Hei,
Kan noen si meg hvilken type propell det var som satt på motorene til Junkers Ju 52/3? DNL hadde Ju-Pak, men ABA hadde vist nok andre.
Hilsen
Rob
AB Aerotransport - Junkers Ju 52/3m - propell
Moderator: Sven-Erik Jönsson
AB Aerotransport - Junkers Ju 52/3m - propell
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: AB Aerotransport - Junkers Ju 52/3m - propell
Det varierade lite beroende på motortyp och tidpunkt. T ex SE-ADR skulle enligt spec. 17 maj 1938 ha motorer av typ P & W Hornet B-1 och propellrar av typ Hamilton Standard, Navtyp: 5416-N och bladtyp D7C2-9.
SE-AER den 1 jan. 1937:
Motorer: P & W Wasp S3H1-G, Propeller: Hamilton Standard Nav: 3D40-61 och blad: 6127A-3
Rob: Jag har en hel pärm med tekniska specifikationer för de svenska Ju 52:orna...
SE-AER den 1 jan. 1937:
Motorer: P & W Wasp S3H1-G, Propeller: Hamilton Standard Nav: 3D40-61 och blad: 6127A-3
Rob: Jag har en hel pärm med tekniska specifikationer för de svenska Ju 52:orna...
Re: AB Aerotransport - Junkers Ju 52/3m - propell
Hei
Det var i hvert fall ingen JuPak. Jeg skal huske det du skriver om materialet. Jeg jobber med å samle informasjon om de norske maskinene (1935-1940), så om du har noen av interesse. Jeg har vært i Stockholm og avfotografert alle korrespondanse mellom DNL og ABA i nevnte perioden. Og ellers har jeg forsket i Bodø.
Eventuell kan du ta kontakt med meg på rm (at) europeanairlines.no
Hilsen
Rob
Det var i hvert fall ingen JuPak. Jeg skal huske det du skriver om materialet. Jeg jobber med å samle informasjon om de norske maskinene (1935-1940), så om du har noen av interesse. Jeg har vært i Stockholm og avfotografert alle korrespondanse mellom DNL og ABA i nevnte perioden. Og ellers har jeg forsket i Bodø.
Eventuell kan du ta kontakt med meg på rm (at) europeanairlines.no
Hilsen
Rob
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33
Re: AB Aerotransport - Junkers Ju 52/3m - propell
Hej Rob! Intressant spörsmål du ställer. Att ABA:s Ju52 skulle ha haft P&W motorer och
propellrar från Hamilton Standard är en sanning med modifikationer.
När ABA beställde SE-AFA/B/C/D ville man ha motorerna placerade
parallellt med kroppen, till skillnad från Junkers standard med 6 graders
utåtvinklade motorer. Efter segslitna förhandlingar gick Junkers med på
en sådan installation. Däremot kunde man inte hålla leveranstiderna. En kompromiss
gjordes där SE-AFA/B/C levererades hösten 1936 med Junkers standardvingar med tillhörande
BMW-motorer och propellrar från Jfa (junkerspropellrar), förmodligen 3-bladiga.
Mittmotorn var av den P&W typ ABA beställt med Hamilton
Standard propeller. VIngar och vingmotorer leasades från Junkers. Under 1937 flögs
de efter hand ner till Dessau och fick "nya" vingar med parallelldragande P&W motorer med
Hamilton Standard propellrar. Den sista individen, SE-AFD levererades 30 april 1937
och var redan byggd enligt ABA:s specifikationer. Detta har jag funnit i Karl Lignells
arkiv. Mer intressant i detta ämne kommer inom kort i en artikel jag skrivit.
Jag avslutar med att tugga om mitt mantra: Mera civila ämnen!
Bästa hälsningar.
Tommy Clementzlor
propellrar från Hamilton Standard är en sanning med modifikationer.
När ABA beställde SE-AFA/B/C/D ville man ha motorerna placerade
parallellt med kroppen, till skillnad från Junkers standard med 6 graders
utåtvinklade motorer. Efter segslitna förhandlingar gick Junkers med på
en sådan installation. Däremot kunde man inte hålla leveranstiderna. En kompromiss
gjordes där SE-AFA/B/C levererades hösten 1936 med Junkers standardvingar med tillhörande
BMW-motorer och propellrar från Jfa (junkerspropellrar), förmodligen 3-bladiga.
Mittmotorn var av den P&W typ ABA beställt med Hamilton
Standard propeller. VIngar och vingmotorer leasades från Junkers. Under 1937 flögs
de efter hand ner till Dessau och fick "nya" vingar med parallelldragande P&W motorer med
Hamilton Standard propellrar. Den sista individen, SE-AFD levererades 30 april 1937
och var redan byggd enligt ABA:s specifikationer. Detta har jag funnit i Karl Lignells
arkiv. Mer intressant i detta ämne kommer inom kort i en artikel jag skrivit.
Jag avslutar med att tugga om mitt mantra: Mera civila ämnen!
Bästa hälsningar.
Tommy Clementzlor
Re: AB Aerotransport - Junkers Ju 52/3m - propell
Hei Tommy,
Takk for ditt utfyllende svar. Det var meget interessant. Jeg noterer meg ditt ønsker om flere sivile spørsmål. Skal gjøre mitt beste når jeg begynner med ILUG-prosjektet. Da kommer det sikkert en del spørsmål.
Hilsen
Rob
Takk for ditt utfyllende svar. Det var meget interessant. Jeg noterer meg ditt ønsker om flere sivile spørsmål. Skal gjøre mitt beste når jeg begynner med ILUG-prosjektet. Da kommer det sikkert en del spørsmål.
Hilsen
Rob
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder
- Björn Bäcklund
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: AB Aerotransport - Junkers Ju 52/3m - propell
Att AFA-AFC levererats med blandade motorer var en nyhet för mig men jag har nu sett en bild som verkar bekräfta detta. Vingmotorn har "djuptallriken" med slitsar som Junkersmaskiner brukar ha men det har inte mittmotorn.
Men jag tror däremot att BMW-motorerna hade tvåbladiga propellrar. Ser man på bilden på denna sida ser det ut så:
http://www.edcoatescollection.com/ac5/R ... E-AFB.html
På den första bilden jag pratade om snurrar propellrarna så dom är suddiga. Man kan se tre blad på mittmotorn men bara två på vingmotorerna men här ligger inte bladen mitt för varandra utan ungefär som en trebladig som tappat ett blad
Men jag tror däremot att BMW-motorerna hade tvåbladiga propellrar. Ser man på bilden på denna sida ser det ut så:
http://www.edcoatescollection.com/ac5/R ... E-AFB.html
På den första bilden jag pratade om snurrar propellrarna så dom är suddiga. Man kan se tre blad på mittmotorn men bara två på vingmotorerna men här ligger inte bladen mitt för varandra utan ungefär som en trebladig som tappat ett blad