Aerotransport ABA "Värmland" SE-ACZ Fokker FXII
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Aerotransport ABA "Värmland" SE-ACZ Fokker FXII
En tremotorig Fokker F.XII. SE-ACZ. Aerotransport ABA, planet hette Värmland
Min far flög till Prag , troligen, 1945. Det var en delegation, men tyvärr vet jag inte vilken typ av delegation det var. Han hade en fabrik i Ulricehamn som sydde kläder, Tonex AB. Det var kanske den branschen resan gällde.
Detta är vad har hittat; återlämnades planet från försvaret 1944-09-18 återlämnat till AB Aerotransport. och såldes 1/1 1946 till rundflygningar i Stockholm. 1946-01-01 Svensk Flygtjänst AB, Stockholm (anv. för rundflyg).
Flygningen måste ha skett efter krigsslutet och fram till 1946 1/1. Kan han ha flugit bara till Berlin och sedan åkt buss resten. På den andra bilden visas en buss i Prag med troligen svenska skyltar och namnet Aerotransport målat på sidan. Hade ABA egna bussar som utgick från någon flygplats nere i Europa? Vad jag har fått fram gick det väl en ordinarie flygning mellan Malmö-Bulltofta och Berlin.
Finns det några passagerarlistor bevarade? Behöll flygplanet namnet Värmland och beteckningen SE-ACZ efter Svensk Flygtjänst tog över planet 1946?
[1945-404.jpg][http://www.viff.nu/s/1945-404.jpg]
Var någonstans fanns det en flygplats, med troligen tegel, på plattan. Tankarna för en till flygplatsen Tegel i Berlin. 10 gubbar med fotografen, planet tog 16 passagerare.
[1945-405.jpg][http://www.viff.nu/s/1945-405.jpg]
Svenskreg.? buss i Prag vid Kruttornet
mvh Peter Nordenström, Skanör
Min far flög till Prag , troligen, 1945. Det var en delegation, men tyvärr vet jag inte vilken typ av delegation det var. Han hade en fabrik i Ulricehamn som sydde kläder, Tonex AB. Det var kanske den branschen resan gällde.
Detta är vad har hittat; återlämnades planet från försvaret 1944-09-18 återlämnat till AB Aerotransport. och såldes 1/1 1946 till rundflygningar i Stockholm. 1946-01-01 Svensk Flygtjänst AB, Stockholm (anv. för rundflyg).
Flygningen måste ha skett efter krigsslutet och fram till 1946 1/1. Kan han ha flugit bara till Berlin och sedan åkt buss resten. På den andra bilden visas en buss i Prag med troligen svenska skyltar och namnet Aerotransport målat på sidan. Hade ABA egna bussar som utgick från någon flygplats nere i Europa? Vad jag har fått fram gick det väl en ordinarie flygning mellan Malmö-Bulltofta och Berlin.
Finns det några passagerarlistor bevarade? Behöll flygplanet namnet Värmland och beteckningen SE-ACZ efter Svensk Flygtjänst tog över planet 1946?
[1945-404.jpg][http://www.viff.nu/s/1945-404.jpg]
Var någonstans fanns det en flygplats, med troligen tegel, på plattan. Tankarna för en till flygplatsen Tegel i Berlin. 10 gubbar med fotografen, planet tog 16 passagerare.
[1945-405.jpg][http://www.viff.nu/s/1945-405.jpg]
Svenskreg.? buss i Prag vid Kruttornet
mvh Peter Nordenström, Skanör
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: Aerotransport ABA "Värmland" SE-ACZ Fokker FXII
Här finns litet mer info om SE-ACZ: http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=7&t=3169
- Björn Bäcklund
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Aerotransport ABA "Värmland" SE-ACZ Fokker FXII
Visst står det Svensk Flygtjänst på sidan av kroppen på bilden?
Bilden verkar bli stor så här är adressen igen: http://www.viff.nu/s/1945-404.jpg
Tack för bilderna, mycket intressanta.
Björn B
Bilden verkar bli stor så här är adressen igen: http://www.viff.nu/s/1945-404.jpg
Tack för bilderna, mycket intressanta.
Björn B
- Björn Bäcklund
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Aerotransport ABA "Värmland" SE-ACZ Fokker FXII
Det verkar stå Linjebuss på sidan av bussen. Dom hade en Scania med reg.nr. som böejade med A45: www.svenskbusshistoria.se/go?id=5886
Om man utgår från att uppgifterna om bussen och Fokkern är riktiga så ser man att bussen hade reg.nr. A457 under tiden 1946-07-01 - 1946-11-01 sedan fick den tillbaks numret 1947-05-29 men då var Värmland skrotad så bilderna borde vara tagna under tiden juli-november 1946.
Björn Bäcklund
Om man utgår från att uppgifterna om bussen och Fokkern är riktiga så ser man att bussen hade reg.nr. A457 under tiden 1946-07-01 - 1946-11-01 sedan fick den tillbaks numret 1947-05-29 men då var Värmland skrotad så bilderna borde vara tagna under tiden juli-november 1946.
Björn Bäcklund
Re: Aerotransport ABA "Värmland" SE-ACZ Fokker FXII
Tack ser nu att det står Svensk Flygtjänst på planet och då bekräftar det som Tommy Clementzlor sa, att de flög charter till Prag. Tyvärr så dog en av kaptenerna, Olof Malmsten, troligen den sista, 2011. Hade jag varit ute ett år tidigare hade jag kanske fått mer kött på benen.
Intressant med bussen då kan jag återgå till att det var 1946 som resan ägde rum.
Det finns en bild till på planet, när min far står på trappan, måste vara i Prag
Samma adress: 1946-403.jpg Den är ju inte lika intressant i flyghänseende.
Tack
/Peter Nordenström
Intressant med bussen då kan jag återgå till att det var 1946 som resan ägde rum.
Det finns en bild till på planet, när min far står på trappan, måste vara i Prag
Samma adress: 1946-403.jpg Den är ju inte lika intressant i flyghänseende.
Tack
/Peter Nordenström
- Björn Bäcklund
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Aerotransport ABA "Värmland" SE-ACZ Fokker FXII
jag tackar för bilderna. Jag har planer på att bygga alla typer av ABAs plan och Fokker F.XII och F.XXII finns inte som byggsats utan där blir jag tvungen att bygga helt från scratch. Problemet är att hitta ritningar på dom så alla bilder som visar detaljer är välkomna. Dina bilder är stora och bra och speciellt den sista visar ju detaljer av aktern.
Björn B
(Edit: porten bakom bussen verkar vara denna i prag: http://blog.travelpod.com/travel-photo/ ... /tpod.html)
Björn B
(Edit: porten bakom bussen verkar vara denna i prag: http://blog.travelpod.com/travel-photo/ ... /tpod.html)
Re: Aerotransport ABA "Värmland" SE-ACZ Fokker FXII
Roligt att jag kan hjälpa till. Lycka till med byggena. Tornet är Kruttornet, det har jag hittat.
Hoppas få se modellen av XII:an när den är klar.
/Peter Nordenström
Hoppas få se modellen av XII:an när den är klar.
/Peter Nordenström