SE-ANC, Klemm L25eVII
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10031
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
SE-ANC, Klemm L25eVII
Typ: Klemm L25eVII
c/n: 838
Tillverkad 1934
Fd D-EFAX
Registrerad 1944-03-22 AB Skerfving & Co, Stockholm
1944-05-20 Aeroklubben i Göteborg, Göteborg (anv. för målflyg)
Haveri 1947-05-08 Halmstads flygfält, motorstopp i landningen, ställ av
1947-11-10 Ostermans Aero AB, Stockholm (köpt redan 46-10-22)
Innehavare 1947-11-10 K G Brenker, Halmstad
Haveri 1949-05-31 Utanför ön Goeree, Holland, nödlandning i vattnet efter motorstopp vid en flygning från London till Schipol
Avregistrerad 1949-12-14 Totalhaveri
c/n: 838
Tillverkad 1934
Fd D-EFAX
Registrerad 1944-03-22 AB Skerfving & Co, Stockholm
1944-05-20 Aeroklubben i Göteborg, Göteborg (anv. för målflyg)
Haveri 1947-05-08 Halmstads flygfält, motorstopp i landningen, ställ av
1947-11-10 Ostermans Aero AB, Stockholm (köpt redan 46-10-22)
Innehavare 1947-11-10 K G Brenker, Halmstad
Haveri 1949-05-31 Utanför ön Goeree, Holland, nödlandning i vattnet efter motorstopp vid en flygning från London till Schipol
Avregistrerad 1949-12-14 Totalhaveri
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: SE-ANC, Klemm L25eVII
Hej!
På tal om SE-ANC så har jag en bit av en propeller som tillhört flygplanet. På biten nämns att flygplanet kört mot hangaren.
Jag vet inte var och när händelsen inträffade. Men en gissning är Torslanda.
Biten har jag fått av min far, Henry Hellberg, som ev. kan ha fått den av Urban "Pysen" Lindén. Ingen av dem finns kvar så detta kan ej bekräftas.
Vid en sammankomst hos SFF/GBG för ett antal år sedan visade jag biten för "Kagge" Rydelius. Han verkade känna igen den men sa inget mer om händelsen.
Om någon känner till något mer så vore det roligt att få veta.
http://s1145.photobucket.com/albums/o51 ... CN1909.jpg
Martin Hellberg, Backamo
På tal om SE-ANC så har jag en bit av en propeller som tillhört flygplanet. På biten nämns att flygplanet kört mot hangaren.
Jag vet inte var och när händelsen inträffade. Men en gissning är Torslanda.
Biten har jag fått av min far, Henry Hellberg, som ev. kan ha fått den av Urban "Pysen" Lindén. Ingen av dem finns kvar så detta kan ej bekräftas.
Vid en sammankomst hos SFF/GBG för ett antal år sedan visade jag biten för "Kagge" Rydelius. Han verkade känna igen den men sa inget mer om händelsen.
Om någon känner till något mer så vore det roligt att få veta.
http://s1145.photobucket.com/albums/o51 ... CN1909.jpg
Martin Hellberg, Backamo
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10031
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-ANC, Klemm L25eVII
Här några foton på SE-ANC. Flygplanet har målats om vid något tillfälle, när kan dessa bilder vara tagna och vilka färger hade flygplanet? Omlackering kan eventuellt ha skett i samband med reparation efter haveriet på Halmstad flygplats den 1947-05-08.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10031
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-ANC, Klemm L25eVII
Via mail har jag fått uppgift att flygplanet före haveriet utanför Holland 1949 var baserat i Luleå, möjligen från 1948. Det skall finnas en artikel i Norrbottens-Kuriren från den tiden. Flygplankroppen var då målad röd.
-
- Inlägg: 4422
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: SE-ANC, Klemm L25eVII
Historik för SE-ANC enligt min DB, på begäran av 'anon'
SE-ANC
Klemm L 25eVII
C/n 838
YoM 1934
Ex D-EFAX
19440212 Appl for Reg Skerfving & Co, Stockholm
19430322 CofA #421
19430322 Reg CofR #335 AB Skerfving & Co, Stockholm
19440520 Aeroklubben i Göteborg, Göteborg (19440424 SEK 17,500)
19450513 Accident, hangar apron, Torslanda airport, accelerator not in the idle position on restart of engine causing unmanned a/c to roll out of control resulting in prop to striking, and one wing colliding with hangar door, and the other wing hitting a hangar wall and a bicycle. Tailwheel assembly also broken.
19450826 CofA lapsed until 19460103
19470508 Accident Halmstad airfield, landed short of r/w touching down on the last sand dune before the threshold after engine failed to respond when pilot applied power, gear torn off (G Brenker?)
194705xx Gunnar Brenker, Halmstad (50%) (unofficial)
19471110 Ostermans Aero AB, Stockholm (19461022), Op: G Brenker, Halmstad
19471226 Accident, Luleå north harbour, wheel axle and prop damaged, when making a turn whilst taxiing on snow covered ice surface, RH ski cut into snow and hit ice embankment causing wheel axle to break
19480609 Incident, Halmstad airfield, engine overheated, prop axle severely damaged
19480731 CofA lapsed until 19490219
19481226 Material damage reported (landing gear), repaired at F21
19490531 Accident, diteched in dike close to Goeree-Overflakkee delta island, Netherlands, following engine failure whilst routing London-Amsterdam/Schipol. A/c sank and not recovered
19491207 G Brenker, Halmstad (unofficial, final payment was made for purchase of a/c)
19491214 Canx as Destroyed
Source credits: Riksarkivet, LFV och Benny Karlsson för extra haveri/tillbud information

SE-ANC
Klemm L 25eVII
C/n 838
YoM 1934
Ex D-EFAX
19440212 Appl for Reg Skerfving & Co, Stockholm
19430322 CofA #421
19430322 Reg CofR #335 AB Skerfving & Co, Stockholm
19440520 Aeroklubben i Göteborg, Göteborg (19440424 SEK 17,500)
19450513 Accident, hangar apron, Torslanda airport, accelerator not in the idle position on restart of engine causing unmanned a/c to roll out of control resulting in prop to striking, and one wing colliding with hangar door, and the other wing hitting a hangar wall and a bicycle. Tailwheel assembly also broken.
19450826 CofA lapsed until 19460103
19470508 Accident Halmstad airfield, landed short of r/w touching down on the last sand dune before the threshold after engine failed to respond when pilot applied power, gear torn off (G Brenker?)
194705xx Gunnar Brenker, Halmstad (50%) (unofficial)
19471110 Ostermans Aero AB, Stockholm (19461022), Op: G Brenker, Halmstad
19471226 Accident, Luleå north harbour, wheel axle and prop damaged, when making a turn whilst taxiing on snow covered ice surface, RH ski cut into snow and hit ice embankment causing wheel axle to break
19480609 Incident, Halmstad airfield, engine overheated, prop axle severely damaged
19480731 CofA lapsed until 19490219
19481226 Material damage reported (landing gear), repaired at F21
19490531 Accident, diteched in dike close to Goeree-Overflakkee delta island, Netherlands, following engine failure whilst routing London-Amsterdam/Schipol. A/c sank and not recovered
19491207 G Brenker, Halmstad (unofficial, final payment was made for purchase of a/c)
19491214 Canx as Destroyed
Source credits: Riksarkivet, LFV och Benny Karlsson för extra haveri/tillbud information
Senast redigerad av Paul R Compton den 31 jul 2012, 23:08, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: SE-ANC, Klemm L25eVII
Hej!
Finns det någon mer information om händelsen 450513 på Torslanda som omnämns?
Kan det vara därifrån propellerbiten jag har kommer?
Martin Hellberg, Backamo
Finns det någon mer information om händelsen 450513 på Torslanda som omnämns?
Kan det vara därifrån propellerbiten jag har kommer?
Martin Hellberg, Backamo
-
- Inlägg: 4422
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: SE-ANC, Klemm L25eVII
Jag har lagt till resten av det som jag har, Martin. Tror inte att jag har någon kopia av dokumentet, men finns på Riksarkivet om du ska komma åt.
+paul+
+paul+