Kolla länken. Kan detta vara JA 37 37309, som tidigare var monterad på mast vid(?) Arboga-fältet?
37309?
JA 37 37309 på Arboga-fältet?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
-
Hej!
Jag kan inte bekräfta detta till 100%, men bilder i diverse äldre tidningar
visar -309 med vit radom i förvaringsutrymmet under provområdet.
(Masten var höj och sänkbar)
...Och det syns klart och tydligt att det är en vit nosad Viggen som står
uppställd.
När 37309 var på tapeten på det gamla Forumet, så var det ett inlägg
som jag minns där det nämndes att -309 eventuellt skulle placeras på pinne i/utanför Arboga.
Någon som vet något om dessa planer fortfarande är på tapeten, eller
väntar 37:an på Peder och hans "gäng" på demonteringen/Skrotningen?
Hälsningar
Tommy
Jag kan inte bekräfta detta till 100%, men bilder i diverse äldre tidningar
visar -309 med vit radom i förvaringsutrymmet under provområdet.
(Masten var höj och sänkbar)
...Och det syns klart och tydligt att det är en vit nosad Viggen som står
uppställd.
När 37309 var på tapeten på det gamla Forumet, så var det ett inlägg
som jag minns där det nämndes att -309 eventuellt skulle placeras på pinne i/utanför Arboga.
Någon som vet något om dessa planer fortfarande är på tapeten, eller
väntar 37:an på Peder och hans "gäng" på demonteringen/Skrotningen?
Hälsningar
Tommy
- Lars Sundin
Det fanns, och kanske ännu finns, en atennmätplats norr om banänden på Arboga-fältet. Namnet på FMV-tiden var AMPA, Antenn Mät Plats Arboga på god militärsvenska. Man kan på satellitbilden se skuggan av två master, varav åtminstone en ingår i mätanläggningen tror jag. Själva det underjordiska utrymme där man donade med med mätobjektet innan man hissade upp det i "fri rymd" i toppen på masten, där objektet orienterades i rätt attityd mot strålningen från mästmasten, kan jag dock inte se några tydliga spår av. (Man ville undvika inflytandet från en "överjordisk" byggnad.)
Jag har googlat på AMPA, Arboga, antennmätning o d, och ser att det har hållits föredrag för radiointresserade om mätanläggningen. Som ju varit mer intresserade av mätanläggningen än ett visst provobjekts skrov. Mer då möjligen dess olika antenner och det radiotekniska krin dem, men jag har inte sett något i reportagen. Man hade förhoppningsvis andra mätuppgifter än Viggen, men kanske Viggen var mest iögenenfallande och kanske även viktigast.
I en artikel i MACH 66 (hösten 96) "Ur en grop mitt på Arboga flygfält" finns några bilder och en kort beskrivning av vad mätplatsens uppgift är. Planet på bilden är en F 13-märkt Viggen; radomen på bilden är vit. (Det finns tre bilder i artikeln; samtliga med planet med.) Planet har fått mycket urtaget och "ombyggt" för att bli lätt men ändå kunnat vridas och vändas på (t ex upp och ned). Det nämns att man avser mäta på Gripen.
Det finns andra antennmätningsmöjligheter i landet; mycket kan i dag simuleras.
Lats S
Jag har googlat på AMPA, Arboga, antennmätning o d, och ser att det har hållits föredrag för radiointresserade om mätanläggningen. Som ju varit mer intresserade av mätanläggningen än ett visst provobjekts skrov. Mer då möjligen dess olika antenner och det radiotekniska krin dem, men jag har inte sett något i reportagen. Man hade förhoppningsvis andra mätuppgifter än Viggen, men kanske Viggen var mest iögenenfallande och kanske även viktigast.
I en artikel i MACH 66 (hösten 96) "Ur en grop mitt på Arboga flygfält" finns några bilder och en kort beskrivning av vad mätplatsens uppgift är. Planet på bilden är en F 13-märkt Viggen; radomen på bilden är vit. (Det finns tre bilder i artikeln; samtliga med planet med.) Planet har fått mycket urtaget och "ombyggt" för att bli lätt men ändå kunnat vridas och vändas på (t ex upp och ned). Det nämns att man avser mäta på Gripen.
Det finns andra antennmätningsmöjligheter i landet; mycket kan i dag simuleras.
Lats S
Senast redigerad av Lars Sundin den 21 dec 2008, 20:51, redigerad totalt 1 gång.
- Emil Lindberg
Re: JA 37 37309 på Arboga-fältet?
Nu verkar ej JAS 39A ha fått ta plats på masten vid antennmätplats Arboga
http://www.airliners.net/photo/Sweden-- ... 209839a2ff
http://www.airliners.net/photo/Sweden-- ... 209839a2ff