I programmet kvällen är din får en person flyga med JAS 39 Gripen.
Hur "bokas" en sådan tur? Försäkring?
Är man med som civilist eller blir man anställd för en dag?
//Stickan
Kvällen är din
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
Re: Kvällen är din
Jag vill minnas att när man ska flyga med som "utomstående" passagerare (d.v.s flygtjänst ingår inte i ens arbetsuppgift) upplyses man om att man ej är försäkrad av Försvarsmakten och man får underteckna ett papper som visar att man är införstådd med detta.
Jag har även för mig att Försvarsmaktens luftfartyg ej är försäkrade.
Jag har även för mig att Försvarsmaktens luftfartyg ej är försäkrade.
Försvarsmaktens (och andra statliga myndigheters) fordon är trafikförsäkrade genom Kammarkollegiet. Troligtvis gäller något liknande även fartyg och flygetyg.Emil Lindberg skrev:Jag har även för mig att Försvarsmaktens luftfartyg ej är försäkrade.
Drar mig till minnes att Teja Reichhuer, Österrikes pilot "råkade" haverera J35D 35355, F3-55Erik skrev:Försvarsmaktens (och andra statliga myndigheters) fordon är trafikförsäkrade genom Kammarkollegiet. Troligtvis gäller något liknande även fartyg och flygetyg.Emil Lindberg skrev:Jag har även för mig att Försvarsmaktens luftfartyg ej är försäkrade.
1966-11-18.
Åtminstone i pressen stod det:
Planet var försäkrat av Saab och således åsamkas inte skattebetalarna några utgifter
Åtminstone dåtid...60-70 talet var nog ingen försäkring tagen.
Vad kostade haverier tro ? Har sett fotot.... framkroppen till innervingarna rakt ner i marken
Försäkring ....inget för FV ...om inget i närtid inträtt.
Bengt