Flygdagen i Linköping

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

DB605
Inlägg: 78
Blev medlem: 22 feb 2009, 11:28

Flygdagen i Linköping

Inlägg av DB605 »

Ja så var VIP-flygdagen avklarad. Trots att man lyckats uppbåda en mycket intressant samling flygplan lyckas man förstöra uppvisningen totalt genom att dra ut på den låååångt. När skall arrangörer i Sverige fatta att det inte fungerar med 90% väntetid och 10% uppvisning? Uppvisningen slutade först kl1730 och då hade minst hälften av besökarna (SAAB-anställda och VIP) lämnat Malmen.

Det var i alla fall kul att få se historiska gruppen 29, 32, 35, 105, 37 och 39. Det var mycket vackert. Fina uppvisningar med diverse flygplan, förstås. Fyrgruppen med 39 var en njutning att få se. De flög mycket fint. Tyvärr kunde inte uppvisningen med fpl 32 och 34 genomföras pga av något fel. Likaså utgick solouppvisningen med AJ37 pga problem med nosstället enligt uppgift.

Det var en mycket kylig dag pga den hårda vinden som låg på hela tiden. Några regnstänk kom på em vid fyra snåret. Tyvärr ser ju inte väderprognosen bättre ut för morgondagen när det är uppvisning för alla.

/Thomas Adamsson
LPI-Observer
Inlägg: 84
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:00
Ort: Björsäter

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av LPI-Observer »

Jo,håller med om att det blir för utdraget :-( Tunnan fick ju punktering i samband med landningen efter solouppvisningen. Det var nog därför som Lansen och Hunter utgick.Mvh David
Norra Skåne
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:28

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Norra Skåne »

DB605 skrev:Ja så var VIP-flygdagen avklarad. Trots att man lyckats uppbåda en mycket intressant samling flygplan lyckas man förstöra uppvisningen totalt genom att dra ut på den låååångt. När skall arrangörer i Sverige fatta att det inte fungerar med 90% väntetid och 10% uppvisning? Uppvisningen slutade först kl1730 och då hade minst hälften av besökarna (SAAB-anställda och VIP) lämnat Malmen.

Det var i alla fall kul att få se historiska gruppen 29, 32, 35, 105, 37 och 39. Det var mycket vackert. Fina uppvisningar med diverse flygplan, förstås. Fyrgruppen med 39 var en njutning att få se. De flög mycket fint. Tyvärr kunde inte uppvisningen med fpl 32 och 34 genomföras pga av något fel. Likaså utgick solouppvisningen med AJ37 pga problem med nosstället enligt uppgift.

Det var en mycket kylig dag pga den hårda vinden som låg på hela tiden. Några regnstänk kom på em vid fyra snåret. Tyvärr ser ju inte väderprognosen bättre ut för morgondagen när det är uppvisning för alla.

/Thomas Adamsson
Vet du/ni om AJ37 kommer flyga solo imorgon? AJ37 är en stor anledning till att besöka flyguppvisningen så utan den är det tveksamt om jag åker dit.

Blir lite tomt om både 32,34,37 uteblir imorgon + kanske 29:an med tanke på punkteringen.

Flög JAS39 E/F (NG) idag? Hade varit kul att se den.

/Mats
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av RobinW »

håller också med om att schemat var alldeles för drygt. dom hade lätt hunnit med på 2/3 av tiden. lansen och hunter kommer nog inte utgå imorgon men det finns nog risk att tunnan och viggen gör det. helt utan källor och endast baserat på egna slutsatser.
Norra Skåne
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:28

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Norra Skåne »

RobinW skrev:håller också med om att schemat var alldeles för drygt. dom hade lätt hunnit med på 2/3 av tiden. lansen och hunter kommer nog inte utgå imorgon men det finns nog risk att tunnan och viggen gör det. helt utan källor och endast baserat på egna slutsatser.
Ok, tackar för infon, har nästan 40 mil att åka så synd att åka förgäves!

Vet ni vid vilka fler flyguppvisningar 37:an ska deltaga (med solouppvisning)? Har letat men inte hittat nån info.

Tack på förhand.

/Mats
Användarens profilbild
JonathanRL
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 okt 2011, 23:06
Ort: Stockholm

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av JonathanRL »

Rent personligen så baserar jag inte mitt "åka-eller-inte-åka" på vad en person på ett forum skriver utan källor.

Jag kommer åka i alla fall. Flyger inte Viggen? Too bad, då finns det annat att se.
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av RobinW »

nu var inte meningne att skrämma bort någon. tycker absolut du ska åka. uppvisningen i övrigt var kanon. en bra komponerad blandning av det mesta intressanta, gillade BO105 uppvisningen (hkp9)
Norra Skåne
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:28

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Norra Skåne »

JonathanRL skrev:Rent personligen så baserar jag inte mitt "åka-eller-inte-åka" på vad en person på ett forum skriver utan källor.

Jag kommer åka i alla fall. Flyger inte Viggen? Too bad, då finns det annat att se.
Har redan sett övriga flygplan visa upp sig men Viggen har jag inte sett på länge så det är huvudattraktionen. Med tanke på att jag har 80 mil ToR att köra och vädret kanske inte är det bästa så avgör det definitivt om vissa flygplan uteblir.

För övrigt verkar Aalborg flygshow nästa helg trevlig med Eurofighter, MIG29 och F16 m fl.

/Mats
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Just hemkommen från en flygdag som var den sämsta jag någonsin varit på och inte alls motsvarade vad jag hoppats på. Håller med helt ovanstående om att det var allt för mycket dödtid mellan de olika programinslagen, upp till 15 minuter! Dessutom försenades programmet då J 29 Tunnan fick punktering och blockerade banan en lång stund. För alla som avser ta sig till Linköping i morgon söndag hoppas jag att det blir minimalt dödtid mellan programpunkterna.
Blandgruppen var mycket roligt att få se, den Schweiziska uppvisningsgruppen med Pilatus-kärrorna uppskattade jag nog mest, en fantastisk precision i formationsflygningen.
Programmet stämde dessutom inte alls med det som hade publicerats på Aerospace Forum Swedens hemsida, visserligen för den 3 juni, men den uppgift jag hade fått var att det skulle vara i princip samma program båda dagarna.
Tyvärr gjorde det kyliga vädret och blåsten inte det hela bättre, men det kan inte arrangörerna hjälpa.
Och för några gick det inte så bra, se Dagens Nyheter. De hoppade med kalottskärmar och drev med den kraftiga vinden.
/Sven-Erik
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Karl Persson »

Hm varför åkte ni på "SAAB dagen" istället för Försvarsmaktens huvudflygdag egentligen? Det är ju söndagen som är avsedd att vara folkfest m.m.

Det är ju inte så att priset kunde bli lägre.
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Med lite distans, så inser jag att detta inte kallas för flygdag, det var en försvarsutställning med flyginslag och hade vi vetat det, så hade vi förmodligen inte åkt, eller i varje fall inte haft de förväntningar som vi hade. Nu var förhandsinformationen, att det var samma fantastiska program båda dagarna.
Och är det fritt inträde, så kanske man inte skall ha de kraven som om man betalar inträde, men det är trots allt våra gemensamma skattepengar som i det här fallet används för att visa upp sig.
/Sven-Erik
Olsson
Inlägg: 145
Blev medlem: 20 dec 2010, 20:27

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Olsson »

Håller helt med Sven-Erik, enl. min mening var Pilatusuppvisningen höjdpunkten. I övrigt en besynnerlig "flygdag", det jag uppskattade mest efter Pilatus var utställningen om DC3:an i museumet.

/Bertil
LPI-Observer
Inlägg: 84
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:00
Ort: Björsäter

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av LPI-Observer »

Nej,39 Demo var bara med på den statiska utställningen.Måste nog hålla med föregående talare om att det var rekord i dötid på en svensk flygdag :-| Vädret ser riktigt uselt ut idag så det var tur att man var på Malmen igår :D Mvh David
StefanC
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 mar 2008, 19:09

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av StefanC »

Norra Skåne skrev:Har redan sett övriga flygplan visa upp sig men Viggen har jag inte sett på länge så det är huvudattraktionen. Med tanke på att jag har 80 mil ToR att köra och vädret kanske inte är det bästa så avgör det definitivt om vissa flygplan uteblir.För övrigt verkar Aalborg flygshow nästa helg trevlig med Eurofighter, MIG29 och F16 m fl./Mats


Har också kikat på Aalborgs flygdag men åker till Sola i Stavanger istället. Verkar komma mycket intressant till båda stellena. I Sola ska även Viggen visas upp (förhoppningsvis är den åtgärdad tills dess)
/Stefan
Pontus W
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 apr 2008, 17:39
Ort: Göteborg

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Pontus W »

Just hemkommen från flygdagen. Tunnan, Lansen, Hawker Hunter och Viggen var i luften och visades upp för oss åskådare. Alltid lika trevligt att stanna kvar en stund och se alla kärror flygas hem.. :D
Användarens profilbild
D.Lardek
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 nov 2008, 00:13
Ort: Stockholm

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av D.Lardek »

Tycker den var riktigt bra! Minuset var den länga promenaden runt hela fältet från parkeringen, samt det trista vädret.

Höjdpunkterna var många, men personliga favoriter som stack ut extra var;

+ Rainer Wilkes uppvisning med BO105CB, världsklass!
+ Finska NH90 förevisningen
+ Sydafrikanska Gripenuppvisningen som var BETYDLIGT bättre än allt av Flygvapnet gällande Gripen
+ Breitling Wingwalkers. Bästa uppvisning med Stearman på länge!
+ SAAB formationen
/LAK
Mikael Stenhöjd
Inlägg: 35
Blev medlem: 31 aug 2010, 11:59
Ort: Västerås

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Mikael Stenhöjd »

Måste hålla med om kritiken angående lördagen, men skit händer... Trots allt inte arrangörernas fel att Tunnan fick punka, eller att Viggen fick fel på nosstället. Det jag kan tycka är synd med i princip alla svenska flygdagar är bristen på att bjuda in utländska flygplan, och då menar jag militära då det civila knappt intresserar mig. Det är sällan någonting annat än Biltemas kärror, otalet Vampire, J29, J32, J35, JAS39 och snart kan säkert Viggen också skrivas in här. Om detta beror på att vi har en stolt svensk tradition i att bygga egna plan, eller på att vi inte är medlemmar i NATO, eller någonting annat skall jag låta vara osagt.
Däremot så har "Helikopter Daniel" Lardek helt rätt i att den sydafrikanska Gripen uppvisningen var något i en klass för sig jämfört med det som flygvapnet visat upp i snart 20 år!
Användarens profilbild
Robert Westerberg
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:32
Ort: Fruängen
Kontakt:

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Robert Westerberg »

Den sydafrikanska Gripenuppvisningen var riktigt bra! Men den svenska var också bra drag i! Många snabba och snäva svängar! Enda minuset var avsaknaden av den, i min mening obligatoriska högfartspassagen! Lördagen var lite strulig men söndagen flöt på bra!
Användarens profilbild
Clear Air Turbulence
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 okt 2010, 00:31

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Clear Air Turbulence »

Var är flygintresset? Försvann det för lite blåst och nån regndroppe? :roll:


Själv avnjöt jag en enastående Flygdag på Malmen igår. (den 3.e)

Bland de bästa flygdagar jag har sett och jag hare sett många.

När Viggen kom upp och fick flyga sitt egna program så var det Kärlek!
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Emil Lindberg »

Jag närvarade både lördag och söndag. Och så illa tycker jag inte att det var.

Tvärtemot vad många verkar tycka tyckte jag att viss utsträckning på programmet var bra. Vid de flygdagar där man klumpar ihop det till ett intensivt program kan man ge sig den på att man får/tvingas beskåda vissa uppvisningar från kön till maten, borta vid bilen eller lyssna på uppvisningen inifrån en bajamaja. Mer luft i schemat medför att man kan planera in sådana ärenden, så att man missar mycket lite.
Jag hann t.o.m med lite research i Flygvapenmuseums bibliotek, utan att missa värst mycket.
Men har man anhöriga som kan tänka sig stanna så länge flygprogrammet varar, för att tillfredsställa flygtoken i familjen, och programmet är utsträckt över hela dagen kan det väl bli lite sura miner.

Tillgången till föda och toaletter var ovanligt bra!

Dessutom tyckte jag att publikens närhet till t.ex Draken, Lansen, Tunnan, Viggen, Spitfire och flera andra flygande deltagare var tip top! Man kunde själv välja om man ville se uppstarten framifrån eller få kepsen avblåst av en RM 6 ;-)

För att vara en flygdag arrangerad av Försvarsmakten tyckte jag att det var många civila och icke-svenska-försvarsmakten-inslag.

Dock tyckte jag det var tunt och utspritt med utställningarna.

Någon mer än jag som noterade att det fanns ett litet tivoli för barnen, samt klättring utanpå ett gammalt LV-torn?
Emma Persson
Inlägg: 105
Blev medlem: 31 maj 2010, 21:44

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Emma Persson »

Jag var på plats båda dagarna och blev bara glad åt att där var tid mellan programpunkterna. I och med att jag normalt försöker hitta en bra plats att stå på och sen fotograferar samtliga flygningar så tenderar jag att missa mycket av det roliga på markutställningarna när det är brist på pauser mellan uppvisningsflygandet. Men nu i helgen blev det inget problem vilket jag är mycket glad för :D .

Det innebar ju att det dels gick att titta på flygningarna men även att det fanns goda möjligheter att studera planen på marken ( söndagsmorgonen blev grymt lyckad ). Utställningen med 39:orna gillade jag skarpt ( nog ingen som blir förvånad över att jag säger det ) men jag tycker det är lite synd att där inte var någon att fråga om det där jag är lite nyfiken på angående 39-7.

Även om det var brutalt kallt så tycker jag det var en mycket trevlig helg med mycket spännande att titta på! Det bör också sägas att jag uppskattade att se den stora bilden på 39101 som SAAB hade med sig ;-) .

/Emma
Norra Skåne
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:28

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Norra Skåne »

Det blev flygdag i alla fall! Och det ångrar jag inte :-)

Tycker det var en väldigt bra flyguppvisning synd att vädret kylde så mycket men regnet höll sig borta efter lunch.
Var där på söndagen och pauserna var inte längre än på en vanlig uppvisning helt ok.

Höjdpunkterna var naturligtvis AJS37:an (men när ska dem måla om den i kamouflagemålning, tycker den ser betydligt mesigare ut metallblank), wingwalking från Breitling var riktigt bra, har tidigare alltid tyckt att wingwalking har varit en gäspning i flygprogrammet men detta var riktigt bra!

Helikopterförevisningen var också en höjdpunkt inkl markstriden. Mäktigt med 2st Hkp16 och 2st Hkp14, stod perfekt i banändan 01/19 när dem flög förbi.

Plus i kanten till Sydafrikas uppvisning med Gripen, alla blev förundrade när han kom i för landning och räddningsbilarna körde fram..... Och sen drog han på igen precis före sättning och påbörjade uppvisningen, kul med lite extra show.

Hoppas att AJS37:an på framtida uppvisningar visar kortlandning med reversering, backar runt med efterföljande kortstart, är MYCKET mäktigt. Har sett det massa gånger men tröttnar inte på det....

Lite badwill får arrangörerna för att 39:an tvunget skulle stå på tomgång framför publiken och dränka skönsången från Mustangen :-(

/Mats
Användarens profilbild
D.Lardek
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 nov 2008, 00:13
Ort: Stockholm

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av D.Lardek »

Instämmer helt att man borde måla 37:an i fyrfärgskammot. Förstår inte varför man valt denna "prototypmålning" alls.....

Draken som var med, Johan 57, vill jag minnas flögs som uppvisningsmaskin från F10 av Kn Ingemar "Axe" Axelsson. Vet någon om han ännu är aktiv i FV eller som civil flygförare?
/LAK
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Bengt Bergholm »

37:an har ju burit många olika målningar och jag vet inte vad som är mest "rätt" eller ej men jag instämmer att "gytter"-kamouflaget är det som för mig känns mest 37-typiskt och den ser verkligen grym ut i det! Den plåtrena nu har sin charm men jag skulle jubla lika mycket som för att den nu flyger igen om man dessutom la på det... :D

F.ö. finns här lite bilder från båda dagarna i Linköping

Lördag: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 72f0fd0d68
Söndag: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 06e882057c
DB605
Inlägg: 78
Blev medlem: 22 feb 2009, 11:28

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av DB605 »

Verkligt fina bilder.

Jag har en fråga som kanske någon kan svara på.'

Varför har 39:orna i fyrgruppen NATO-balkar på balkläge 2 och 4? De är ju FV kärror.

/Thomas A
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"