Var gick NM i precisionsflygning 1996?
Möjligen var det i Rautavaara, kan någon bekräfta?
/Sven-Erik
Nordiska mästerskap i precisionsflygning 1996
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
Re: Nordiska mästerskap i precisionsflygning 1996
I KSAKs medlemstidning PILOT BRIEFING nr 3-4 / 96 , sidan 12 , finns en artikel om NM i Finland. Där framgår det att det var i Rautavara, som ligger nära Ryska gränsen.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Nordiska mästerskap i precisionsflygning 1996
Tack Olle för hjälpen!
Jag har själv letat efter Pilot Briefing 1996, men den årgången har jag sannoligt antingen slarvat bort eller sparat på någon plats om jag inte lyckats hitta.
Nu kan jag komplettera uppgifter i SFF fotoarkivs register.
Hälsningar
Sven-Erik
Jag har själv letat efter Pilot Briefing 1996, men den årgången har jag sannoligt antingen slarvat bort eller sparat på någon plats om jag inte lyckats hitta.
Nu kan jag komplettera uppgifter i SFF fotoarkivs register.
Hälsningar
Sven-Erik
- JonathanRL
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 11 okt 2011, 23:06
- Ort: Stockholm
Re: Nordiska mästerskap i precisionsflygning 1996
Navigera fel och du blir mer än diskadDär framgår det att det var i Rautavara, som ligger nära Ryska gränsen.
Säkerligen effektiv plats att hålla en tävling på.
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
- Ort: Helsingfors
Re: Nordiska mästerskap i precisionsflygning 1996
Ortnamnet skrivs verkligen RAUTAVAARA som Sven-Erik först korrekt angav. RAUTA = Järn, VAARA = berg, dvs. "Järnberget".
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
Re: Nordiska mästerskap i precisionsflygning 1996
Jag skrev av fel och missade ett "A".
Även om man håller till nära landgränsen så är det inga problem. Max tolererad avvikelse från tävlingsbanan är 0,5 NM (nuatisk mil). Det är mycket sällan tävlande på NM-nivå (Nordiskt mästerskap) vinglar så mycket. Vid enklare tävlingar som Riksnaven tillämpar man dubbla denna korridorbredd och då är det vanligare att piloter hamnar utanför.
Även om man håller till nära landgränsen så är det inga problem. Max tolererad avvikelse från tävlingsbanan är 0,5 NM (nuatisk mil). Det är mycket sällan tävlande på NM-nivå (Nordiskt mästerskap) vinglar så mycket. Vid enklare tävlingar som Riksnaven tillämpar man dubbla denna korridorbredd och då är det vanligare att piloter hamnar utanför.