Hej!
Man glömmer tydl. rätt fort:
Såg nedanstående vid en sökning på google::
Tyvärr inte svaren.
Ur soldf. forum >>Oct 18 2007, ) >>Enligt skribenter på SFF forum hade svenska flygvapnet långt gångna planer på att inskaffa Avro Vulcan med basering på F8 Barkarby under 1960-talet.
2 st, som signalspaningsflygplan.>>>
Kan någon rekapitulera inlägget, har inte nu tillgång till gamla forumet.
Bengt
Avro Vulcan och Swaf ???
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jag hittade ett inlägg om anskaffningen av signalspanings-Caravellerna där Vulcan berörs men det blev inget mer sagt om Vulcan i tråden. Men det kan kan ju finnas fler trådar:
Skrivet av / Written by Lennart Berns at 15. Oct 2006 08:27:19:
Som svar till / As an answer to: TP 85 skrivet av / written by Sven Olofsson at 15. Oct 2006 04:43:29:
Efter Tp 52 Canberra behövde Flygvapnet ett signalspaningsflygplan med lite bätte kapacitet. Flera alternativ undersöktes, och ett som länge fanns med i diskussionerna var faktiskt det brittiska V-bombaren Avro Vulcan. Men ombyggnaden skulle bli omfattande och dyr. Ungefär samtidigt tog dock SAS Caravelle ur tjänst och erbjöd den billigt till Flygvapnet, inklusive en rejäl uppsättning reservdelar, varför valet inte var svårt. Det var Flygvapnets egen personal som skolades om på typen med hjälp av SAS. Två exemplar anskaffades. Innan de byggdes om för sin avsedda roll användes de under en kort tid som transportflygplan. Mig veterligen användes inte bromsskärmen (det är väl den du avser?) inte särskilt ofta under flygplanets tjänst i Flygvapnet som f ö inföll 1971-1998.
Lars S
Skrivet av / Written by Lennart Berns at 15. Oct 2006 08:27:19:
Som svar till / As an answer to: TP 85 skrivet av / written by Sven Olofsson at 15. Oct 2006 04:43:29:
Efter Tp 52 Canberra behövde Flygvapnet ett signalspaningsflygplan med lite bätte kapacitet. Flera alternativ undersöktes, och ett som länge fanns med i diskussionerna var faktiskt det brittiska V-bombaren Avro Vulcan. Men ombyggnaden skulle bli omfattande och dyr. Ungefär samtidigt tog dock SAS Caravelle ur tjänst och erbjöd den billigt till Flygvapnet, inklusive en rejäl uppsättning reservdelar, varför valet inte var svårt. Det var Flygvapnets egen personal som skolades om på typen med hjälp av SAS. Två exemplar anskaffades. Innan de byggdes om för sin avsedda roll användes de under en kort tid som transportflygplan. Mig veterligen användes inte bromsskärmen (det är väl den du avser?) inte särskilt ofta under flygplanets tjänst i Flygvapnet som f ö inföll 1971-1998.
Lars S