Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
5-Etta där.
Vi får vänta på vad JonathanRL utsätter oss med .
Bengt
Vi får vänta på vad JonathanRL utsätter oss med .
Bengt
- JonathanRL
I Bromma Flygplats loggböcker kan man från ett visst årtal se att någon lakoniskt tecknat ner att "busflygning skett runt fältet".
Detta var i själva verket busflygning över hela Stockholm med bland annat flygningar under diverse broar och lågsniffningar över gator.
Vilken typ av flygplan utförde dessa busflygningar, och vad fick det för namn i svensk tjänst?
Detta var i själva verket busflygning över hela Stockholm med bland annat flygningar under diverse broar och lågsniffningar över gator.
Vilken typ av flygplan utförde dessa busflygningar, och vad fick det för namn i svensk tjänst?
-
Kan ev, vara flygningar som de Amerikanska piloter gjorde när de levererade några av de North American P51D "Mustang" .
Som sen i Svenska flygvapnet blev J26 och S26 ?
Som sen i Svenska flygvapnet blev J26 och S26 ?
- JonathanRL
Det stämmer!
Den 10 april 1945 vid 17-tiden anländer de första 10 Mustangerna flugna av amerikanska piloter till Stockholm där de roar sig kungligt med att bl.a. flyga på låg höjd över Bromma med hög fart (den amerikanska termen för denna typ av busflygning var "Buzzing"). Den 13 april anländer 18 Mustanger och redan påföljande dag av ytterligare 15 st. De sista 3 Mustangerna anländer inte förrän den 25 april. Vid samtliga leveranstillfällen medföljer en Boeing B-17 "Flygande Fästning". Det andra världskriget pågår fortfarande, även om alla vid det här laget inser att det inte kan vara långt kvar till krigsslutet.
I Brommas landningsjournal för den 14 april står något lakoniskt att det förekommit "busflygning" runt fältet. Sanningen är snarare den, att Mustangerna busflugit över hela Stockholm. En av piloterna flög upprepade gånger under Västerbron medan andra "hissade" över Skanstullsbron. Lågsniffning över Hornsgatan och Slottet ingick även i denna osannolika "air show". Händelserna som utspelades över Stockholm dessa dagar vågar man nog klassa som "once in a lifetime".
I leveransen inräknades de fyra nödlandarna vilket därmed gav en totalsumma av 50 st. levererade P-51 - eller J26 som flygplanstypen kom att benämnas i Sverige.
Den första formationen om 5 st. Mustanger anlände till F16 Uppsala under torsdagseftermiddagen den 12 april 1945. Den första Mustangen kom emellertid till Uppsalaflottiljen redan under onsdagen men denn hade kvar sin amerikanska målning samt namnet "Hot Pants".
Nästa fråga är din att ställa.
Den 10 april 1945 vid 17-tiden anländer de första 10 Mustangerna flugna av amerikanska piloter till Stockholm där de roar sig kungligt med att bl.a. flyga på låg höjd över Bromma med hög fart (den amerikanska termen för denna typ av busflygning var "Buzzing"). Den 13 april anländer 18 Mustanger och redan påföljande dag av ytterligare 15 st. De sista 3 Mustangerna anländer inte förrän den 25 april. Vid samtliga leveranstillfällen medföljer en Boeing B-17 "Flygande Fästning". Det andra världskriget pågår fortfarande, även om alla vid det här laget inser att det inte kan vara långt kvar till krigsslutet.
I Brommas landningsjournal för den 14 april står något lakoniskt att det förekommit "busflygning" runt fältet. Sanningen är snarare den, att Mustangerna busflugit över hela Stockholm. En av piloterna flög upprepade gånger under Västerbron medan andra "hissade" över Skanstullsbron. Lågsniffning över Hornsgatan och Slottet ingick även i denna osannolika "air show". Händelserna som utspelades över Stockholm dessa dagar vågar man nog klassa som "once in a lifetime".
I leveransen inräknades de fyra nödlandarna vilket därmed gav en totalsumma av 50 st. levererade P-51 - eller J26 som flygplanstypen kom att benämnas i Sverige.
Den första formationen om 5 st. Mustanger anlände till F16 Uppsala under torsdagseftermiddagen den 12 april 1945. Den första Mustangen kom emellertid till Uppsalaflottiljen redan under onsdagen men denn hade kvar sin amerikanska målning samt namnet "Hot Pants".
Nästa fråga är din att ställa.
-
Känner det varit lite för lätta frågor ibland !
ska ta en som "kalenderbitarna" får jobba lite med ?
(en nogrand koll på bilderna kan ge en ledtråd !)
för några år sedan köpte jag lite flyprylar av en fd pilot ,
bla, den Hjälm han sade sig haft hela sin karriär !
VAD HETER HAN ?
följande är mest hans egna uppgifter så jag kan inte helt ange dom som säkra !
placerad på flottilj efter examen 29 Sep 1959
influgen på flottiljens plan ,som han flög till sista Feb 1961 ,
därefter ny plantyp som han flög till sommaren 1968 ,
Han ingick även i en uppvisningsgrupp med dett plan en tid .
1968 förflyttad till F13 2a Div ,och där inflygen på J35.
men stannade bara kvar i FV till 29 Feb 1969
total flygtid 1440 Tim
Var 4/2 1963-15/9 1963 kontraktsanställd som "flygförare jakt" in något som internt kallades "4:e Avlösningen "
enda haveritillbudet 6/9 1960 då han fick brand i sitt plan ,men lyckades trots brandindikering i både "Zon 1 och 2 "
landa på fältet , planet avskrevs som kasserat
PS ,! det sägs ju att Engelska motorcycklar spyr ut olja när man parkerar dom ! gäller tydligen även flygplan !!
Kolla hinken som hänger under planet !!
ska ta en som "kalenderbitarna" får jobba lite med ?
(en nogrand koll på bilderna kan ge en ledtråd !)
för några år sedan köpte jag lite flyprylar av en fd pilot ,
bla, den Hjälm han sade sig haft hela sin karriär !
VAD HETER HAN ?
följande är mest hans egna uppgifter så jag kan inte helt ange dom som säkra !
placerad på flottilj efter examen 29 Sep 1959
influgen på flottiljens plan ,som han flög till sista Feb 1961 ,
därefter ny plantyp som han flög till sommaren 1968 ,
Han ingick även i en uppvisningsgrupp med dett plan en tid .
1968 förflyttad till F13 2a Div ,och där inflygen på J35.
men stannade bara kvar i FV till 29 Feb 1969
total flygtid 1440 Tim
Var 4/2 1963-15/9 1963 kontraktsanställd som "flygförare jakt" in något som internt kallades "4:e Avlösningen "
enda haveritillbudet 6/9 1960 då han fick brand i sitt plan ,men lyckades trots brandindikering i både "Zon 1 och 2 "
landa på fältet , planet avskrevs som kasserat
PS ,! det sägs ju att Engelska motorcycklar spyr ut olja när man parkerar dom ! gäller tydligen även flygplan !!
Kolla hinken som hänger under planet !!
>>enda haveritillbudet 6/9 1960 då han fick brand i sitt plan ,men lyckades trots brandindikering i både "Zon 1 och 2 "
landa på fältet , planet avskrevs som kasserat>>
Bör vara dåvarande ff Bo Söderlund
>>Var 4/2 1963-15/9 1963 kontraktsanställd som "flygförare jakt" in något som internt kallades "4:e Avlösningen ">>
Förklara gärna mer om 4:e Avlösningen
Bengt
landa på fältet , planet avskrevs som kasserat>>
Bör vara dåvarande ff Bo Söderlund
>>Var 4/2 1963-15/9 1963 kontraktsanställd som "flygförare jakt" in något som internt kallades "4:e Avlösningen ">>
Förklara gärna mer om 4:e Avlösningen
Bengt
-
Helt rätt ! för lätt detta ochså tydligen !
(men var rätt säker på du skulle fixa det !)
"Bonzo" på hjälmen = 2a Div ,F9
haveriet 1960 betyder att han då han flög J 29 ! ( som hade 2 olika lampor-"zoner" för brandindikering -när 2 an tändes skulle man egentligen Hoppa !?
sen bara kolla i J 29 boken efter haverier det datumet -där står namnet !
Kontrakt som "flygförare Jakt" gäller Kongo !
"4 avlösningen" var den sista omgången piloter som kom till Kongo ,men de kom aldrig i strid vad jag vet ?
i listan så ser man att det bara var 2 st F9 piloter med där , men bara Bo Söderlund hade den kontraktstiden !!
http://medlem.spray.se/superswede/F22/f ... 0I%20KONGO
Din boll !
(men var rätt säker på du skulle fixa det !)
"Bonzo" på hjälmen = 2a Div ,F9
haveriet 1960 betyder att han då han flög J 29 ! ( som hade 2 olika lampor-"zoner" för brandindikering -när 2 an tändes skulle man egentligen Hoppa !?
sen bara kolla i J 29 boken efter haverier det datumet -där står namnet !
Kontrakt som "flygförare Jakt" gäller Kongo !
"4 avlösningen" var den sista omgången piloter som kom till Kongo ,men de kom aldrig i strid vad jag vet ?
i listan så ser man att det bara var 2 st F9 piloter med där , men bara Bo Söderlund hade den kontraktstiden !!
http://medlem.spray.se/superswede/F22/f ... 0I%20KONGO
Din boll !
Tack Klas för "4:e avlösningen"
Lite om 29496 som Bo Söderlund flög var en liten ”olycksfågel” om man säger så.
Nämligen efter leverans till F6/ Karlsborg och den 27/10- 1955 kolliderar
Fä Tennevall med en mås under lågflygning (30m ) över södra Vättern.
Han lyckas återvända till F6 och kostnaden beräknades till 1200:-
Efter överlämning till F9 / Säve råkar 29496 ut för ett haveri 1957-11-04
Då märkt 9-blå V
Sedan kom då motorbranden 1960-09-06, även då lyckligt för ff.
ÖC, ÖstgötaCorren har en liten notis
Har skrivit::J29:a ,motorbrand efter start, landar F9, hoppar ur, brand,
Bo Söderlund kom från F3 Malmen ?(eller var kanske född i Linköpimg?)
Nåväl , ja vad frågar vi då tro, jo här kommer det::
Alla Flygflottiljer hade ett, vad säger man? Provinsnamn.
Tex FI i Västerås var Kungliga Västmanlands Flygflottilj
Ni förstår vad jag menar.
Har någon flottilj måst byta ”provinsnamn” ? och i så fall varför?
Bengt
Lite om 29496 som Bo Söderlund flög var en liten ”olycksfågel” om man säger så.
Nämligen efter leverans till F6/ Karlsborg och den 27/10- 1955 kolliderar
Fä Tennevall med en mås under lågflygning (30m ) över södra Vättern.
Han lyckas återvända till F6 och kostnaden beräknades till 1200:-
Efter överlämning till F9 / Säve råkar 29496 ut för ett haveri 1957-11-04
Då märkt 9-blå V
Sedan kom då motorbranden 1960-09-06, även då lyckligt för ff.
ÖC, ÖstgötaCorren har en liten notis
Har skrivit::J29:a ,motorbrand efter start, landar F9, hoppar ur, brand,
Bo Söderlund kom från F3 Malmen ?(eller var kanske född i Linköpimg?)
Nåväl , ja vad frågar vi då tro, jo här kommer det::
Alla Flygflottiljer hade ett, vad säger man? Provinsnamn.
Tex FI i Västerås var Kungliga Västmanlands Flygflottilj
Ni förstår vad jag menar.
Har någon flottilj måst byta ”provinsnamn” ? och i så fall varför?
Bengt
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Jag gissar på F 7 Såtenäs. Saxar ur Wikipedia:
Skaraborgs flygflottilj kom till genom 1936-års försvarsbeslut. Såtenäs var dock inte det första alternativet för lokalisering av den nya flottiljen. Till en början skulle flottiljen sättas upp i Värmland som "Andra lätta bombflottiljen med namnet Värmlands flygflottilj (F 7), med Karlstad/Trossnäs, Ölme och Brattfors som möjliga förläggningsorter. Dock så fann ej Flygvapnet någon lämplig förläggning i Värmland och istället kom orter som Axvall, Örebro, Björsäter, Trollhättan och Såtenäs upp som alternativ.
Flottiljen kom till sist genom ett riksdagsbeslut den 8 juni 1938 att förläggas till Såtenäs, dels på grund av att möjligheten att bygga bomb- och skjutmål i flottiljens omedelbara närhet. Det sägs att dåvarande kungen Gustaf V hade sett Såtenäs från luften och pekat och sagt att där ska flottiljen ligga. Staten köpte godset Såtenäs 1938 för närmare 700 000 kr. Namnet Såtenäs sägs härröra från namnet Såten (fiskeplatsen) på Näset.
Genom riksdagsbeslutet 1938 ändrades inriktningen på flottiljen, till att istället bli en medeltung bombflottilj under namnet Göta flygflottilj. Dock så ändrades flottiljens namn till Skaraborgs flygflottilj i samband med invigningen den 1 juli 1940.
Nja..
Tänker nog på någon flottilj som efter ett antals års tillvaro (I verksamhet måsst ändrat sin "loggo"
"Ser sig "omsprungen" vad avser namnet ,och därmed fick sitt nuvarand,
som tyvärr håller på att falla i glömska.
Ja du kan välja på någon av våra fd.flottiljer
Vilken tro?
Bengt
Tänker nog på någon flottilj som efter ett antals års tillvaro (I verksamhet måsst ändrat sin "loggo"
"Ser sig "omsprungen" vad avser namnet ,och därmed fick sitt nuvarand,
som tyvärr håller på att falla i glömska.
Ja du kan välja på någon av våra fd.flottiljer
Vilken tro?
Bengt
-
Hej!
Jag gissar på F 2.
Den har bl.a. hetat Kungl. Upplands flygflottilj och Kungl. Roslagens flygflottilj.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F_2_H%C3%A4gern%C3%A4s
Martin Hellberg, Backamo
Jag gissar på F 2.
Den har bl.a. hetat Kungl. Upplands flygflottilj och Kungl. Roslagens flygflottilj.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F_2_H%C3%A4gern%C3%A4s
Martin Hellberg, Backamo
Martin Hellberg;s svar var vad jag sökte.
Lämnar över till dig.
Bengt
Lämnar över till dig.
Bengt
-
Ursäkta mig.
Jag hade inte klart för mig att det var jag som "hade bollen".
Tack Kenneth Göransson som gjorde mig uppmärksam på detta.
En fråga då alltså.
För 75 år sedan anlades flygfältet på Backamo. Vad var skälet till att man anlade detta flygfält och var hade man tidigare avsett att lägga flygfältet innan beslutet togs om Backamo?
Samt kanske lite svårare: Vad användes flygfältet till under andra världskriget?
Martin Hellberg, Backamo
Jag hade inte klart för mig att det var jag som "hade bollen".
Tack Kenneth Göransson som gjorde mig uppmärksam på detta.
En fråga då alltså.
För 75 år sedan anlades flygfältet på Backamo. Vad var skälet till att man anlade detta flygfält och var hade man tidigare avsett att lägga flygfältet innan beslutet togs om Backamo?
Samt kanske lite svårare: Vad användes flygfältet till under andra världskriget?
Martin Hellberg, Backamo
Backamo eller Backa mo var en övningsplats för Bohusläns regemente I17 (I47) innan man förlades till Uddevalla.
Flygfält anlades som ett reservflygfält på linjen Göteborg--Oslo.
Under kriget användes lägret/fältet som krigsfånge/interneringsläger.
Det finns några bilder på "fältet",men jag tror inte jag sett nått foto med FV-plan som använt fältet,
som ju låg intill Grinnerödssjön.
Trots att jag har ca. 7-8 böcker om Bohusläns regemente går jag nog bet på frågan::
""var hade man tidigare avsett att lägga flygfältet innan beslutet togs om Backamo? ""
En bit på väg kanske?
Bengt
Flygfält anlades som ett reservflygfält på linjen Göteborg--Oslo.
Under kriget användes lägret/fältet som krigsfånge/interneringsläger.
Det finns några bilder på "fältet",men jag tror inte jag sett nått foto med FV-plan som använt fältet,
som ju låg intill Grinnerödssjön.
Trots att jag har ca. 7-8 böcker om Bohusläns regemente går jag nog bet på frågan::
""var hade man tidigare avsett att lägga flygfältet innan beslutet togs om Backamo? ""
En bit på väg kanske?
Bengt
-
Hej Bengt!
Du har fått med en hel del av historiken.
Jag har heller inte sett några bilder på FV-flygplan på fältet. Backamo var övningsplats för Kungl. Bohusläns regemente, I 17 mellan åren 1724 och 1913 enligt den minnessten som restes vid flytten till Uddevalla 1913. Flygfältet anlades på den gamla exercisheden.
Uppgiften jag söker stod för en tis sedan i Bohusläningen men jag har hört den tidigare med. Jag tror dock inte att du hittar den i någon bok om Bohusläns regemente.
Platsen är inte så väldigt långt från Backamo. Men allt är relativt som det brukar heta...
Martin
Du har fått med en hel del av historiken.
Jag har heller inte sett några bilder på FV-flygplan på fältet. Backamo var övningsplats för Kungl. Bohusläns regemente, I 17 mellan åren 1724 och 1913 enligt den minnessten som restes vid flytten till Uddevalla 1913. Flygfältet anlades på den gamla exercisheden.
Uppgiften jag söker stod för en tis sedan i Bohusläningen men jag har hört den tidigare med. Jag tror dock inte att du hittar den i någon bok om Bohusläns regemente.
Platsen är inte så väldigt långt från Backamo. Men allt är relativt som det brukar heta...
Martin
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Martin!
Det har gått 14 dagar och ingen har svarat på den tredje delfrågan. Jag föreslår att du ger oss svaret och lämnar tillbaka stafettpinnen till Bengt, eftersom han hade två rätta svar.
Det har gått 14 dagar och ingen har svarat på den tredje delfrågan. Jag föreslår att du ger oss svaret och lämnar tillbaka stafettpinnen till Bengt, eftersom han hade två rätta svar.
-
Hej!
Jo, jag var på väg att släppa frågan då det inte verkade vara nån mer än Bengt som hade något att tillägga.
Enligt Kenneths förslag går frågan till Bengt Ekbladh.
Som svar på frågan bifogar jag en artikel från Bohusläningen från 120326 som berättar om en artikel 370325 som handlar om Backamo.
http://s1145.photobucket.com/albums/o51 ... huslni.jpg
Angående vad fältet användes till under kriget så var saken den att fältet användes enligt de uppgifter jag fått inte utan det var avspärrat för att förhindra att främmande flyg försökte att använda det, bland annat med hjälp av spanska ryttare. Lägret däremot användes av militären till utbildning under kriget och för interneing av tysk militär vid krigsslutet.
Mer finns att läsa här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Backamo_flygf%C3%A4lt
Ha det gott och trevlig helg.
Martin
Jo, jag var på väg att släppa frågan då det inte verkade vara nån mer än Bengt som hade något att tillägga.
Enligt Kenneths förslag går frågan till Bengt Ekbladh.
Som svar på frågan bifogar jag en artikel från Bohusläningen från 120326 som berättar om en artikel 370325 som handlar om Backamo.
http://s1145.photobucket.com/albums/o51 ... huslni.jpg
Angående vad fältet användes till under kriget så var saken den att fältet användes enligt de uppgifter jag fått inte utan det var avspärrat för att förhindra att främmande flyg försökte att använda det, bland annat med hjälp av spanska ryttare. Lägret däremot användes av militären till utbildning under kriget och för interneing av tysk militär vid krigsslutet.
Mer finns att läsa här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Backamo_flygf%C3%A4lt
Ha det gott och trevlig helg.
Martin
Tackar
och tack för det saknade svaret, då har man lärt sig något.
Divisionsfärgernas ordningsföljd, dvs. rött-blått och gult, är vi ju vana vid
samt att färgerna representerar 1:a, 2:a och 3:je div.
Men så var det inte alltid i början.
Om vi tar F8 Barkarby så hade de en annan ordningsföljd, Vilken?
Bengt
och tack för det saknade svaret, då har man lärt sig något.
Divisionsfärgernas ordningsföljd, dvs. rött-blått och gult, är vi ju vana vid
samt att färgerna representerar 1:a, 2:a och 3:je div.
Men så var det inte alltid i början.
Om vi tar F8 Barkarby så hade de en annan ordningsföljd, Vilken?
Bengt
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Omkring 1943 införde man ordningsföljden 1/gul, 2/blå och 3/röd
Det var ju exakt Kenneth.Kenneth Göransson skrev:Omkring 1943 införde man ordningsföljden 1/gul, 2/blå och 3/röd
Bollen är din.
Bengt
PS Tog man hänsyn till det vid tex. bildtydning de åren tro?
dvs. hade man ett foto med röd spinner angav man då att planet tillhörde 3:e divisionen DS
-
En liten komplettering till ordningsföljden på divisionsfärger vid F 8
Ett kort citat ur F 8 skrivelse avd VI nr 358, daterad 22 augusti 1939 (inkommande FF, Mt 80:5) ang synpunkter på märkning av fpl och utförda försök.
…
”Under denna sommar hava försök gjorts med den föreslagna flygförbandsbeteckningen utförts vid F 8.
Hjul- och propellerkåpor hava målats med röd, gul och blå färg, markerande resp 1., 2. och 3. div.”
…
Men en annan skrivelse från F 8, avd VI nr 534 daterad 14 november 1939 anger:
…
”Hjulkåpor och propellerkåpor hava å tre div målats med blå, röd resp gul färg.”
Vilket som gällde är svårt att avgöra, kanske bilderna hjälper något.
J 8A nr 278 ur 1. div sommaren 1939, hjulkåpan ser knappast gul ut
J 8:or ur 3. div hösten 1939, hjulkåpan möjligen gul.
Leif Fredin
Ett kort citat ur F 8 skrivelse avd VI nr 358, daterad 22 augusti 1939 (inkommande FF, Mt 80:5) ang synpunkter på märkning av fpl och utförda försök.
…
”Under denna sommar hava försök gjorts med den föreslagna flygförbandsbeteckningen utförts vid F 8.
Hjul- och propellerkåpor hava målats med röd, gul och blå färg, markerande resp 1., 2. och 3. div.”
…
Men en annan skrivelse från F 8, avd VI nr 534 daterad 14 november 1939 anger:
…
”Hjulkåpor och propellerkåpor hava å tre div målats med blå, röd resp gul färg.”
Vilket som gällde är svårt att avgöra, kanske bilderna hjälper något.
J 8A nr 278 ur 1. div sommaren 1939, hjulkåpan ser knappast gul ut
J 8:or ur 3. div hösten 1939, hjulkåpan möjligen gul.
Leif Fredin
Hej Leif.
Kunde man inte bestämma sig ?
Ett sätt att "förvilla lede Fi"?
Om man skulle vilja bestämma div-tillhörigheten måste detta verkligen ställa till det.
Kenneths svar var vad jag sökte och som står i boken gällande ca 1943.
Till Leif.. var det någon ändring beträffande F4, F7 och F11 också tro?
Till Kenneth:: Frågan är din
MVH Bengt
>>Men en annan skrivelse från F 8, avd VI nr 534 daterad 14 november 1939 anger:…Leif Fredin skrev:En liten komplettering till ordningsföljden på divisionsfärger vid F 8
Ett kort citat ur F 8 skrivelse avd VI nr 358, daterad 22 augusti 1939 (inkommande FF, Mt 80:5) ang synpunkter på märkning av fpl och utförda försök.…
Leif Fredin
Kunde man inte bestämma sig ?
Ett sätt att "förvilla lede Fi"?
Om man skulle vilja bestämma div-tillhörigheten måste detta verkligen ställa till det.
Kenneths svar var vad jag sökte och som står i boken gällande ca 1943.
Till Leif.. var det någon ändring beträffande F4, F7 och F11 också tro?
Till Kenneth:: Frågan är din
MVH Bengt
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Tackar!
Sökes: populär tidskrift
Genealogi
Anfadern föddes 1920 och fick namnet ”Flygning:tidskrift för luftfart” och gifte sig 1935 med ”Flyg”
Gifter om sig 1942 med ”Flygpost: Flygvapnets tidning” och byter namn till ”Flygning, Flyg-post”
Byter namn igen 1943, men nu enbart till ”Flyg”
Gifter om sig 1946 med ”Svensk Flygtidning”, som tidigare hette ”Flygtidningen” och tar sitt nya namn: ”Flyg med Svensk flygtidning”
Prasslar även med Nordiska Flygtidningen
Gifter om sig samma år med Populär-teknik och 1948 får de tidningen jag söker, men som inte får sitt nuvarande namn förrän 1950.
Sökes: populär tidskrift
Genealogi
Anfadern föddes 1920 och fick namnet ”Flygning:tidskrift för luftfart” och gifte sig 1935 med ”Flyg”
Gifter om sig 1942 med ”Flygpost: Flygvapnets tidning” och byter namn till ”Flygning, Flyg-post”
Byter namn igen 1943, men nu enbart till ”Flyg”
Gifter om sig 1946 med ”Svensk Flygtidning”, som tidigare hette ”Flygtidningen” och tar sitt nya namn: ”Flyg med Svensk flygtidning”
Prasslar även med Nordiska Flygtidningen
Gifter om sig samma år med Populär-teknik och 1948 får de tidningen jag söker, men som inte får sitt nuvarande namn förrän 1950.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Kan det möjligen vara Teknikens Värld?
Det är min gissning.
/Sven-Erik
Det är min gissning.
/Sven-Erik
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Helt rätt Sven-Erik! Gratulerar!
Här är första numret 1948 där tidningen har alla namn i huvudet...
och här är första numret 1950, där man på förstasidan behållit Flyg i den röda cirkeln
Lämnar härmed över stafettpinnen till Sven-Erik.
Här är första numret 1948 där tidningen har alla namn i huvudet...
och här är första numret 1950, där man på förstasidan behållit Flyg i den röda cirkeln
Lämnar härmed över stafettpinnen till Sven-Erik.