Flyghaveriet i Göteryd hösten 1963
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Flyghaveriet i Göteryd hösten 1963
Hej
Först och främst hänvisar jag till kategorin flygminnesmärken/Göteryd hösten 1963 som står att läsa om på SFFs sidor.
Eftersom jag är intresserad av s.k. flygarkeologi och brukar besöka platser med anknytning till detta ämne undrar jag
om någon idag känner till detta med Göteryd.Är platsen idag utmärkt så att det går att hitta dit eller är man chanslös
utan personlig vägledning?
Artikeln är skriven av journalist Olle Karlsson,Ljungby/Foton tagna 2004 av Björn Tannfelt.(Kanske vet någon om det finns
e-mail till någon av dessa personer i dag)
Tycker att den här historien om Göteryd är fantastiskt fängslande och skulle vilja med största vördnad besöka den här platsen.
Tacksam för svar.
Mvh,
Jim
Först och främst hänvisar jag till kategorin flygminnesmärken/Göteryd hösten 1963 som står att läsa om på SFFs sidor.
Eftersom jag är intresserad av s.k. flygarkeologi och brukar besöka platser med anknytning till detta ämne undrar jag
om någon idag känner till detta med Göteryd.Är platsen idag utmärkt så att det går att hitta dit eller är man chanslös
utan personlig vägledning?
Artikeln är skriven av journalist Olle Karlsson,Ljungby/Foton tagna 2004 av Björn Tannfelt.(Kanske vet någon om det finns
e-mail till någon av dessa personer i dag)
Tycker att den här historien om Göteryd är fantastiskt fängslande och skulle vilja med största vördnad besöka den här platsen.
Tacksam för svar.
Mvh,
Jim
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Re: Flyghaveriet i Göteryd hösten 1963
Jag besökte platsen för 3 år sedan och den var då välvårdad och fin. Med hjälp av koordinaterna nederst på sidan bör Du finna till platsen. Det finns små skyltar uppsatta från en mindre väg sista biten.
Jag tror platsen vårdas av en hembyggdsförening.
Sven-Erik
Jag tror platsen vårdas av en hembyggdsförening.
Sven-Erik
-
Ett mycket stort tack för era svar!
Bästa Hälsningar,
Jim :
Bästa Hälsningar,
Jim :
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Tack Kent för kordinatuppgifterna och kartbilderna. Jag har nu kompletterat hemsidan, hoppas Du inte har något emot att jag använde Hitta.se kartbild.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
-
Det är helt i sin ordning att använda denna suveräna funktion på hitta.se . I flygbastråden användes den ju flitigtSven-Erik Jönsson skrev:Tack Kent för kordinatuppgifterna och kartbilderna. Jag har nu kompletterat hemsidan, hoppas Du inte har något emot att jag använde Hitta.se kartbild.
/Sven-Erik
och vi får tro att den blir använd i framtida trådar. Det är inget svårt att bruka funktionen.
Kent S.
Tackar för kordinaterna för det är inte helt lätt att hitta dit. Första gången jag sökte efter haveriplatsen stannade jag vid taxistationen i Traryd och fick kontakt med en äldre chaufför som nästan "tappade hakan" när jag frågade om han kände till något om olyckan. Han berättade då att han stått utanför taxistationen, hört flygplanen och sett hela förloppet. Han hade sedan vänligheten att lotsa mig till mossen och gravplatsen som då var i rätt dåligt skick och en hel del skrot fanns fortfarande kvar runt omkring. Varför det sedan blev en gravplats är ju en särskild historia men mossen var vattensjuk och allt hamnade djupt ner, mycket svårbärgat. Tilläggas kan att jag var kurskamrat med både eleven Sören Nyman som omkom tillsamman med sin lärare och Leif Naessén som de kolliderade med.
Stig Ef 631
Stig Ef 631