredric Lagerquist »

N275T måste ha varit den amerikanska registreringen. Bilden är något oklar och det var tack vare en rejäl uppförstoring som förslaget N3757 kom till. Men man kan klart tolka det även som N275T.

Kan rullat ut från fabrik som en PA-18A-105 och sedan fått starkare motor och blivit en PA-18A-135?
Paul R Compton
Inlägg: 4239
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

SE-CGW Piper PA-18A-135 Super Cub

Inlägg av Paul R Compton »

Hi Fred, Jan!

finns ingen tvekan att denna Cub är fd N275T (se nedan) darför att ett foto av den med N reg finns i handlingarna i Arninge. (Ska kolla om jag har en kopia av FAA avreg bekräftelsen) Som Fred anar och skriver, var Cubben interimmad och ursprungligen reggad som en PA-18A-105, men det går inte tydlig fram när den blev en 135:a. Och obs! korrekta inregostreringsdatum.

SE-CGW
Piper PA-18A-105 Super Cub
C/n 18-2389
C/n 1953
Ex N275T (Cnx 19580619, lro,Samuel K Kramer)
19580422 TAT 2,015
195804xx Res Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg
19580523 Ir Reg Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg
19580718 Reg Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg>Ängelholm
19610719 Incident, Höganäs aerodrome, gear arrested in a drainage ditch, sustained damage to gear, prop
19611011 Accident, Karlsborgs Gård, Allerum, Ödåkra, impacted tree tops whilst at low altitude (Orienteringsflyg Hälsingborg-Mjöhult-Hälsingborg)
19611129 Cnx as Destroyed

Source credits: Riksarkivet & TS
Skriv svar

Återgå till "SE-CAA -- SE-CZZ"