Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Vem söker jag?
Sagt att han var flygintresserad redan när han föddes. Fick första flygupplevelsen 1927 när han som femåring såg Albin Ahrenberg landa på vattnet vid hans födelsestad. Segelflygcert som 16-åring och instruktör två år senare. Tog även motorcert. Började som nyutbildad ingenjör med J 22 i provflygningshangaren på Bromma. Blev därefter anställd som civil driftsingenjör i vårt flygvapen, där han, trots sin anställningsform, fick flyga militära flygplan. Senare anställd på några av Sveriges största processindustrier och arbetade med logistik. Chef för länsflyget i några av våra län. ”Världsmästare” i att flyga länge i ett motorflygplan utan hjälp av propeller. På senare år även nestor vad gäller det tryckta flyghistoriska ordet. Innehavare av Söderbergsplakett och hedersmedlem i SFF.
Sagt att han var flygintresserad redan när han föddes. Fick första flygupplevelsen 1927 när han som femåring såg Albin Ahrenberg landa på vattnet vid hans födelsestad. Segelflygcert som 16-åring och instruktör två år senare. Tog även motorcert. Började som nyutbildad ingenjör med J 22 i provflygningshangaren på Bromma. Blev därefter anställd som civil driftsingenjör i vårt flygvapen, där han, trots sin anställningsform, fick flyga militära flygplan. Senare anställd på några av Sveriges största processindustrier och arbetade med logistik. Chef för länsflyget i några av våra län. ”Världsmästare” i att flyga länge i ett motorflygplan utan hjälp av propeller. På senare år även nestor vad gäller det tryckta flyghistoriska ordet. Innehavare av Söderbergsplakett och hedersmedlem i SFF.
-
Hej!
Jag tror att det är Stig Kernell.
Född 1922.
Söderbergsplaket nr 12 år 1985.
Glidflygningen ägde rum 25 mars 1964 i en Super-Cub.
Martin Hellberg, Backamo
Jag tror att det är Stig Kernell.
Född 1922.
Söderbergsplaket nr 12 år 1985.
Glidflygningen ägde rum 25 mars 1964 i en Super-Cub.
Martin Hellberg, Backamo
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Helt rätt! Jag pratade med Stig idag, 90 år fyllda och fortfarande lika alert. En fantastisk bekantskap som jag har haft förmånen att lära känna. När jag började med att köpa flyglitteratur i mitten på 70-talet, så var Stig den jag kontaktade. När vi sedan på 90-talet började med bokförsäljning tillsammans på flygdagar, så blev det omvänt. Då blev det Stig som ringde till mig och frågade efter det nya som kom ut. Så vi har verkligen haft glädje av varandra i våra resp. verksamheter
Här en sida om hans rekordflygning.
Bollen är din Martin!
Här en sida om hans rekordflygning.
Bollen är din Martin!
-
Tack Kenneth!
OK. Min fråga blir:
Bröderna Hans och Jan Drews samt Bengt Sjösten startade ett flygbolag på 1960-talet.
Vilket?
Martin Hellberg, Backamo
OK. Min fråga blir:
Bröderna Hans och Jan Drews samt Bengt Sjösten startade ett flygbolag på 1960-talet.
Vilket?
Martin Hellberg, Backamo
-
Hej igen!
Om det är för svårt så kommer här några ledtrådar.
Vi talar om ett flygföretag baserat i västra Sverige som med namnbyte kom att finnas kvar till 1990-talets mitt.
Ett liknande namn fanns även på andra håll i Sverige.
Martin
Om det är för svårt så kommer här några ledtrådar.
Vi talar om ett flygföretag baserat i västra Sverige som med namnbyte kom att finnas kvar till 1990-talets mitt.
Ett liknande namn fanns även på andra håll i Sverige.
Martin
-
Fler ledtrådar...
Några flygplans typer:
Baron, Navajo, Citation m.fl.
Jag hoppas ni kommer på det.
Martin
Några flygplans typer:
Baron, Navajo, Citation m.fl.
Jag hoppas ni kommer på det.
Martin
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Frågan är svår, men visar också på hur mycket flyghistoria det finns i alla dessa gamla flygbolag, lång- eller kortlivade och tyvärr är inte så mycket dokumenterat och sammanställt om dessa.
Du har angett Väst-Sverige och några flygplantyper.
Kungsair i Göteborg AB är en ren gissning, de har i varje fall haft de aktuella flygplantyperna.
Hälsningar
Sven-Erik
Du har angett Väst-Sverige och några flygplantyper.
Kungsair i Göteborg AB är en ren gissning, de har i varje fall haft de aktuella flygplantyperna.
Hälsningar
Sven-Erik
-
Du har helt rätt Sven-Erik.
Det var Kungsair i GBG AB jag avsåg.
Min pappa arbetade där i många år. Precis som du säger finns ofta ganska lite dokumenterat. Vad det gäller detta företag finns kanske möjlighet att en del kan bli nedskivet och sammanställt. Pappa hade en del bilder och papper som jag funderar på att göra något av.
Att det ofta inte finns så mycket nedskrivet eller bilder ifrån gäller även annat. Jag ser att det inte var så mycket som fanns om Svarteborg heller när jag frågade om det på forumet nyligen.
Tiden börjar bli knapp för att hitta något om det fältet är jag rädd. Snart inte många kvar från den tiden.
Nu är bollen i quizen din, Sven-Erik.
Har du en fråga till oss?
Martin
Det var Kungsair i GBG AB jag avsåg.
Min pappa arbetade där i många år. Precis som du säger finns ofta ganska lite dokumenterat. Vad det gäller detta företag finns kanske möjlighet att en del kan bli nedskivet och sammanställt. Pappa hade en del bilder och papper som jag funderar på att göra något av.
Att det ofta inte finns så mycket nedskrivet eller bilder ifrån gäller även annat. Jag ser att det inte var så mycket som fanns om Svarteborg heller när jag frågade om det på forumet nyligen.
Tiden börjar bli knapp för att hitta något om det fältet är jag rädd. Snart inte många kvar från den tiden.
Nu är bollen i quizen din, Sven-Erik.
Har du en fråga till oss?
Martin
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Tack Martin,
Då har man också lärt sig vem som grundade Kungsair i Göteborg. Ser fram emot en historisk dokumentation av företaget.
Så min fråga för att hålla denna Quiz vid liv:
I juni 1952 fastställs att Flygförvaltningen har en fordran på Capronis konkursbo om totalt 500.000,- kr . Vad avser denna fordran?
/Sven-Erik
Då har man också lärt sig vem som grundade Kungsair i Göteborg. Ser fram emot en historisk dokumentation av företaget.
I juni 1952 fastställs att Flygförvaltningen har en fordran på Capronis konkursbo om totalt 500.000,- kr . Vad avser denna fordran?
/Sven-Erik
1952-03-05 säger vissa tidningar:Sven-Erik Jönsson skrev:....
I juni 1952 fastställs att Flygförvaltningen har en fordran på Capronis konkursbo om totalt 500.000,- kr . Vad avser denna fordran? /Sven-Erik
Skadeståndskraven för caproniplanen har nu godkänts:
Svenska flygförvaltningens krav på Capronifabrikerna har godkännts på¨
så sätt att en domstol i Milano utdömt 60 milj. Lire
(ungefär 1/2 miljon i sv. kronor.)
FF hade begärt 1 milj. Kr.
Stämningen avsåg bla::
Vesäntliga brister på planen
motor trassel
stora kostnader för att modda planen
Kanske inte exakt vad Sven sökte ?, men det är mitt svar
Bengt
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Ditt svar är helt rätt Bengt!
Bollen vidare till Dig.
/Sven-Erik
Bollen vidare till Dig.
/Sven-Erik
Tackar...en liten undran.. fick FF pengarna?Sven-Erik Jönsson skrev:Ditt svar är helt rätt Bengt!
Bollen vidare till Dig.
/Sven-Erik
Var inte förberedd på frågor.. så det kan dröja lite..
mvh Bengt
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
När domstolens beslut om ersättningen kom, så var Caproni försatt i konkurs och jag är ganska säker på att man aldrig fick ut några pengar, men jag kan ha fel. Har i varje fall inte sett några uppgifter på att man fick något.
En komplettering: Flygplanen som avses ovan är B 16 och S 16 Caproni CA 313 om någon undrar.
/Sven-Erik
En komplettering: Flygplanen som avses ovan är B 16 och S 16 Caproni CA 313 om någon undrar.
/Sven-Erik
Söker ett ”tänkt svenskt flygförband” !
Från början tänkt upp till 3 stycken divisioner, men
På 40-talet reducerades det till att bli en division vid Barkarby/F8
Vilket förband tänker jag på?
Bengt
Ursprungstanken lever/levde nog länge, Tror jag, …har inga belägg där..
Bengt
>>The Società Italiana Caproni ceased to exist in 1950, although one of its divisions, Caproni Vizzola endured until 1983 when it was bought by Agusta.Sven-Erik Jönsson skrev:När domstolens beslut om ersättningen kom, så var Caproni försatt i konkurs och jag är ganska säker på att man aldrig fick ut några pengar, men jag kan ha fel. Har i varje fall inte sett några uppgifter på att man fick något.
/Sven-Erik
man kan ju undra lite här?
Kom några Lire/kronor åter till Kungariket , frågas?
Har du några upplysningar ?
Ursäkta intrånget på denna sida::
Hoppas båda frågorna får sittt svar.
Bengt
Kanske lite svårt med "tänkta förband", men skulle absolut kommit till användning vid en kris/krig.Bengt Ekbladh skrev:Söker ett ”tänkt svenskt flygförband” !
Bengt
Kan säga att planen skulle användas för transporter.
Nu fixar ni det.
Bengt
-
Hej Bengt!
Jag tror du tänker på en enhet som skulle sättas upp vid behov och utrustas med civila transportflygplan.
Kanske även andra flygplan men förmodlligen framförallt passagerarflygplan från bl.a. SAS.
Benämning eller förbandsbeteckning känner jag inte till.
Martin Hellberg, Backamo
Jag tror du tänker på en enhet som skulle sättas upp vid behov och utrustas med civila transportflygplan.
Kanske även andra flygplan men förmodlligen framförallt passagerarflygplan från bl.a. SAS.
Benämning eller förbandsbeteckning känner jag inte till.
Martin Hellberg, Backamo
Du är absolut på rätt väg.
Forumet har vad jag kommer ihåg haft det uppe, eventuellt på "det gamla forumet"?
En bokstav och ett 2-siffrigt nummer frågas
Bengt
Forumet har vad jag kommer ihåg haft det uppe, eventuellt på "det gamla forumet"?
En bokstav och ett 2-siffrigt nummer frågas
Bengt
-
Ja det var den jag tänkte på.Jakob Wedman skrev:F 30
Har du någon ny quiz på gång kanske?
mvh Bengt
-
Vad är detta för något?
-
Bilden föreställer en finsk radarstation typ "Pohjanpalo 2", konstruerad av en finsk professor Pohjanpalo - åtminstone påstås detta. Den horisontella antennen är för ytspaning och den vertikala för höjdmätning, en ganska intressant innovation.
Föregångaren bestod enbart av ytspaningsdelen. Tillverkningsår c:a 1950-60-talet
Föregångaren bestod enbart av ytspaningsdelen. Tillverkningsår c:a 1950-60-talet
-
Helt rätt Ingemar - bollen är din.
Konstruktionen hade beteckning VRRVY och infördes 1958 medan föregångaren VRRVI (Pohjanpalo 1) kom 1955. Radarstationerna konstruerades mycket riktigt av diplomingenjör Jouko Pohjanpalo.
VRRVI = Viestiväline Radio Radar Valvonta Ilma (Kommunikationsinstrument radio radar bevakning luft)
VRRVY = Viestiväline Radio Radar Valvonta Yleis (Kommunikationsinstrument radio radar bevakning generell)
Edit: försök till översättning från finskan.
Konstruktionen hade beteckning VRRVY och infördes 1958 medan föregångaren VRRVI (Pohjanpalo 1) kom 1955. Radarstationerna konstruerades mycket riktigt av diplomingenjör Jouko Pohjanpalo.
VRRVI = Viestiväline Radio Radar Valvonta Ilma (Kommunikationsinstrument radio radar bevakning luft)
VRRVY = Viestiväline Radio Radar Valvonta Yleis (Kommunikationsinstrument radio radar bevakning generell)
Edit: försök till översättning från finskan.
-
Quiz: RAK förlorade ett av sina karteringsplan för mycket länge sedan. Typ, registrering, var skedde haveriet , hur gick det för besättningen, vad hette besättningsmedlemmarna,(överkurs)? Resterna av planet återfanns långt senare. Var, hur?
Ingemar
Ingemar
Hej.
Gör ett försök..,
”hänger” upp mig lite på >> Resterna av planet återfanns långt senare>>.!
Av RAK:s 3 större haverier hamnade P6 FW58 Weihe,
SE-KAB nr. 3185 i Porisforsen i Luleälven 1946-08-13
FF , flygfotografen och hjälpmeken räddar sig innan planet åker utför forsen.
Om och när planet återfanns långt senare har jag ingen aning om ,
Men det är ett försök till svar.
Mvh Bengt
Gör ett försök..,
”hänger” upp mig lite på >> Resterna av planet återfanns långt senare>>.!
Av RAK:s 3 större haverier hamnade P6 FW58 Weihe,
SE-KAB nr. 3185 i Porisforsen i Luleälven 1946-08-13
FF , flygfotografen och hjälpmeken räddar sig innan planet åker utför forsen.
Om och när planet återfanns långt senare har jag ingen aning om ,
Men det är ett försök till svar.
Mvh Bengt