Bildfundering
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Bildfundering
Bland alla bilder som finns hos Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle finns ju även en massa andra motiv än rent järnvägsrelaterade. Även så med flygmotiv. Vi undrar dock om de bilder från Ljungbyhed som visas i nedanstående länkar är kända bland flyghistoriker eller om våra negativ är unika.
http://i212.photobucket.com/albums/cc23 ... A03128.jpg
http://i212.photobucket.com/albums/cc23 ... A03131.jpg
http://i212.photobucket.com/albums/cc23 ... A03134.jpg
Jag har försökt få in bilderna direkt men inte lyckats, hoppas att länkvisning är OK.
Hans Karlsson-Nyhlén
Sveriges Järnvägsmuseum
http://i212.photobucket.com/albums/cc23 ... A03128.jpg
http://i212.photobucket.com/albums/cc23 ... A03131.jpg
http://i212.photobucket.com/albums/cc23 ... A03134.jpg
Jag har försökt få in bilderna direkt men inte lyckats, hoppas att länkvisning är OK.
Hans Karlsson-Nyhlén
Sveriges Järnvägsmuseum
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfundering
Hej Hans!HKN skrev:Bland alla bilder som finns hos Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle finns ju även en massa andra motiv än rent järnvägsrelaterade. Även så med flygmotiv. Vi undrar dock om de bilder från Ljungbyhed som visas i nedanstående länkar är kända bland flyghistoriker eller om våra negativ är unika.
http://i212.photobucket.com/albums/cc23 ... A03128.jpg
http://i212.photobucket.com/albums/cc23 ... A03131.jpg
http://i212.photobucket.com/albums/cc23 ... A03134.jpg
Jag har försökt få in bilderna direkt men inte lyckats, hoppas att länkvisning är OK.
Hans Karlsson-Nyhlén
Sveriges Järnvägsmuseum
Trevliga bilder. Jag kan inte minnas att jag sett dem förut, men däremot är motiven vanliga. Av Sk 25 (mellersta bilden) togs antagligen en stor mängd bilder vid något enstaka tillfälle har jag fått för mig, då press bjöds in. Tiden är väl 1947-1953. Kanske huvorna och glasögonen (tysk modell väl?) ge en ledtråd.
Kanslihuset (första bilden) började byggas 1937.
Bilden av de anländande studenterna är från mitten på 50-talet skulle jag gissa. Inga golfbyxor. Bilden kanske borde visas i SFT så läsarna kan känna igen gamla bekanta.
Jag kikade in i den del av arkivet jag kan nå och fann två bilder där stationen skymtar. Mest intressant är kanske en bild med text:Likvagn dragen av häst vid järnvägsstation i Ljungbyhed, sannolikt för att hämta eller avlämna omkommen pilot. Begravningsvagn kanske man skall säga; så prydlig är den. Man ser en godsfinka och några militärer uppställda för en sista hälsning när kistan lastas in i en godsfinka. (September 1918; Johnstone/Ragnarsson haveri?) Stationshuset i bakgrunden. Kan vara från ca 1917 och något decennium framöver.
Det är helt rätt att länka till bilderna; de är för många och för stora för att visas direkt i inlägget tycker jag.
Lars S
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
- Ort: Genarp
Hej allesamman!
Det var intressant med dessa tre bilder. Det är väl som Lars S. säger om tiden.
Själv återsåg jag en bekantskap i Sk 25 nr 256. Den flög jag mörker den 10/10 1949. Först en halvtimme med lärare och sedan 2 start- och landningar alldeles själv. Hade glömt hur huven öppnades.
Men!! Varför har vi varit så dåliga att notera datum och årtal och även namn på personer?
Jag känner inte igen någon av de två piloterna eller hette det flygförare på den tiden?
Förresten. Det har varit så mycket om torn på sistone. Här syns ett flodljus uppe vid Sk 16-raden, alldeles till vänster om mitten.
Det är synd om människorna, sa Strindberg. Det är synd om mej. Nu är grönskan definitiv här nere och jag ser inte när flygplanen går in för landning bana 17 eller startar bana 35 på Malmö airport. Tacka vet jag vintern. Då är träden kala och då har jag en fin överblick. Ack ja, skall man aldrig bli vuxen??
Bam
Det var intressant med dessa tre bilder. Det är väl som Lars S. säger om tiden.
Själv återsåg jag en bekantskap i Sk 25 nr 256. Den flög jag mörker den 10/10 1949. Först en halvtimme med lärare och sedan 2 start- och landningar alldeles själv. Hade glömt hur huven öppnades.
Men!! Varför har vi varit så dåliga att notera datum och årtal och även namn på personer?
Jag känner inte igen någon av de två piloterna eller hette det flygförare på den tiden?
Förresten. Det har varit så mycket om torn på sistone. Här syns ett flodljus uppe vid Sk 16-raden, alldeles till vänster om mitten.
Det är synd om människorna, sa Strindberg. Det är synd om mej. Nu är grönskan definitiv här nere och jag ser inte när flygplanen går in för landning bana 17 eller startar bana 35 på Malmö airport. Tacka vet jag vintern. Då är träden kala och då har jag en fin överblick. Ack ja, skall man aldrig bli vuxen??
Bam
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
I ett svenskt flygplans loggbok skriver man i kolumnen för befattning "FF" om man är piloten, FF = flygförare. Den boken jag för tillfället noterar i, börjar någon gång 2002 och på första uppslaget för loggning finns det som förtryckt exempel dels FF, dels MM. Det senare tolkar jag som motormekaniker.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Ljungbyhed, Kvidinge & militärmusik
Apropå Sk 25 Bestmann googlade jag på Örnsköldsvik + Bestmann och fann (istället) litet hembygdshistoria från Kvidinge:Guy Abrahamsson skrev:Hej allesamman!
Det var intressant med dessa tre bilder. Det är väl som Lars S. säger om tiden.
Själv återsåg jag en bekantskap i Sk 25 nr 256. Den flög jag mörker den 10/10 1949. Först en halvtimme med lärare och sedan 2 start- och landningar alldeles själv. Hade glömt hur huven öppnades.
Men!! Varför har vi varit så dåliga att notera datum och årtal och även namn på personer?
Jag känner inte igen någon av de två piloterna eller hette det flygförare på den tiden?
Förresten. Det har varit så mycket om torn på sistone. Här syns ett flodljus uppe vid Sk 16-raden, alldeles till vänster om mitten.
Det är synd om människorna, sa Strindberg. Det är synd om mej. Nu är grönskan definitiv här nere och jag ser inte när flygplanen går in för landning bana 17 eller startar bana 35 på Malmö airport. Tacka vet jag vintern. Då är träden kala och då har jag en fin överblick. Ack ja, skall man aldrig bli vuxen??
Bam
http://www.tpp.se/hembygd/forum/viewtop ... f88ccf5330
Ljungbyhed 1949; kanske fanns då lärare som Arne Andersson (två st) samt Bengt Sundin (min farbror, som bodde på övervåningen i Lundsgården minns jag från ett besök som valp. Bestmann är därför det första plan jag suttit i).
Litet mer: Om den Arne Andersson som inte var den som min faster kom att tänka på när jag nämnde namnet i telefon härom året, kan man läsa på Håkan Svenssons eminenta sajt "Silvervingar": Arne Andersson kom att flyga ett skiftande antal olika fpl-typer bl.a. som stamff vilket var långt ifrån vanligt förekommande för denna kategori ff, eller vad sägs om denna repertoar: Sk12, Sk14, Sk15, Sk16, Sk25, Sk50, nosSk14 och De Havilland Chipmunk (prov). B17 (på F7) J9, J21, J22, J28B, J28C och J34 Hawker Hunter plus Tp52 Canberra (för Firman). Hkp: Bell 47, Hkp 3 och Hkp 4. Segelflyg: SG 38, Grunau Baby och Kranich. Han bogserade segelflygplan under F5 perioden och civilt flög han D.H. Moth, Piper Cub m.fl. plus Caudron Pelikan, alla i Linköpings flygklubb. Vidare deltog han i hemflygningen av SK 50 från Holland och Canberran från England samt Hkp 3:an från Italien. Mellan 1955-1990 tjänstgjorde Arne som teknisk expert i Försvarets Haverikommission för fpl J28, J34 och Sk-fpl, Tp-fpl och helikoptrar.
Jag undrar hur det går med den bok han har sagts jobba med. Han borde ju ha en del att berätta.
Lars S, vars tankar vandrar än hit, än dit
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 11 maj 2008, 23:04
- Ort: Örnsköldsvik
Sk 25 tillverkningsnr 25056 finns i Örnsköldsvik
[quote="Guy Abrahamsson"]Hej allesamman!
Det var intressant med dessa tre bilder. Det är väl som Lars S. säger om tiden.
Själv återsåg jag en bekantskap i Sk 25 nr 256. Den flög jag mörker den 10/10 1949. Först en halvtimme med lärare och sedan 2 start- och landningar alldeles själv. Hade glömt hur huven öppnades.
Men!! Varför har vi varit så dåliga att notera datum och årtal och även namn på personer?
Jag känner inte igen någon av de två piloterna eller hette det flygförare på den tiden?
Förresten. Det har varit så mycket om torn på sistone. Här syns ett flodljus uppe vid Sk 16-raden, alldeles till vänster om mitten.
Det är synd om människorna, sa Strindberg. Det är synd om mej. Nu är grönskan definitiv här nere och jag ser inte när flygplanen går in för landning bana 17 eller startar bana 35 på Malmö airport. Tacka vet jag vintern. Då är träden kala och då har jag en fin överblick. Ack ja, skall man aldrig bli vuxen??
Bam[/quote]
Goderafton Bam!
Intressant att läsa om Din bekantskap ang Sk 25 med beteckning 256. Den har en särskild plats i mitt hjärta då jag under mina 27 anställningsår på Hägglund & Söner 1982 fick vara med på renoveringen av den då inköpta kärran från Tyskland. Dåvarande VD på företaget Tore Hägglöf var i sin ungdom elev på F5 och flög Sk 25. Han fick nys om att en kärra var till salu i Tyskland och såg till att företaget köpte den som ett muséeföremål.
Själv är jag modellflygare och fick tag i en byggsats i skala 1:6 (spännvidd 1767 mm) som jag byggde och målade skalaenligt tillverkningsnr 25056. Provflygningen skedde den 3 augusti 1999 och efter 370 byggtimmar så var det en fröjd att se den flyga och komma in på finalen med full klaff!
Här får Du lite data om Sk 25 med tillverkningsnr 25056:
Leverans till Flygförvaltningen 1945-05-07 (samma dag som Hitler-Tyskland kapitulerade)
I flygtjänst på F5 t o m 1954-10-21
Såld till Tyskland 1955, regnr D-EJIL
Såld till Hägglund & Söner i Örnsköldsvik 1979 för 70.000
Renoverad i leveransskick av Örnsköldsviks segelflygklubb 1982-
1984-06-03
Flygplanet finns i dag att beskåda i Örnsköldsvik på Hägglunds-fabriken i ljushallen mellan de två kontorsbyggnaderna i Gullänget, hängande i taket med flygprofilen "dykning i svag högersväng".
Kom och kolla, jag kan ordna en visning!
Flygarhälsningar!
Mats Toorell i Örnsköldsvik
Det var intressant med dessa tre bilder. Det är väl som Lars S. säger om tiden.
Själv återsåg jag en bekantskap i Sk 25 nr 256. Den flög jag mörker den 10/10 1949. Först en halvtimme med lärare och sedan 2 start- och landningar alldeles själv. Hade glömt hur huven öppnades.
Men!! Varför har vi varit så dåliga att notera datum och årtal och även namn på personer?
Jag känner inte igen någon av de två piloterna eller hette det flygförare på den tiden?
Förresten. Det har varit så mycket om torn på sistone. Här syns ett flodljus uppe vid Sk 16-raden, alldeles till vänster om mitten.
Det är synd om människorna, sa Strindberg. Det är synd om mej. Nu är grönskan definitiv här nere och jag ser inte när flygplanen går in för landning bana 17 eller startar bana 35 på Malmö airport. Tacka vet jag vintern. Då är träden kala och då har jag en fin överblick. Ack ja, skall man aldrig bli vuxen??
Bam[/quote]
Goderafton Bam!
Intressant att läsa om Din bekantskap ang Sk 25 med beteckning 256. Den har en särskild plats i mitt hjärta då jag under mina 27 anställningsår på Hägglund & Söner 1982 fick vara med på renoveringen av den då inköpta kärran från Tyskland. Dåvarande VD på företaget Tore Hägglöf var i sin ungdom elev på F5 och flög Sk 25. Han fick nys om att en kärra var till salu i Tyskland och såg till att företaget köpte den som ett muséeföremål.
Själv är jag modellflygare och fick tag i en byggsats i skala 1:6 (spännvidd 1767 mm) som jag byggde och målade skalaenligt tillverkningsnr 25056. Provflygningen skedde den 3 augusti 1999 och efter 370 byggtimmar så var det en fröjd att se den flyga och komma in på finalen med full klaff!
Här får Du lite data om Sk 25 med tillverkningsnr 25056:
Leverans till Flygförvaltningen 1945-05-07 (samma dag som Hitler-Tyskland kapitulerade)
I flygtjänst på F5 t o m 1954-10-21
Såld till Tyskland 1955, regnr D-EJIL
Såld till Hägglund & Söner i Örnsköldsvik 1979 för 70.000
Renoverad i leveransskick av Örnsköldsviks segelflygklubb 1982-
1984-06-03
Flygplanet finns i dag att beskåda i Örnsköldsvik på Hägglunds-fabriken i ljushallen mellan de två kontorsbyggnaderna i Gullänget, hängande i taket med flygprofilen "dykning i svag högersväng".
Kom och kolla, jag kan ordna en visning!
Flygarhälsningar!
Mats Toorell i Örnsköldsvik
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Bingo! får man väl säga. Eller grattis!
Kanske jag är beskäftig men här är mer:
http://hem.passagen.se/flygtillomfk/datask25.htm
http://hem.passagen.se/flygtillomfk/images/SK%2025.jpg
http://www.preservedaxisaircraft.com/Lu ... RSWAFM.jpg
Till saken hör att ett av mina tidigaste Nätkassetips var till en sajt om en utställning på ett museum i Ö-vik om Hägglunds, och på sajten fanns bilder från Bestmann-tillverkningen. Inga märkvärdigheter i och för sig, jag tror jag sett några av bilderna på annat håll, men den sammanhållna sajten som nu försvunnit saknar jag.
Lars S
Kanske jag är beskäftig men här är mer:
http://hem.passagen.se/flygtillomfk/datask25.htm
http://hem.passagen.se/flygtillomfk/images/SK%2025.jpg
http://www.preservedaxisaircraft.com/Lu ... RSWAFM.jpg
Till saken hör att ett av mina tidigaste Nätkassetips var till en sajt om en utställning på ett museum i Ö-vik om Hägglunds, och på sajten fanns bilder från Bestmann-tillverkningen. Inga märkvärdigheter i och för sig, jag tror jag sett några av bilderna på annat håll, men den sammanhållna sajten som nu försvunnit saknar jag.
Lars S
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Sk 25 tillverkningsnr 25056 finns i Örnsköldsvik
Mats har bett mig lägga ut två bilder han sänt mig, dels en av honom med modellen och en bild av planen på väg att landa med klaff ute.flygarmats skrev: ...
...
Själv är jag modellflygare och fick tag i en byggsats i skala 1:6 (spännvidd 1767 mm) som jag byggde och målade skalaenligt tillverkningsnr 25056. Provflygningen skedde den 3 augusti 1999 och efter 370 byggtimmar så var det en fröjd att se den flyga och komma in på finalen med full klaff!
...
...
Mats Toorell i Örnsköldsvik
Här är landningsbilden i litet mindre storlek:
Lars S
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
- Ort: Kristianstad
Till flydda tider återgår....
Två pass i 256 under F5-tiden 1948-49. 1 pass bedömningslandning (2x90), ett pass flygning i 9-plansdivision. Kurskamrat med tidigare nämnd Tore Hägglöf som aspirant och kadett.
Bilden visar - tror jag - flygläraren Ulf Björkman. Åtminstone är han väldigt lik honom. Eleven okänd. Huvorna har anslutning till taltratt, ej elektrisk hörtelefon. Sk 14 fanns kvar för skrotning då jag var på F 5. Sk 16 hade funnits ett par år. Björkman kom till F 5 c:a 1947-48. Taltratt togs bort 1949-50. Stalltips 1947-48 för bilddatering. Kanske?
Bilden visar - tror jag - flygläraren Ulf Björkman. Åtminstone är han väldigt lik honom. Eleven okänd. Huvorna har anslutning till taltratt, ej elektrisk hörtelefon. Sk 14 fanns kvar för skrotning då jag var på F 5. Sk 16 hade funnits ett par år. Björkman kom till F 5 c:a 1947-48. Taltratt togs bort 1949-50. Stalltips 1947-48 för bilddatering. Kanske?
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
- Ort: Genarp
Hej!
F´låt dröjsmålet men jag har varit några dagar i Glasriket i Småland.
Vad kul att se Sk 25:an i luften igen. Hade jag vetat historien om den hade jag kunnat se den i Ö-vik. Jag hade nämligen några övernattningar där på 80-talet. Om, Om det skulle bli någon resa norröver, tackar jag för invitationen att se fpl i Hägglunds. Fotot på 25:an är verklighetstroget bortsett från att färgfoto var ovanligt på min F5-tid.
Lars! Intressant med Din anknytning till Sundin. Han var löjtnant och någon form av elevofficer. Det fanns också en Arne Andersson där, lite småväxt. Om det är samme Andersson Du nämner vet jag inte.
Vi använde både Kvidinge och Havgård. Förhållandevis små jämfört med Ljungbyhed. Landning på "främmande flygfält" gjordes i Rinkaby och där var asfaltbanor och otroligt lätt för att få studs.
Åter till Småland. 1950 den 19 maj fick en J21 från F12 motortrubbel och föraren hoppade och hamnade i närheten av Målerås. Nu 2008 den 18/5 avnjöt jag en söndagsbuffé på glasbruket där. Det är svårt att träffa någon som minns haveriet. Själv kommer jag ihåg att det i Alstermo (10 km från Målerås) fanns en person som hittat huven någonstans i skogen. Generationsväxlingar och flyttning har gjort att den nu kanske hamnat på "tippen".
Hittade förresten i föräldrahemmet ett foto på en långsmal ballong, ser närmast ut som en spärrballong. Är väl kanske 50-meter upp i luften. På marken ett antal 2-hjuliga kärror. Ordentlig fader man hade, antecknat med bläck Frösunda 1926.
Bam
F´låt dröjsmålet men jag har varit några dagar i Glasriket i Småland.
Vad kul att se Sk 25:an i luften igen. Hade jag vetat historien om den hade jag kunnat se den i Ö-vik. Jag hade nämligen några övernattningar där på 80-talet. Om, Om det skulle bli någon resa norröver, tackar jag för invitationen att se fpl i Hägglunds. Fotot på 25:an är verklighetstroget bortsett från att färgfoto var ovanligt på min F5-tid.
Lars! Intressant med Din anknytning till Sundin. Han var löjtnant och någon form av elevofficer. Det fanns också en Arne Andersson där, lite småväxt. Om det är samme Andersson Du nämner vet jag inte.
Vi använde både Kvidinge och Havgård. Förhållandevis små jämfört med Ljungbyhed. Landning på "främmande flygfält" gjordes i Rinkaby och där var asfaltbanor och otroligt lätt för att få studs.
Åter till Småland. 1950 den 19 maj fick en J21 från F12 motortrubbel och föraren hoppade och hamnade i närheten av Målerås. Nu 2008 den 18/5 avnjöt jag en söndagsbuffé på glasbruket där. Det är svårt att träffa någon som minns haveriet. Själv kommer jag ihåg att det i Alstermo (10 km från Målerås) fanns en person som hittat huven någonstans i skogen. Generationsväxlingar och flyttning har gjort att den nu kanske hamnat på "tippen".
Hittade förresten i föräldrahemmet ett foto på en långsmal ballong, ser närmast ut som en spärrballong. Är väl kanske 50-meter upp i luften. På marken ett antal 2-hjuliga kärror. Ordentlig fader man hade, antecknat med bläck Frösunda 1926.
Bam
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hej Guy! Den Arne A jag träffat är ganska kort till växten. En silvervinge och som tydligen inte hörde till min fasters bekantskapskrets i Ljungbyhed. Officerarna umgicks för sig. Därmed inget ont sagt om min faster, alltså gift med min köttslige farbror, Bengt S. Bland officerarna fanns också en Arne A, som bl a var i Tunisien; det var väl någon Safir-leverans dit och upprättandet av en flygskola eller hur det nu var.Guy Abrahamsson skrev:
...
...
Lars! Intressant med Din anknytning till Sundin. Han var löjtnant och någon form av elevofficer. Det fanns också en Arne Andersson där, lite småväxt. Om det är samme Andersson Du nämner vet jag inte.
...
Bam
Jag tog en bild på gamla F 13 i samband med ett VM i skala-modellflyg där 2006; först efteråt insåg jag att mannen med kameran om halsen var "silvervingen" Arne A samt att kvinnan var hans hustru Iréne som jag träffat året innan under en av Sten Wahlströms och Lennart Arjevalls flyghistoriska resor på kontinenten. Fick ett kort samtal och lärde mig att min salig farbror kallades "Sudden", alltså samma smeknamn som jag också bar en period av mitt liv. Kul att veta.
Visste inte att Bengt var någon slags elevofficer, men jag förstår genom långt senare samtal med mina kusiner (där en kusinhustru kan berätta allt jag glömt eller aldrig kom mig för att fråga om mens det ännu var möjligt) att han var ganska "social". Mig fixade han in på ett sommarläger på F 6 år 1951 trots att jag var litet för ung. Jag minns en högläsning ur en porr-berättelse i logementets mörker. Tänk att det fanns en tid då man inte förstod vad det handlade om... Så minns jag en skrämmande kasernunderofficer.
Jag har inga bra bilder av Bengt annat än tidningsartiklar om haveriet och begravningen 1951 men sådant har du nog redan läst till leda.
Istället en bild från 1934; pappa skulle väl visa upp sin fästmö för sina föräldrar. Jag tror inte fisken nappade; det var nog mest myter om dessa oerhörda fiskeäventyr på norra Vättern jag fick höra från min "riktiga" fasters man.
Lars A (kamera hängande kring halsen) med hustru (röd mössa) syns på denna bild i en idrottshall e d på gamla F 13. Man förstår att det var något annat som var huvudmotivet.
Lars S
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
- Ort: Genarp
Har letat i mina album och kartonger. Den enda bild jag har med löjtnant Sundin är vår uppställning inför examen. Det är lärare sittande på stolar i främsta raden. Konstigt nog sitter kapten Rehnvall i mitten. skolchefen var normalt major. Kanske han inte var på plats?
Som tredje man till höger sitter Sundin. Som andre man till vänster i bakre ledet finns Andersson.
Typiskt för sådana här foto är att den i mitten (högsta rang) sitter med båda fötterna på marken
De som sitter till höger (sett framifrån) har sina vänstra ben över knäet.
Viceversa på andra sidan.
Alla har sina skärmmössor lutade åt samma håll utom en fanjunkare.
Jag tror vi är c:a 80 personer på fotot så det erfordras lupp för att se nunan på de flesta.
För några år sedan ville Gösta Kersmark ha hjälp med identifiering och det fick han. Jag kom i håg alla. Uteslutningsmetoden fick användas någon gång.
Varför jag kommer ihåg Sundin är att vi vid jultiden skulle ge ut en tidning. Det var han som putta på oss. Så småningom blev vi 3 som skrev och ritade. Jag hade i mitt tidigare civila liv lärt mej maskinskrivning enligt touch-metoden. Hermods, Slottsgatan i Malmö. Det blev jag som renskrev alla kladdarna. Tänk jag hade egen reseskrivmaskin!
Mitt minne var att Sundin bodde på höger sida om vägen när man gick till Spången. Ja, man gick på den tiden. Om jag var där i något ärende ang jultidningen, kommer jag inte ihåg.
Tidningen fick ett ganska o-originellt namn: Hjullandning.
Nu också något till Bengt i Gävle. I en kartong hittade jag ett foto på en J21 från F7. Det är ett B på fenan och ett B framme i nosen. Det är inte samma fpl som hänvisats till tidigare. Kvaliteten på fotot är bra, blankt papper.
Jag kan inte, som många av er, "fixa" några bilder här.
Men!! Finns intresset, kanske jag kan mobilisera någon av mina pojkar hit. Kanske kan de?
Hälsningar
Bam
Som tredje man till höger sitter Sundin. Som andre man till vänster i bakre ledet finns Andersson.
Typiskt för sådana här foto är att den i mitten (högsta rang) sitter med båda fötterna på marken
De som sitter till höger (sett framifrån) har sina vänstra ben över knäet.
Viceversa på andra sidan.
Alla har sina skärmmössor lutade åt samma håll utom en fanjunkare.
Jag tror vi är c:a 80 personer på fotot så det erfordras lupp för att se nunan på de flesta.
För några år sedan ville Gösta Kersmark ha hjälp med identifiering och det fick han. Jag kom i håg alla. Uteslutningsmetoden fick användas någon gång.
Varför jag kommer ihåg Sundin är att vi vid jultiden skulle ge ut en tidning. Det var han som putta på oss. Så småningom blev vi 3 som skrev och ritade. Jag hade i mitt tidigare civila liv lärt mej maskinskrivning enligt touch-metoden. Hermods, Slottsgatan i Malmö. Det blev jag som renskrev alla kladdarna. Tänk jag hade egen reseskrivmaskin!
Mitt minne var att Sundin bodde på höger sida om vägen när man gick till Spången. Ja, man gick på den tiden. Om jag var där i något ärende ang jultidningen, kommer jag inte ihåg.
Tidningen fick ett ganska o-originellt namn: Hjullandning.
Nu också något till Bengt i Gävle. I en kartong hittade jag ett foto på en J21 från F7. Det är ett B på fenan och ett B framme i nosen. Det är inte samma fpl som hänvisats till tidigare. Kvaliteten på fotot är bra, blankt papper.
Jag kan inte, som många av er, "fixa" några bilder här.
Men!! Finns intresset, kanske jag kan mobilisera någon av mina pojkar hit. Kanske kan de?
Hälsningar
Bam
A21A-3 på F7
>>något till Bengt i Gävle>>
Tack BAM , vore toppen.
Nu kanske vi hamnade i fel ”tråd”, men låter intressant:
A21A-3 tid på F7 är ju enl. tabeller en kort tid 1947/48.
Trots det finns uppgifter (felaktiga ??) om längre tjg.där.
Just 3/F7 ”utpekas”, därav min förfrågan nyl. om Chefer å 3:e F7 1946—52
Har några trevare ute, hoppas de ger några svar
Så BAM Jag hoppas på din moblisering.
Bengt
Tack BAM , vore toppen.
Nu kanske vi hamnade i fel ”tråd”, men låter intressant:
A21A-3 tid på F7 är ju enl. tabeller en kort tid 1947/48.
Trots det finns uppgifter (felaktiga ??) om längre tjg.där.
Just 3/F7 ”utpekas”, därav min förfrågan nyl. om Chefer å 3:e F7 1946—52
Har några trevare ute, hoppas de ger några svar
Så BAM Jag hoppas på din moblisering.
Bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jo Bengt och Ingrid bodde i Lundsgården eller kanske snarare "Lilla Lundsgården"; lätt att googla fram en kartbild. En byggfirma håller numera till på Lundsgården. Det såg jag när jag stannade upp på vägen härom året. Ligger mycket riktigt höger om vägen mot Spången, som jag bara hört talas om, ej varit på.Guy Abrahamsson skrev: ...
Varför jag kommer ihåg Sundin är att vi vid jultiden skulle ge ut en tidning. Det var han som putta på oss. Så småningom blev vi 3 som skrev och ritade. Jag hade i mitt tidigare civila liv lärt mej maskinskrivning enligt touch-metoden. Hermods, Slottsgatan i Malmö. Det blev jag som renskrev alla kladdarna. Tänk jag hade egen reseskrivmaskin!
Mitt minne var att Sundin bodde på höger sida om vägen när man gick till Spången. Ja, man gick på den tiden. Om jag var där i något ärende ang jultidningen, kommer jag inte ihåg.
Tidningen fick ett ganska o-originellt namn: Hjullandning.
...
Bam
De bodde i övervåningen på den rätt stora villan, i våningen under bodde en lärare, alltså skollärare, i språk e d, vid F 5 vill jag minnas.
Jo, det skrevs väl ibland skrifter på flottiljerna, kanske i "vikingastil" och inspirerat av Frans G Bengtssons "Röde orm" (som jag länge trodde hette "Franske Bengtsson"; hörde namnet ofta nämnas på radio). Hur man drack jul vid flottiljchefens hov m m. Litet EWK-stil väl. Det fanns väl vissa festtradioner i FV; en del vanor kanske grundlades redan på Ljungbyhed.
Fann en gång på 50-talet en sådan skrift sparad i en kartong på vinden i Bengts (och pappas) barndomshem.
Lars S