Uniformer, förläggning och annat?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Nicke06

Uniformer, förläggning och annat?

Inlägg av Nicke06 »

Jag har fått en fråga från en modellbyggande kollega i Tyskland angående markpersonalens utseende/klädsel och förläggning i FV under 70-talet. Jag gjorde min värnplikt på pansarregemete och har dålig koll på hur det såg ut i FV.

Vad hade markpersonalen/tekniker för uniformer under denna tid? Jag har sett bilder på både gröna och blå uniformer och det verkar som den blå användes på flottiljerna och den gröna ute i fält men vilken typ är det?
På lite olika bilder så ser det ut som att man inte var speciellt noga med att bära likformig klädsel som det kallades i Armén. Det är lite blandade versioner med jackor och byxor och någon skinnrock. Hur var det med detta?

Enda gången jag har sett någon typ av likformighet är på klargörningspersonal (M 59 uniform?) när man bär personligt vapen ( K-pist) och skyddsmask och magasinsväska.

Hur var förläggning i fält/krigsbas? Var det tält eller barack? Vilken typ av tält i så fall? Det vanliga tjugomanna tältet?

Användes det någon typ av mektält eller portabla hangarer för större mek jobb i fält på flygplan? Ett jobb i cockpit kan inte ha varit så kul om det regnade kraftigt eller snöade så någon typ av väderskydd borde ha använts. I Armén hade vi mektält som användes vid motorbyten och liknade.

Många frågor och det finns inte så mycket dokumenterat om detta på nätet.

Männen på marken håller planen i luften som väl bekant.

Nicklas Karlén/IPMS Östergötland

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"