Fråga om ett Gripen tygmärke
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Fråga om ett Gripen tygmärke
Hej!
Jag köpte i slutet av förra året hem det här tygmärket med Gripen från USA.
Säljaren hade inte någon information om det och jag har inte sett det tidigare. Däremot har jag sett ytterligare två sådana här tygmärken till salu (också från säljare i USA) sedan jag köpte mitt.
Eftersom jag inte har någon aning om vad det är jag fått tag på (mer än ett fint märke) så tänkte jag höra om någon vet mer om det?
Mvh
Emma
Jag köpte i slutet av förra året hem det här tygmärket med Gripen från USA.
Säljaren hade inte någon information om det och jag har inte sett det tidigare. Däremot har jag sett ytterligare två sådana här tygmärken till salu (också från säljare i USA) sedan jag köpte mitt.
Eftersom jag inte har någon aning om vad det är jag fått tag på (mer än ett fint märke) så tänkte jag höra om någon vet mer om det?
Mvh
Emma
Senast redigerad av Emma Persson den 13 maj 2012, 15:51, redigerad totalt 1 gång.
Re: Fråga om ett Gripen tygmärke
Inget märke jag sett tidigare, skulle kunna dra till med en vild gissning och säga att det är någon privatperson som tagit fram detta märka för att sen själv kunna tjäna en hacka på det via försäljning... dock inte till oss Svenskar
Har du Tony någon tanke om denna??
Robban
Robban
- Fredrik Lager
Jag håller nog med Robert här! I USA är man duktiga på att tillverka allehanda "militära" tygmärken som inte har någon faktisk militär anknytning. Sök på Military Patches på ebay så får du se vad jag menar.
Jag vet inte varför man gör så här, och just i USA, men jag antar att de gillar tygmärken!
Mvh
Fredrik Lager
Jag vet inte varför man gör så här, och just i USA, men jag antar att de gillar tygmärken!
Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
-
Robert L skrev:Inget märke jag sett tidigare, skulle kunna dra till med en vild gissning och säga att det är någon privatperson som tagit fram detta märka för att sen själv kunna tjäna en hacka på det via försäljning... dock inte till oss Svenskar
Robban
Tack så mycket för svaren!Fredrik Lager skrev:Jag håller nog med Robert här! I USA är man duktiga på att tillverka allehanda "militära" tygmärken som inte har någon faktisk militär anknytning. Sök på Military Patches på ebay så får du se vad jag menar.
Mvh
Fredrik Lager
Det låter logiskt att det här tygmärket är tillverkat av någon med syftet att sälja det. Speciellt eftersom jag sett tre av dem och ingen av dem har sett det minsta lilla använda ut att döma av bilderna. Jag har också noterat att det finns enorma mängder ”militära märken” att få tag på i USA men även från andra platser. Jag antar att man inte bara kan tala om hur många man vill beställa så fixar säljaren det när det gäller märken som faktiskt används av militären (i alla fall har det inte varit så på de tygmärken och dekaler jag har sett som jag vet har varit äkta vara).
Själv har jag ingenting emot den här typen av tygmärken och är bara glad att de finns för då behöver man inte ha dåligt samvete eller vara rädd att förstöra ett riktigt samlarobjekt om man väljer att köpa ett till och ha på kameraväskan t.ex. och det är ju roligt med snygga märken. Men ibland skulle jag önska att det framgick tydligare om det rör sig om ett ”tufft tygmärke med militärt tema” eller om det verkligen är ett riktigt märke som faktiskt används.
Det roliga i sammanhanget när det gäller ”hemmagjorda” tygmärken är att jag satt och tittade på en hemsida över i USA just för att få gjort ett Gripen märke med egen design men där stod det att man minsann inte alls fick lov att beställa märken med motiv där man inte äger rättigheterna till motivet (och det gör man ju knappast när det gäller ett stridsflygplan) .
Mvh
Emma
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Emma, om du inte har gått igenom vad som skrivits tidigare här i forumet, så hade vi detta ämne uppe i en tråd för drygt ett år sedan. Varumärkesskyddet är något som är märkligt och snårigt att förstå.Emma Persson skrev: Det roliga i sammanhanget när det gäller ”hemmagjorda” tygmärken är att jag satt och tittade på en hemsida över i USA just för att få gjort ett Gripen märke med egen design men där stod det att man minsann inte alls fick lov att beställa märken med motiv där man inte äger rättigheterna till motivet (och det gör man ju knappast när det gäller ett stridsflygplan)
-
Tack för länkarna! Det var intressant läsningKenneth Göransson skrev:Emma, om du inte har gått igenom vad som skrivits tidigare här i forumet, så hade vi detta ämne uppe i en tråd för drygt ett år sedan. Varumärkesskyddet är något som är märkligt och snårigt att förstå.
Jag ska erkänna att jag faktiskt inte har tittat vad som skrivits i ämnet tidigare eftersom jag gav upp planerna på att beställa ett eget tygmärke när frågan om rättigheter kom upp. Däremot antar jag att det inte finns några hinder för att själv brodera ett märke så länge jag inte säljer det eller använder det kommersiellt (speciellt med tanke på att det är en egen bild och ingen kopia på existerande märken eller bilder).
Jag har från och till under de senaste åren försökt klura ut vad som egentligen gäller i olika sådana här frågor eftersom jag har full respekt för det där med upphovsrätt, copyright etc. och inte vill bryta mot de reglerna eftersom jag själv inte alls tycker om när saker jag har upphovsrätt på används utan tillåtelse.
Men ibland blir det där med upphovsrätt lite knepigt så det gäller att tänka sig för om inte annat .
- Tony Damberg
- Kontakt:
Hej Robban, Emma med flera!Robert L skrev:Inget märke jag sett tidigare, skulle kunna dra till med en vild gissning och säga att det är någon privatperson som tagit fram detta märka för att sen själv kunna tjäna en hacka på det via försäljning... dock inte till oss Svenskar
Robban
Det ser ju faktiskt riktigt stilfullt ut på sätt och vis. Jag har fått förfrågningar, via min sida, att "få märken broderade" och bland annat finns det säljare från USA, Israel, Thailand, Ryssland och Sydkorea som ibland lägger ut anbud...
De vill gärna ha dekalerna och sy upp märken utifrån dem... så det finns tyvärr dem som vill göra sig en liten slant på oss samlare... eller kanske mer nya samlare.
Trist, men å andra sidan är svenska märken inte alltid så eftertraktade, såvida de inte skall säljas i Sverige eller Europa... ofta kan man se att de inte är original genom att de är lite annorlunda i färg och utformning, kanske till och med stavfel...i annat fall kan man försöka att se om dekalen från tillverkaren sitter kvar baktill... Backhausen är bland annat en firma som är mycket anlitad av den svenska försvarsmakten. Det finns några till men å andra sidan skall man inte ge dessa "pirater" något gratis...
Jag tycker du skall ta hand om märket, det är ju faktiskt ingen kopia på något aktuellt märke vad jag vet... så släng det inte... och säljer man det kan man ju uppge att det förmodligen är en icke officiell variant. Då har man ju inte "lurat" någon...
Ha en trevlig helg
Med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
Inget jag sett på officiellt och kan bara hålla med tidigare om att det är något "eget påhitt". Tror ingen inom FM eller Saab skulle hanterar de tre kronorna på det där sättet till exempel.
Kvaliteten på riktigt märken varierar kraftigt, tyvärr har tex de märken Saab säljer blivit sämre/billigare med åren, medan de som används internt inom företaget gått åt andra hållet.
Puma Sqn i Ungern tar fram en del roliga märken, tex de de två till höger på bottenraden. SE 02 på F17 har några varianter på den till vänster på bottenraden. Ovanraden är till höger Saabs interna Gripen Demo och till vänster FM TKSE.
Kvaliteten på riktigt märken varierar kraftigt, tyvärr har tex de märken Saab säljer blivit sämre/billigare med åren, medan de som används internt inom företaget gått åt andra hållet.
Puma Sqn i Ungern tar fram en del roliga märken, tex de de två till höger på bottenraden. SE 02 på F17 har några varianter på den till vänster på bottenraden. Ovanraden är till höger Saabs interna Gripen Demo och till vänster FM TKSE.
-
Tony Damberg skrev:Hej Robban, Emma med flera!Robert L skrev:Inget märke jag sett tidigare, skulle kunna dra till med en vild gissning och säga att det är någon privatperson som tagit fram detta märka för att sen själv kunna tjäna en hacka på det via försäljning... dock inte till oss Svenskar
Robban
Det ser ju faktiskt riktigt stilfullt ut på sätt och vis. Jag har fått förfrågningar, via min sida, att "få märken broderade" och bland annat finns det säljare från USA, Israel, Thailand, Ryssland och Sydkorea som ibland lägger ut anbud...
De vill gärna ha dekalerna och sy upp märken utifrån dem... så det finns tyvärr dem som vill göra sig en liten slant på oss samlare... eller kanske mer nya samlare.
Trist, men å andra sidan är svenska märken inte alltid så eftertraktade, såvida de inte skall säljas i Sverige eller Europa... ofta kan man se att de inte är original genom att de är lite annorlunda i färg och utformning, kanske till och med stavfel...i annat fall kan man försöka att se om dekalen från tillverkaren sitter kvar baktill... Backhausen är bland annat en firma som är mycket anlitad av den svenska försvarsmakten. Det finns några till men å andra sidan skall man inte ge dessa "pirater" något gratis...
Jag tycker du skall ta hand om märket, det är ju faktiskt ingen kopia på något aktuellt märke vad jag vet... så släng det inte... och säljer man det kan man ju uppge att det förmodligen är en icke officiell variant. Då har man ju inte "lurat" någon...
Ha en trevlig helg
Med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
Hej!
Tack så mycket för svaret!
Jag tycker mycket om det här tygmärket så för min del gör det absolut ingenting att det inte är ett äkta militärt tygmärke (även om jag tvivlar på det så får jag hoppas att tillverkaren i alla fall fått tillåtelse att göra det här märket). Även om man kan diskutera hur rätt eller fel det är att folk gör egna märken för försäljning så kan det ju vara trevligt att ha bara som ett intressant tygmärke.
Däremot så tycker jag kopior på existerande märken känns lite olustigt eftersom jag inte tror att syftet är att informera kunden om att det just är en kopia det rör sig om. Det blir ju väldigt svårt för en nybörjare (och kanske även för erfarna samlare i vissa fall) att veta om man bjuder på äkta vara eller en kopia.
Tack så mycket för tipsen på hur man kan se skillnad på original märken och kopior. Ska jag köpa märken som har det utseendet som används inom Försvarsmakten och av Saab så ska det vara äkta vara.
Jag kommer absolut inte göra mig av med det här märket, det är ju en del i min lilla Gripen samling och i den finns det plats för allt. Om inte annat passar det här bra som ett exempel på märken som inte är äkta vara. Det är högst osannolikt att jag kommer sälja det här märket (håller hårt i de saker jag väl får tag på) men jag håller med om att om det någon gång ska säljas så ska det givetvis framgå tydligt vad det är för typ av märke det rör sig om.
Mvh
Emma
Tack för svaret!Danne skrev:Inget jag sett på officiellt och kan bara hålla med tidigare om att det är något "eget påhitt". Tror ingen inom FM eller Saab skulle hanterar de tre kronorna på det där sättet till exempel.
Det du säger om de tre kronorna har jag funderat på innan också eftersom de inte ser ut som de ska i placering. Men som nybörjare är det svårt att veta vad som är rimligt och vad som är rena felaktigheter. Från det jag fått höra här så misstänker jag att där är ytterligare ett par märken jag sett på eBay och funderat på att köpa som förmodligen inte är äkta de heller (tråkigt men då är det bra att man inte köpt än i alla fall).
De märken du nämner som Saab säljer, är det den typen man ibland kan köpa på t.ex. flygmuseum? Jag tänker framförallt på två trekantiga märken jag köpt just på museum. Det ena har grå bakgrund, en Gripen sedd uppifrån, svart kant och röd text i nederkant där det står ”Gripen” och det andra är vitt med röd kant, djuret gripen i mitten och ett litet flygplan i ovankant och där står ”Gripen Sweden” i nederkant.
De märkena som är på bilden är jättesnygga! Tack för att du visar bild på dem.
Mvh
Emma
- Tony Damberg
- Kontakt:
Hej DanneDanne skrev:Inget jag sett på officiellt och kan bara hålla med tidigare om att det är något "eget påhitt". Tror ingen inom FM eller Saab skulle hanterar de tre kronorna på det där sättet till exempel.
jag håller med dig till fullo! SAAB´s märken är ibland av sämre kvalité och ibland riktigt stilrena och välgjorda. Vilka snygga märken du visar upp Danne!
Just kronorna och deras utseende och placering är en het potatis om man väljer något sådant i märket man tillverkar... och dessa verkar mer "inkastade" i märket som Emma har. De svenska märken som har Tre Kronor i märket, brukar få dem bra men det finns undantag även här... och om man inte vill ha dem i samlingen, kan de ju alltid pryda en jacka eller väska snyggt!
SE 02 är lite originella men håller sig ändå med till exempel kodbokstaven "Q" från F 17 Blekinge Flygflottilj. Puma Squadron från Kecskemét AFB har också ett snyggt märke.
De andra från SAAB Gripen som du visar Danne, har jag inte själv sett förut... de är fina...
med vänliga hälsningar Tony
Tänkte bara vissa denna otroligt fejkade märke som jag hittade på Ebay
http://cgi.ebay.com/BREITLING-PATCH-GRI ... 3f02b0c3c0
Robban
http://cgi.ebay.com/BREITLING-PATCH-GRI ... 3f02b0c3c0
Robban
- Tony Damberg
- Kontakt:
Hej Robban!Robert L skrev:Tänkte bara vissa denna otroligt fejkade märke som jag hittade på Ebay
Robban
Tog mig friheten att lägga in bilden här, på detta märke...
Lite stiligt ändå, måste man väl erkänna...
Med vänliga hälsningar
Tony
-
Så fel som det hela är med Breitling och Gripen så samma märke (när jag såg dem flyga var det ju inte i Gripen, den saken är säker) så är det ändå roligt på något vis. Jag såg att budgivningen är uppe hyfsat högt och jag undrar ju onekligen om de som bjuder lägger sina bud i tron att det är ett äkta märke eller just för att det är ett fake märke. Själv skulle jag inte säga nej till märket eftersom det är rätt snyggt och ju är ett bra exempel på fake märken.
Apropå det här med äkta och oäkta märken. Vet ni om de här tre är äkta eller inte (tog mig friheten att länka till auktionsbilderna)? Själv kan jag inte avgöra det och vet bara vad auktionstexterna säger.
Därremot så fick jag hem det här häftiga märket i dag (fick med en dekal också som jag kan lägga upp bild på sen, bilderna här under är länkade från auktionen). Det blev inte av att köpa det förra gången det var till salu men nu så hamnade det i samlingen
Mvh
Emma
Apropå det här med äkta och oäkta märken. Vet ni om de här tre är äkta eller inte (tog mig friheten att länka till auktionsbilderna)? Själv kan jag inte avgöra det och vet bara vad auktionstexterna säger.
Därremot så fick jag hem det här häftiga märket i dag (fick med en dekal också som jag kan lägga upp bild på sen, bilderna här under är länkade från auktionen). Det blev inte av att köpa det förra gången det var till salu men nu så hamnade det i samlingen
Mvh
Emma
-
Hej Emma,
Dom Thailändska ser inte direkt äkta ut men 100 är jag inte. RTAF hade väl ingen EW-utbildning på JAS 39 under 2009 vad jag vet. Ser väldigt enkla ut också.
Här är ett äkta RTAF märke jag har fått:
Fult är det inte
Dom Thailändska ser inte direkt äkta ut men 100 är jag inte. RTAF hade väl ingen EW-utbildning på JAS 39 under 2009 vad jag vet. Ser väldigt enkla ut också.
Fult är det inte
jasså det var du som vann den auktionen. Ta väl vara på det märket.
Dom thailändska märkena är RENA fejk märken... kollar du på personen i fråga som säljer dessa..... så ser man att han/hon jobbar på en fabrik som tillverkar märken. Däremot den ungerska märket.... den tror jag är äkta.
Robban
Dom thailändska märkena är RENA fejk märken... kollar du på personen i fråga som säljer dessa..... så ser man att han/hon jobbar på en fabrik som tillverkar märken. Däremot den ungerska märket.... den tror jag är äkta.
Robban
Emma Persson skrev:Så fel som det hela är med Breitling och Gripen så samma märke (när jag såg dem flyga var det ju inte i Gripen, den saken är säker) så är det ändå roligt på något vis. Jag såg att budgivningen är uppe hyfsat högt och jag undrar ju onekligen om de som bjuder lägger sina bud i tron att det är ett äkta märke eller just för att det är ett fake märke. Själv skulle jag inte säga nej till märket eftersom det är rätt snyggt och ju är ett bra exempel på fake märken.
Mvh
Emma
-
Hej!Karl Persson skrev:Hej Emma,
Fult är det inte
Jag har väldigt dålig koll på vad som är på G när det gäller de Thailändska Gripen utöver det som diskuterades nu i helgen när ämnet kom på tal. Det som fick mig att börja undra över just de här två märkena (som jag suttit och funderat över ett bra tag på om jag skulle eller inte skulle slå till) var att säljaren nämner någonting om att det skulle ta X tid för leverans pga den tid det tar att tillverka märkena. Och normalt sett så tillverkas väl inte riktiga märken på beställning från samlare så att säga.
Oj, oj, oj grattis till ett supersnyggt märke! Där är allvarlig vill-ha varning till det märket!
Mvh
/Emma
Jajjemen, jag satt ju här hemma och ifrågasatte mig själv rejält angående varför jag inte köpte det första gången det var till salu. Först tyckte jag det blev lite för mycket pengar av det hela i förhållande till budgeten, och sen ångrade jag mig och skrapade ihop tillräckligt och så dog ju givetvis Internet anslutningen sådär olämpligt så att jag inte fick lagt något bud. Killen som sålde märket ska ha mängder med tack för att han la upp märket på auktion igen för det är så grymt snyggt.Robert L skrev:jasså det var du som vann den auktionen. Ta väl vara på det märket.
Robban
Apropå att ta hand om sina märken för det har jag absolut tänkt göra. Finns det någonting speciellt jag bör tänka på utöver vanligt sunt förnuft i stil med att ”lämna inte märkena liggande i solen” och liknande? Finns det rent utav något smart sätt att förvara sina märken på så de inte tar skada?
Okej, då är det ju bra att jag väntade och inte köpte dem i tron att de var riktiga. Jag blev lite misstänksam just eftersom säljaren pratar om att där finns en viss tid det kan ta att tillverka märkena plus att det finns många till salu samtidigt från samma person. Tycker det är svårt att avgöra i och med att det sedan kan dyka upp märken som förmodligen är äkta som det säljs ett flertal av samtidigt också.
/Mvh
Emma
Ja det är en "vill ha" varning på den . Jag missade även som du första..... å även andra som du vann.
Dom tryckte upp 101st märken, 1 har blivit såld resten är utdelade till piloter å annat VIP folk kan jag tänka mig :)
Jag förvarar min märken i fotofickor (2 x 4 st - 10x15cm )
Så jag får plats med iaf minst 8 märken per blad.
Nedan visas en del av mina F1 märken
Robban
Dom tryckte upp 101st märken, 1 har blivit såld resten är utdelade till piloter å annat VIP folk kan jag tänka mig :)
Jag förvarar min märken i fotofickor (2 x 4 st - 10x15cm )
Så jag får plats med iaf minst 8 märken per blad.
Nedan visas en del av mina F1 märken
Robban
-
Jag vet inte om jag borde ha lagt det här inlägget i en ny tråd eller om det var bäst att fortsätta i min gamla tråd om ungefär samma ämne (kanske kan byta rubrik på tråden i värsta fall?)
Jag fick en fråga i förra veckan om ett tygmärke från en samlarkollega. Därför tänkte jag fråga om någon kan hjälpa mig att svara på hans frågor så att jag kan bifoga de svaren och ge honom ett korrekt svar.
Märket ser ut såhär (jag har fått tillåtelse att lägga upp bilden).
[img]http://.jpg[/img]
Den första frågan är om någon kan ge information och historik om märket (alla typer av information uppskattas)?
Den andra frågan gäller en översättning till Engelska av vad som står på märket. Den övre texten förstår jag och kan förmodligen översätta/förklara vad det innebär. Jag tänker ändå fråga om någon vet det rätta ordet på engelska? Den undre texten förstår jag däremot inte så vet någon vad det betyder så är jag tacksam om ni vill berätta vad det står .
Jag har även fått hem ett par väldigt fina tygmärken till min samling så jag passar på att ta med dem i det här inlägget. Jag är mycket nyfiken på det till vänster och det i mitten på den översta bilden. Har någon information om dem hade det uppskattats .
Mvh
Emma
Jag fick en fråga i förra veckan om ett tygmärke från en samlarkollega. Därför tänkte jag fråga om någon kan hjälpa mig att svara på hans frågor så att jag kan bifoga de svaren och ge honom ett korrekt svar.
Märket ser ut såhär (jag har fått tillåtelse att lägga upp bilden).
[img]http://.jpg[/img]
Den första frågan är om någon kan ge information och historik om märket (alla typer av information uppskattas)?
Den andra frågan gäller en översättning till Engelska av vad som står på märket. Den övre texten förstår jag och kan förmodligen översätta/förklara vad det innebär. Jag tänker ändå fråga om någon vet det rätta ordet på engelska? Den undre texten förstår jag däremot inte så vet någon vad det betyder så är jag tacksam om ni vill berätta vad det står .
Jag har även fått hem ett par väldigt fina tygmärken till min samling så jag passar på att ta med dem i det här inlägget. Jag är mycket nyfiken på det till vänster och det i mitten på den översta bilden. Har någon information om dem hade det uppskattats .
Mvh
Emma
Senast redigerad av Emma Persson den 13 maj 2012, 15:53, redigerad totalt 2 gånger.
På F7 höll de visst på och gjorde sådana där tygmärken för varenda värnpliktskull/klargöringstropp. Tror den där är ifrån 98/99 eller 99/00, möjligtvis så tidig som 97/98, men inte senare än 2000 i alla fall.
Skulle tro att de andra två märkena också är några klargöringstroppar, fast senare.
Skulle tro att de andra två märkena också är några klargöringstroppar, fast senare.
- Jan Holmqvist
Jag hade nog översatt klargöringstropp med maintenance crew och att de står i medelpunkt med Quinta Essentia (5th element)Den andra frågan gäller en översättning till Engelska av vad som står på märket. Den övre texten förstår jag och kan förmodligen översätta/förklara vad det innebär. Jag tänker ändå fråga om någon vet det rätta ordet på engelska? Den undre texten förstår jag däremot inte så vet någon vad det betyder så är jag tacksam om ni vill berätta vad det står .
Utan dem, ingen flygning.
Quintus 72 - SFF Blekinge
Den filmen kom till Sverige i augusti 1997, så det är ju inte helt otroligt att de som gjorde märket inspirerats av den.Jan Holmqvist skrev:5th element
-
Tack så mycket för informationen och årtalen. Jag är säker på att min samlarkollega kommer bli väldigt glad för uppgifterna om märketErik skrev:På F7 höll de visst på och gjorde sådana där tygmärken för varenda värnpliktskull/klargöringstropp. Tror den där är ifrån 98/99 eller 99/00, möjligtvis så tidig som 97/98, men inte senare än 2000 i alla fall.
Det är roligt att det finns så pass mycket märken. Och det är extra roligt just när man kan få veta var de ursprungligen hör hemma
Mvh
Emma
Tack för hjälpen med översättningen . Det känns alltid bäst att kunna använda rätt ord från början. Det är också väldigt trevligt att min samlarkollega nu kan få både översättning av Quinta Essentia och en sammanhang till det som står på märketJan Holmqvist skrev:
Jag hade nog översatt klargöringstropp med maintenance crew och att de står i medelpunkt med Quinta Essentia (5th element)
Mvh
Emma
Lite mer Gripenrelaterade märken:
Uppifrån, rad för rad för rad vänster till höger:
701 Sqn, divmärke ( Gripendivisionen i Thailand, Surat Thani AFB)
Puma Sqn, extramärke (Gripendivisionen i Ungern, Kecscemet AFB)
TFDC/GFTC enhetsmärke (SAAF Testlygenhet, Overberg AFB)
211 Sqn, extramärke (Gripendivisionen i Tjeckien ,Caslav AFB)
211 Sqn, divmärke low viz (Gripendivisionen i Tjeckien, Caslav AFB)
211 Sqn, extramärke (Gripendivisionen i Tjeckien, Caslav AFB)
Lion Effort 2012, övningsmärke
CBT, Övningsmärke
Cold Response 2012, Övningsmärke
FL01- FL02 Operation/insatsmärken.
Just tjeckerna sprutar ut märken när de lägger manken till.....finns betydligt fler än de här.
Uppifrån, rad för rad för rad vänster till höger:
701 Sqn, divmärke ( Gripendivisionen i Thailand, Surat Thani AFB)
Puma Sqn, extramärke (Gripendivisionen i Ungern, Kecscemet AFB)
TFDC/GFTC enhetsmärke (SAAF Testlygenhet, Overberg AFB)
211 Sqn, extramärke (Gripendivisionen i Tjeckien ,Caslav AFB)
211 Sqn, divmärke low viz (Gripendivisionen i Tjeckien, Caslav AFB)
Lion Effort 2012, övningsmärke
CBT, Övningsmärke
Cold Response 2012, Övningsmärke
FL01- FL02 Operation/insatsmärken.
Just tjeckerna sprutar ut märken när de lägger manken till.....finns betydligt fler än de här.
- Emil Lindberg
"Turnaround crew" eller "turnaround team" borde nog vara en mer korrekt översättning av "klargöringstropp"Jan Holmqvist skrev:Jag hade nog översatt klargöringstropp med maintenance crew och att de står i medelpunkt med Quinta Essentia (5th element)Den andra frågan gäller en översättning till Engelska av vad som står på märket. Den övre texten förstår jag och kan förmodligen översätta/förklara vad det innebär. Jag tänker ändå fråga om någon vet det rätta ordet på engelska? Den undre texten förstår jag däremot inte så vet någon vad det betyder så är jag tacksam om ni vill berätta vad det står .
- Emil Lindberg
Det där är den kopia som sydafrikanerna lät tillverka inför övningen. Det svenska originalet var av bättre kvalitet.Danne skrev: Lion Effort 2012, övningsmärke