Unik YAK-40 modell som finns i ett ex!!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Unik YAK-40 modell som finns i ett ex!!

Inlägg av Hans O. Sandström »

Flygvänner,

Under åren 1995-2001 flög denna UN-87377 på Jönköping Axamo flygplats. Linjen gick mellan Jönköping-Riga men utökades till Billund i Danmark.
Denna Kazakstan reg. YAK-40 var en flitig gäst hos oss och jag blev mycket god vän men den flygande besättningen.
Navigatören Felix Leibovitch (f.d. Aeroflot) med familj firade jul hemma hos oss. Som en gåva fick jag mottaga tre handbyggda modeller varav denna YAK-40 (skala 1/72) är den enda i världen som finns i Transeast Airlines färger! Byggd på Yakovlev,s konstruktionsbyrå i Moskva.
YAK-40 går under namnet "Okurok" cigarettfimpen borta i öster! Denna YAK-40 flyger fortfarand med samma reg. borta i Kazakstan.
Som samlare trevligt att få , och även att få dela med sig lite "civilt" i vårt forum!

En trevlig Nationaldag tillönskas!
/Hans SFF-Småland
Bilagor
IMG_7794.jpg
IMG_7789.jpg
IMG_7790.jpg
goran
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 feb 2008, 09:49

Re: Unik YAK-40 modell som finns i ett ex!!

Inlägg av goran »

Hej Hans,

Trevligt att se! Och visst är det så att att ett flyghistoriskt forum skall ägna sig åt flyghistoria - som ju inte enbart består av vårt och andras flygvapens historia utan även av den civila luftfarten. Hur det nu än är så har ju, och fortfarande är i en allt större omfattning, civil luftfart en pulsåder i den infrastruktur ett fungerande samhälle och världssamfund är beroende av för att fungera. Heder och ära till Hans och flera andra som gör sitt bästa för att leva upp till namnet Svenskt Flyghistoriskt Forum (i st f vad som nu verkar vara en norm: Svenskt Militärflyghistoriskt Forum).

Mvh,

goran
Användarens profilbild
Åba
Inlägg: 196
Blev medlem: 10 jun 2009, 09:26
Ort: Norrköping

Re: Unik YAK-40 modell som finns i ett ex!!

Inlägg av Åba »

Intressant med helt raka vingar, istället för bakåtsvepta, som man kanske är mer van att se på såna kärror.
Undrar vad anledningen till det är? Bättre svängprestanda? Bättre start och landningsprestanda?
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Unik YAK-40 modell som finns i ett ex!!

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej Åba,

Definitivt för bättre start o landningsprestanda. YAK-40 har ju också tre motorer typ B727. Väldigt stort huvudställ för att hantera små och dåliga fält.
Bra med tre motorer när man ska "klättra" över bergen i Georgien/Kaukasus m.m. direkt efter start.
Snudd på ett STOL flygplan i vissa lägen. 1011 st byggdes i Saratov fabriken varav ca: 750 för Aeroflot. Upphörde att byggas 1978.
På denna bild som jag tog från LOT,s 767-300 i Warszawa kan man delvis se det speciella stället. Polska regeringens YAK-40.

Mvh,
/Hans
Bilagor
Från Frederic Chopin Airport WAW.
Från Frederic Chopin Airport WAW.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"