Hangarbrand = SFF-problem?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

jens-olof
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:02
Ort: Norrköping

Hangarbrand = SFF-problem?

Inlägg av jens-olof »

Eftersom det skett (en troligen anlagd brand) i Höganäs då åtminstone sju plan kan
avskrivas, så har jag reagerat på en sak.

Inte tragedin som sådan, det upplevs säkert som en katastrof för ägarna, utan för bristen
på reaktion på forumet för branden!

Jag anser att ett forum återspeglar hur en förening mår, och denna avsaknad av upprördhet,
analys, sympatiyttringar med mera, känns som ett symptom på, att det är brister i medlemmars
engagemang.

Det återspeglar sig inte i vare sig tidningen eller böcker, men antyder att det är/kan bli problem
med återväxten hos de som ägnar sin fritid åt föreningen.

Jag kanske övertolkar, men jag använder min erfarenhet som föreningsmänniska och tror mig
se orostecken och funderar på vart SFF befinner sig om tio år.

Kommentarer?

Jens
cogito ergo doleo
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Hangarbrand = SFF-problem?

Inlägg av Kenneth Göransson »

Jag tror idag att andra forum har tagit över, vad bl a detta forum hade när det var som störst. Hade det hänt något då inom flygeriet, stod det omnämnt här ganska snart. Idag är det framförallt Facebook som är det nya just-in-time-forumet. Tillgängligheten till detta media genom smartphones, gör ju att jag kan lägga ut det direkt jag vet något, oavsett var jag befinner mig: på vägen, till sjöss eller i hängmattan. Finns det något annat media som är snabbare?
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Martin Hellberg
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: Hangarbrand = SFF-problem?

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej!

Jag tror att Kenneth har rätt i sitt påpekande.
Det var i varje fall på Facebook som jag först nåddes av nyheten om hangarbranden.

Att det varit så liten reaktion här på forumet är faktiskt förvånande. Det får man allt säga. Det kanske är som Jens-Olof misstänker. Men vad gör man i så fall åt det? Forumet behöver kanske vitaliseras och göras mer attraktivt. Möjligen gäller det även föreningen. Hur är det med snittåldern på mötena runt om i landet? Jag förmodar att den är ganska hög och att tänka på återväxten eller vad man skall kalla det borde nog vara något som regionerna och även den nationella styrelsen belyser och söker vägar för. Att det kan vara svårare att nå vissa åldergrupper är nog ett faktum. Detta bland annat beroende på familj och arbete antar jag. Men det är ändå viktigt att föreningen gör sig känd bland olika åldergrupper, likaväl som att både män och kvinnor lockas att bli medlemmar.

För att låta oss övriga ta del av informationen om vad som hände i Höganäs kan väl någon med insyn i vad som skedde informera oss övriga. Lite har man ju fått reda på genom media och på nätet.
En sammanställning över de flygplan som förstördes tillgänglig någonstans hos SFF och gärna på dess forum vore ju lämpligt.

Att vi alla som är inne på detta forum och är intresserade av flyg och flyghistoria tycker det är oerhört tråkigt det som inträffat är jag övertygad om även om det inte har skrivits några känslofyllda forumsinlägg. Men information om det som skett borde vi kunna hoppas på.

Martin Hellberg, Backamo
jens-olof
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:02
Ort: Norrköping

Re: Hangarbrand = SFF-problem?

Inlägg av jens-olof »

Jag tycker på sätt och vis att Facebookgrupperna är ett problem, även om jag själv gillar dem jag är med i!

Rent teoretiskt, om man tar en pilot med erfarenhet av massor av plan, men med speciell kärlek till, ex
Tp 103. Han går med i Facebookgruppen "Vi som älskar Tp 103" som har fem medlemmar och knappt någon
känner ens till den. Detta kan innebära att;
1. Hans intresse att vara med i SFF minskar.
2. Hans minskande engagemang även som kvarbliven medlem att skriva på SFF-forumet är borta, så vi mister
hans kunskaper om alla andra flygplanstyper han använt.
3. Risken finns att någon/några drivande i denna FB-grupp försvinner, och gruppen tynar i praktiken bort och med
den kunskapen som fanns där.

Det är en svår balans, för exempelvis en FB-grupp är väldigt praktiskt för de engagerade, men samtidigt exkluderande
för de som inte är med i FB, eller för de som inte vet om att gruppen finns. Även jag som är ganska aktiv i FB hittar
ganska ofta grupper som jag har intresse utav, och förstår att jag bara ser toppen av ett isberg av kunskap som
helst borde dokumenteras i någon form.

Det är lite grand därför jag är bekymrad över återväxten, för varför ska man vara med i en förening när man kan få den
specifika kunskapen av just det man är intresserad av på andra sätt? Personligen anser jag att ett medlemskap i en förening
är inte främst att få kunskap av andra, utan delge av den man själv har.

Och fungerar det rätt, så kommer man nog att belönas med svaren på de frågor man själv har! :-)

Jens
cogito ergo doleo
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Hangarbrand = SFF-problem?

Inlägg av Kenneth Göransson »

Detta forums vara eller icke vara har diskuterats i många trådar tidigare. Jag kom ihåg första gången detta ämne kom upp i föreningen. Lennart Berns nämnde att han relativt ofta fick svara på telefonsamtal typ Hur många motorer har Gripen?. Han hjälpte givetvis till med ett svar, men han menade också att vem som helst av oss nördar skulle kunna hjälpa till med att svara på den frågan och så kunde han få möjlighet, att på de timmar han var på kansliet, hinna sköta de sysslor han var anställd för och som tog betydligt mer tid än att svara på ett telefonsamtal, ett samtal som kunde bli hur långt som helst. Ni vet ju hur lätt vi flygnördar har att prata med varandra ;-) . Jag kan efter 15 års SFF-aktivitet säga, att hans uppgifter inte var av det lättare slaget. Mycket administration men också det arbete han la ner på att skapa det enastående fina arkiv vi har idag.

Jag håller med Jens-Olof i hans inlägg och vad detta kommer att leda till. Den tröst jag personligen får i detta är, att jag varannan månad får ett alster i min hand, som jag varje gång längtar otroligt mycket efter och som jag vet, tusentals andra också gör. Forum på nätet kommer ALDRIG att ersätta det som tidningen ger. SFT ger trots det idag många aktuella nyheter och inte bara vad som hände för många år sedan. Dock är ju inte nyheterna just-in-time. Men är det jätteviktigt för mig? Den frågan måste jag ställa mig, varje gång jag får reda på en nyhet som många andra kanske visste en månad innan p g a exempelvis Facebook. Är det viktigt, då får jag skaffa mig ett konto och använda det på det sätt som gör att jag inte behöver ha x antal vänner för att få reda på det senaste i flygvärlden. Jag bestämmer ju faktiskt själv hur tillgänglig jag ska vara i Fb. Jag har flera vänner som nästan aldrig gör ett inlägg, utan bara konsumerar vad andra skriver. Det tycker jag är OK. Var och en av oss bestämmer själva hur vi vill vara i olika situationer.

För att kunna "konkurrera" med Facebook, så skulle föreningen behöva ha en nätredaktör som såg till att nyheter som dök upp i andra media, även hamnade här på forumet. Men denne person skulle ju aldrig kunna ge forumbesökaren all den information som finns där ute. Därför blir det VI, precis som i Facebook, som får stå för inläggen här. Har jag tid och lust, så kan jag väl "stjäla" info från andra ställen och lägga dem här, bara för att fler av våra medlemmar ska få samma möjlighet till info. För att göra det rätt, så kan man i sådana fall skriva: Nyheter från Facebook: Idag står det, att i hangarbranden i Höganäs förstördes SE-xxx, SE-xxx och Nxxxxx.

En fördel med nätforum är, att jag kan få ett av mina flygfoton publicerade, ett foto ibland av usel kvalité, men som t ex SFF:s redaktör ALDRIG skulle publicera i tidningen, om det inte var otroligt unikt. Om någon gör detta, brukar det ganska ofta tillkomma en del nya fakta, men många gånger är det uppgifter som hämtats ur redan tryckt källa. Dock förkommer det att t ex en f d pilot också ger sin erfarenhet av innehållet i ämnet/fotot. Det har jag önskat många gånger att vi skulle få här i forumet också.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9946
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Hangarbrand = SFF-problem?

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Först, så var det med verklig sorg jag tog del av nyheten om hangarbranden i Höganäs på onsdagsmorgonen den 9 maj. Många klubbmedlemmars ideella arbetsinsatser som gått upp i rök, och nu problem med tillgängliga flygplan för medlemmarna i flygklubben när flygsässongen skall komma igång.

Jag är inte helt förvånad att branden inte har varit uppe här på detta forum tidigare, eftersom många tror att det måste vara historiska frågor som skrivs här, vilket är fel. Dessutom är en majoritet av SFF medlemmar fortfarande mer militärflyghistoriskt intresserade, det kan man se på andelen civila resp militära frågor här på forumet.

Det är medlemmarna i forumet som gör forumet. Om en nätredaktör lägger in och publicerar alla nyheter, då är det inte längre något forum. Jag vill efterlysa mer engagemang från enskilda medlemmar och ansvariga ute i SFF regioner, så vi på forumet och även på SFF Aktuelltsida kan läsa mer om vad som händer runt om. Det kan vara notiser om medlemsträffar, flygplanbyggen, renoveringar, flygdagar och mycket mer.

Hangarbranden i Höganäs som helt förstörde två av tre sammanbyggda hangarer, branden betraktas som mordbrand. Flygplanen som förstördes var:
SE-VAR Eurostar 2000R Ultralätt, ägare: Nordvästra Skånes Flygklubb.
SE-EZT Piper PA-28-140 Cherokee, privatägd
SE-LMS Piper PA-28-140 Cherokee, privatägd
OY-LEN Bellanca 8KCAB Decathlon, privatägd
N96LP Technoavia SP-95, privatägd

Skadade, troligen totalförstörda:
SE-FCI Piper PA-28-140 Cherokee, ägare: Nordvästra Skånes Flygklubb.
N2233V Piper PA-28-236 Dakota, privatägd
Trike, reg ?

Oskadade:
SE-KIU PA-28-181 Archer II, privatägd (stod ute)
SE-ATE Piper J3 Cub (stod i annan hangar) Detta flygplan var vinnare av Barkarbypriset 2011.
SE-IBC Cessna 182 RG (stod i annan hangar)

/Sven-Erik
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Hangarbrand = SFF-problem?

Inlägg av Emil Lindberg »

Nu slirar jag utanför ämnet.

Jag har för nåt, eller några få, är sedan framfört till dåvarande SFF styrelse att SFF:s hemsida borde göras mer modern och inbjudande. All heder till dem som driver dem, men exempelvis förstasidan ser rätt så ålderdomlig ut. En som inte är bekant med SFF och dess hemsida kan vi en snabb titt få för sig att sidan är gammal och tämligen ouppdaterad. Länken/knappen för medlemskap borde göras större och mer framträdande, allt för att locka och underlätta för nya medlemmar.



Facebookgrupper har sina för- och nackdelar. Själv startade jag för ett tag sedan en grupp för SAAB 105. Förvisso kan inläggen bli lite mindre seriösa, men det kan även vara en styrka. Det är inte alla som vågar skriva om sina upplevelser, anekdoter eller observationer på ett så pass "proffsigt" forum som SFF:s. Dessutom finns det nog många som dessutom inte vill skriva på SFF:s forum. Eller anser att deras anekdoter, bilder eller liknande inte platsar där/här.

I en Facebookgrupp håller sig inläggen och diskussioner oftast nära ämnet, och är tämligen samlade på ett och samma ställe. Här på SFF forum kan det bli betydligt mer utspritt. Främst tror jag att det sistnämnda beror på att sökfunktionen på SFF forum är sisådär bra. Även om man har en vilja att fylla på en redan befintlig tråd med ny information, frågor eller liknande kan det vara svårt att hitta rätt tråd, och därför verkar många välja att starta en ny tråd i ungefär samma ämne.
Jag är även medlem i ett forum om fortifikationer. Där finns möjlighet att tagga (märka) alla trådar. Om en tråd handlar om t.ex berghangarer kan man tagga den med just ordet "berghangar". Genom att tagg-söka kan man snabbt och enkelt hitta alla trådar som handlar om berghangarer, istället för alla trådar där ordet "berghangar" omnämns. Genom flertalet aktiva och alerta moderatorer slås likartade trådar ihop, justeras, m.m, i syfte att det förekommer allt för många trådar om samma ämne.

Vidare om Facebook: Många har i dagsläget en konto på Facebook. Därför är det enkelt att gå med i en intressant Facebookgrupp. För att kunna delta i diskussionerna på SFF forum krävs ytterliger inloggningsuppgifter, något som en del kanske drar sig för att skaffa (de orkar inte med fler lösenord och användarnamn).



De flesta av medlemmarna i SFF har ju stor kunskap (och erfarenhet av) svensk flyghistoria, vi är väldigt duktiga på området, och det är ju bra. Men det kan nog även ligga oss i fatet och skrämma en del som känner att de inte är lika duktiga. Detta oavsett vilket klimat som råder här på forumet.
Användarens profilbild
Åba
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Hangarbrand = SFF-problem?

Inlägg av Åba »

Även om du är ute och "slirar" lite, Emil, så tycker jag att du gjort en klockren analys!
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Hangarbrand = SFF-problem?

Inlägg av Emil Lindberg »

jens-olof skrev:Inte tragedin som sådan, det upplevs säkert som en katastrof för ägarna, utan för bristen
på reaktion på forumet för branden!

Jag anser att ett forum återspeglar hur en förening mår, och denna avsaknad av upprördhet,
analys, sympatiyttringar med mera, känns som ett symptom på, att det är brister i medlemmars
engagemang.
Ja, det känns som om "något" har hänt på/med forumet. För bara några år sedan kunde man på SFF forum finna nya trådar/inlägg om flyghistoriska händelser, främst svenskrelaterade sådana, strax efter att de hade inträffat eller publicerats, ofta med länkar till internetsidor som behandlade detta. Nu för tiden kan det gå flertalet dagar, ja i bland veckor, innan nyheter eller händelser berörs här på forumet. Förvisso publiceras en hel del i "Aktuellt" och i SFT. Och Facebook har redan nämnts. Men som sagt, det känns som om "något" har hänt. Eller har folk tröttnat på att SFF forum till stor del består (bestod?) av en bunte länkar till andra internetsidor?
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"