Flygdagen i Linköping

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Emil Lindberg

Re: Flygdagen i Linköping

Inlägg av Emil Lindberg »

DB605 skrev: Varför har 39:orna i fyrgruppen NATO-balkar på balkläge 2 och 4? De är ju FV kärror.

/Thomas A
Inget konstigt med det! Sedan 2006 används en blandning av "svenska"* balkar och "NATO"-/exportbalkar på JAS 39C/D i det svenska flygvapnet. Exempelvis LDP och GBU-12 går ej att hänga i "svenska"* balkar.

* Konceptet med s.k T-pluggar togs under 1960-talet fram av Douglas Aircraft och benämndes då "LODE 30". Så, så värst svenskt är det inte..... Dock tror jag att elkontakterna last - balk, s.k. RUBE-don, är en svensk uppfinning
DB605

Inlägg av DB605 »

Ok, det förklarar det hela.

Jag tror jag kan bekräfta att RUBE-donen är en svensk (SAAB) uppfinning. Jag jobbade på vapeninstallation på JAS-projektet 82- till -86 och ritade balk 2 och delar av balk 3 och 4. RUBE donen fanns redan på 37:an och ärvdes av 39:an för att man skulle kunna använda samma vapen/last.

Amerikanarna använde fortfarande mekanisk armering av vapen på den tiden dock inte vi.
Och visst var det Douglas som tog fram T-plugg konceptet. SAAB köpte deras mekanism till 37:an men det visade sig snart att deras mekanism inte höll. SAAB konstruerade därför om mekanismen (åtminstone krokarna). Det sitter fortfarande minst ett original Douglas mekanism på 37-1. Tyvärr är den inte utställd på museet längre.

/Thomas A
Användarens profilbild
RobinW

Inlägg av RobinW »

hur gick det för tunnan? fick hon nytt däck och fick flyga hem eller står hon kvar på malmen
Emma Persson

Inlägg av Emma Persson »

RobinW skrev:hur gick det för tunnan? fick hon nytt däck och fick flyga hem eller står hon kvar på malmen
Bakhjulet byttes ute på banan när planet stod där efter landningen och Tunnan flög uppvisning på söndagen igen :-)

Mvh

Emma
Användarens profilbild
Åba

Inlägg av Åba »

Emma Persson skrev:
RobinW skrev:hur gick det för tunnan? fick hon nytt däck och fick flyga hem eller står hon kvar på malmen
Bakhjulet byttes ute på banan när planet stod där efter landningen och Tunnan flög uppvisning på söndagen igen :-)

Mvh

Emma
Jepp
Bilagor
DSC_0195.JPG
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

DB605 skrev:Jag tror jag kan bekräfta att RUBE-donen är en svensk (SAAB) uppfinning. Jag jobbade på vapeninstallation på JAS-projektet 82- till -86 och ritade balk 2 och delar av balk 3 och 4. RUBE donen fanns redan på 37:an och ärvdes av 39:an för att man skulle kunna använda samma vapen/last.
De ryktas att dessa kontakter är uppkallade efter två män på SAAB - Rune och Bengt - RUBE.

RUBE-don fanns ju även på Tung balk till SK 60B/C, för anslutning av Rb 05A och akankapsel, och på Pylon 105XT-T till exportversionerna av SAAB 105.
DB605 skrev:Amerikanarna använde fortfarande mekanisk armering av vapen på den tiden dock inte vi.
För vissa vapentyper används detta fortfarande. Exempelvis GBU-12 armeras och aktiveras med hjälp av vajrar kopplade till balken. När lasten faller/separerar sträcks vajrarna och aktiverar resp. funktion. Även på dess modernare släkting GBU-49 armeras eller aktiveras flera funktioner med hjälp av vajrar.
DB605 skrev:Och visst var det Douglas som tog fram T-plugg konceptet. SAAB köpte deras mekanism till 37:an men det visade sig snart att deras mekanism inte höll. SAAB konstruerade därför om mekanismen (åtminstone krokarna). Det sitter fortfarande minst ett original Douglas mekanism på 37-1. Tyvärr är den inte utställd på museet längre.
Se där!

Användes Douglas´LODE 30-system på några amerikanska flygplanstyper?
Användarens profilbild
Åba

Inlägg av Åba »

Bengt Bergholm skrev:F.ö. finns här lite bilder från båda dagarna i Linköping
Riktigt grymma bilder, Bengt!
Intressant foto-ställe du hade valt. Var det inne på området?

Sen är jag lite ledsen över att jag inte kunde vara där på söndagen, missade ju bl a 37:ans och 34:ans enskilda uppvisningar :cry:
Som tur är så fick man se lite från söndagen iaf, bl a tack vare dig! :-)
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Kontakt:

Inlägg av Bengt Bergholm »

Tack, nej det var utanför för att slippa motljus och dessutom komma nära banan. Jägarvallen, följ vägen till den tar slut. 100m från bankanten :)
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"