DB605 skrev:Jag tror jag kan bekräfta att RUBE-donen är en svensk (SAAB) uppfinning. Jag jobbade på vapeninstallation på JAS-projektet 82- till -86 och ritade balk 2 och delar av balk 3 och 4. RUBE donen fanns redan på 37:an och ärvdes av 39:an för att man skulle kunna använda samma vapen/last.
De ryktas att dessa kontakter är uppkallade efter två män på SAAB - Rune och Bengt - RUBE.
RUBE-don fanns ju även på Tung balk till SK 60B/C, för anslutning av Rb 05A och akankapsel, och på Pylon 105XT-T till exportversionerna av SAAB 105.
DB605 skrev:Amerikanarna använde fortfarande mekanisk armering av vapen på den tiden dock inte vi.
För vissa vapentyper används detta fortfarande. Exempelvis GBU-12 armeras och aktiveras med hjälp av vajrar kopplade till balken. När lasten faller/separerar sträcks vajrarna och aktiverar resp. funktion. Även på dess modernare släkting GBU-49 armeras eller aktiveras flera funktioner med hjälp av vajrar.
DB605 skrev:Och visst var det Douglas som tog fram T-plugg konceptet. SAAB köpte deras mekanism till 37:an men det visade sig snart att deras mekanism inte höll. SAAB konstruerade därför om mekanismen (åtminstone krokarna). Det sitter fortfarande minst ett original Douglas mekanism på 37-1. Tyvärr är den inte utställd på museet längre.
Se där!
Användes Douglas´LODE 30-system på några amerikanska flygplanstyper?