Drakennummer?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars-Eric Larsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 feb 2008, 14:39

Drakennummer?

Inlägg av Lars-Eric Larsson »

.
Den Drake som står utanför FOI ute vid Bromma, vilket individnummer har den?
Undrar Lars-Eric
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej!

bör det inte vara::

>>Flygtekniska Försöksanstalten, 35572 F 10-58 J 35J (pelare) Bromma>> ur Flashback Forum

data från 2007-04-26

Hoppas den står kvar än.

Frågan föranled av YouTube :s ” SAAB J35 Draken Air Fighter” ??

Bengt
Lars-Eric Larsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 feb 2008, 14:39

Inlägg av Lars-Eric Larsson »

Hej.
Den versamhet som Bengt hänvisar till : När försvann den och ersattes av FOA (som senare blev FOI).
Undrar Lars-Eric
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Inlägg av Erik »

Lars-Eric Larsson skrev:Hej.
Den versamhet som Bengt hänvisar till : När försvann den och ersattes av FOA (som senare blev FOI).
Undrar Lars-Eric
Den ersattes aldrig av FOA, utan FOI bildades 2001 genom en sammanslagning av FOA och FFA. När flytten till Kista var klar vet jag inte.

FOI = Totalförsvarets forskningsinstitut
FOA = Försvarets Forskningsanstalt
FFA = Flygtekniska Försöksanstalten
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9948
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Draken vid Ulvsunda industriområde invid Bromma flygplats.

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Hej Lars-Erik!

Avser Du den J 35 Draken som står på en pelare vid Ulvsunda industriområde, i närheten av Bromma flygplats, så har den Fv-nr 35572.
Se SFF hemsida Gå sedan in på flygminnesmärken.

Bild

Hälsningar
Sven-Erik
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Man får säja att det var en ganska väl vald bildvinkel, ja kanske t o m det är så att det väldigt gröna gräset är ditlagt senare.

Jag var faktiskt själv på platsen i dag men det rapporterar jag direkt till Lars-Eric.

Lars S
thomas lagman
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 feb 2008, 23:26
Kontakt:

påle i baken ffa drake

Inlägg av thomas lagman »

Så här ser draken ut idag
Är det någon som vet vad som ska hända med denna drake.

Bild
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: påle i baken ffa drake

Inlägg av Lars Sundin »

thomas lagman skrev:Så här ser draken ut idag
Är det någon som vet vad som ska hända med denna drake.

Bild
Jag ser tyvärr ingenting förrän jag klistrar in adressen http://lh6.ggpht.com/edttmla/SDmzV13Vbd ... bromma.jpg i navigeringslisten. Då ser jag det jag själv såg - och plåtade - i morse på väg till Västerås.

Vissa bildservrar funkar tyvärr inte så som man önskar. Eller det kanske bara jag som har problemet.

Lars S
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Inlägg av Rolf Larsson »

Och beträffande Draken vid Bromma/Pripps så är den borta nu! Åkte förbi idag, 26 maj, den fanns kvar i förra veckan! Öde?
Anders
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 mar 2008, 12:50

Inlägg av Anders »

Den finns förevigad (?) på kartor.eniro.se, roade mig att leta upp den i deras utsiktsvy.

Lat: N 59º 20' 53.81"
Long: E 17º 57' 57.56"

Undrar just vad det är för hemligt som är döljt i "lite" större pixlar brevid.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Här låg en institution som grundades 1 september 1940, och för vilken Ivar Malmer var förste chef. Detta kan man läsa i SFF Kronologi. Det handlar om Flygtekniska Försöksanstalten, som sedan gick upp i FOI, som en gång var FOA.

Det är ju rätt skojigt med maskeringen på Eniros utsiktsbild; en gammal stor vindtunnel syns ju tydligt.

Jag har på någon karttjänst på webben kunnat se åtminstone skuggan av Draken-planet. Nu får man trösta sig med annat och man kan ju råka hitta en grym bil

Lars S
Lars-Eric Larsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 feb 2008, 14:39

Inlägg av Lars-Eric Larsson »

Hej.
Tack för hjälpen med att identifiera individen.
Tog ett sista farväl idag av den. I morgon, tidsnummer: 200805281400 åker den ut på sin sista resa till skroten. Försök att använda den hela eller delar av den har misslyckats. Det betyder att "Minnesmärken" på denna hemsida kommer att justeras. Tack/ Lars-Eric
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9948
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Draken vid Ulvsunda industriområde invid Bromma flygplats

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Det är alltid med vedmod man tvingas ta bort en notis om flygminnesmärke på vår hemsida när något sådant försvinner. Men avsikten är ju att sidan skall vara aktuell. Tack för informationen om vad som händer uppe i huvudstaden.
/Sven-Erik
SFF hemsida
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Om FFA/FOI vindtunnlar i Ulvsunda/Bromma

Inlägg av Lars Sundin »

FOI håller på att överge anläggningen i Ulvsunda industriområde, öster om Bromma flygplats. Härom dagen meddelades att konsultföretaget Sjöland och Thyselius övertar vindtunnelverksamheten i sin satsning på internationell expansion och utveckling av energisnåla flygmotorer och "skall blåsa liv i vindtunnlarna". Tydligen räddas jobben för några FOI-anställda. Överlåtandet pågår och jag kan tänka mig det kan ha blivit bråttom.

Några citat ur ett pressmeddelande, daterat härom dagen, samt från FOI:s sajt. (Jag hade aldrig hört talas om företaget. Det visar sig att det bildades 1989 och de första kunderna var Ericsson, FMV och FFA. En icke ovanlig början för detta slag av konsultföretag... ;-) :

FOI beslutade i augusti 2007 att avveckla sitt engagemang i Bromma senast 20081231 eftersom Försvarsmaktens finansiering av denna verksamhet i stort sett upphört. Under hösten har en internationell försäljningsprocess bedrivits. Den 26 maj 2008 undertecknades ett överlåtelseavtal mellan FOI och Sjöland & Thyselius Aerodynamic Research Center AB. Övertagandet sker den 1 juli 2008. Anläggningen i Bromma har funnits sedan 1940-talet och har främst utnyttjats för det svenska försvarets och den svenska försvarsindustrins behov.

FOI bildades 2001 genom sammanslagningen av dåvarande myndigheterna Försvarets Forskningsanstalt och Flygtekniska Försöksanstalten. Forskningsinstitutet har sitt huvudkontor i Kista i Stockholm. Dessutom finns verksamhet i Linköping, Umeå och i Grindsjön utanför Stockholm.


Tidigare har tipsats om sentimentala bilder från detta teknikhistoriska minnesmärke, se
http://www.jornmark.se/places_intro.asp ... =116&lang=. Skoj bildtexter till stämningsfulla bilder av en svunnen tid, före mobiltelefonerna men med Coca-Cola. Arkitekt-ritat.

Lars S
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

En bild av Draken-monumentet hos FFA i Ulvsunda

Inlägg av Lars Sundin »

Jag roade mig att göra en bild av den Draken som stod djärvt uppåtriktad i inteceptor-stil innanför staketet runt FFA i Ulvsunda. Ett staket försett med fotoförbudskyltar. SFF har ju publicerat en bild, då kan väl även jag.

Bild

Jag har med bara en halvtimmes simpelt bildmanipulerande lyckats utradera existensen av en hedervärd flygteknisk försöksanstalt som efter 50 år började anses som mindre nödvändig av en klämd försvarsmakt, något ju politikerna gärna nappade på. Fast det tog väl mer än en halvtimme för dem att komma fram till det.

På den byggnad jag raderat fanns en nästan neonlysande skylt med institutionens namn samt en symbol som stolt visade vad man sysslade med. Men fotoförbud; lätt schizofrent beteende.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 28 maj 2008, 18:47, redigerad totalt 3 gånger.
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Up in the sky!

ja vart flaxar vi / Fv iväg?

Bengt
thomas lagman
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 feb 2008, 23:26
Kontakt:

Svårt att förstå

Inlägg av thomas lagman »

Trist att försvaret och foi skrotar denna drake när F18 kamratförening ville ha den för att sätta upp på stolpe på Tullinge.Det gick inte att ändra på beslut.


Söndagsbild

Bild

Onsdagsbild
Bild



Bild
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"