Arboga robotmuseum & AEF - ett besök - mera

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Arboga robotmuseum & AEF - ett besök - mera

Inlägg av Lars Sundin »

(Notera att det finns mycket att klicka på - stora tunga bilder - några från maj förra året men de flesta från 17 maj i år. Jag hoppas att inte raderna är för långa.)

Den regniga lördagen 17 maj besökte jag Arboga robotmuseum, som hade "Öppet hus". Många äldre besökare, med en bakgrund i CVA och dess efterföljare gissar jag. Man har inte bara robotar att visa utan även motorer, stridsledning, en Draken-simulator, flygburen radar och mycket mer av den teknik utan vilken vårt flygvapen varit platt intet.

I Arboga finns även AEF, Arboga Elektronikhistoriska Förening, en ideell förening som dokumenterar och sprider kunskap om utvecklingen inom den flygmilitära elektroniken under det kalla kriget, primärt handlar om ett "virtuellt museum".

Webbplatser är http://www.robotmuseum.se/ och http://www.aef.se/

Man ser att Robotmuseets öppethållandet är begränsat, det handlar ju om ideella (och lätt åldriga) krafter. Men det är imponerande vad man byggt upp i en gammal industrilokal. Just nu visar man fabrikör Carl R Nybergs "Flugan" från förra sekelskiftet. Nyberg var en stadens son som drog till Stockholm och fick framgång med sin löd/blåslampa och kunde ägna sig åt experiment kring flyg. Jag beundrade de ångmaskiner Nyberg använde; små smäckra saker med en imponerande effekt.

En annan stadens son var Konrad Forsberg som var mekaniker på Malmen 1913-1915 och som sedan blev framgångsrik plåtslageriföretagare i Stockholm. En fotoutställning av Forsbergs bilder från Malmen har Jan Karlsson känd från FV, FFV, helikoptervärlden och detta forum sammanställt.

Jag fick också en beskrivning av Mosquito-radarn som var "intressant"; det hade jag inte trott - och inte hört eller läst förr heller.

Jag begrundade jetmotorers inre och alla konstiga detaljer, t ex brännkamrarnas hål till omgivningen och Aubisquens lilla radialkompressor mitt inne i smeten. Man kan komma nära prylarna på detta museum - även om man nu inte alltid begriper mer för det.

Så en glimt av radarutvecklingen; de allierades satsning på magnetronen som medgav både korta våglängder och hög effekt medan tyskarna fick lov att hålla sig till lägre frekvenser med snåriga antennarrangemang, "hornkronor", i nosen på sina nattjaktplan.

Stridsledning à la STRIL finns att se liksom en Linktrainer.

MiG 21:an, detta lyckokast till flygplan, vid ÖoB börjar bli förfallen. Men sådant kan man ju se även vid de finaste museer...

Ett bildgalleri finns här. Bilder litet huller om buller och f n utan stödjande beskrivningar.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 29 maj 2008, 12:00, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Arboga Robotmuseum & AEF - mera

Inlägg av Lars Sundin »

Jag glömde berätta att en i mitt tycke intressant sak på museet var plottar från militära svenska radarstioner av olika händelser, exempelvis luftrumskränkningar, som spelas upp med hjälp av PC. Man kunde också se hur den omfattande sovjetiska transportinsatsen vid invasionen av Tjeckoslovakien 1968 tedde sig på svensk radar.

Om Arboga-museets begivenheter, främst ur ett STRIL-perspektiv, har Björn Sölving skrivit på http://se.services.fujitsu.com/veteran/04q2/040517.htm. Hans förteckning av vilka Standard Radio-produkter som finns på svenska museer och tillhörande "reserapporter" kan vara av intresse för fler än dem som "känner för" detta företag. Se http://se.services.fujitsu.com/veteran/ ... museum.htm

Slutligen besökte Urban Fredriksson för snart 5 år sedan Arboga-museet och hans bildreportage finns på http://www.canit.se/~griffon/aviation/i ... _0307.html

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"