Arboga Mig

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Jan Forsgren
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Re: Arboga Mig

Inlägg av Jan Forsgren »

Enligt Mikael Olrogs hemsida, finns 14 st Fritz-X missiler bevarade runtom i världen.

M V H

Jan Forsgren
Johan Kjellin
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:49
Ort: Stockholm

Re: Arboga Mig

Inlägg av Johan Kjellin »

Kamouflagefärgade rodret funderar jag fortfarande över, någon som kan urskilja flygplanstyp?

Har även dragit mail till organisatören och framlagt fakta kring objekten.

[ Post skriven via iPad ] Bild
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Arboga Mig

Inlägg av Lars Larsson »

Kamoflagemålade rodret = höjdroder till en SAAB Safir ?

Jag kan ha fel, men det är ganska likt...

/Lars L
arne wallen
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Re: Arboga Mig

Inlägg av arne wallen »

Jan Forsgren skrev:Detta är inte första (och förmodligen sista) gången något dylikt sker. Drar mig till minnes den DC-3 som förvandlades till fredsduva vid High Chaparall, Hillerstorp, och den norska RF-84F Thunderflash som förvandlades till tunnband i början av 1980-talet. För något år sedan ställdes en Harrier och en Jaguar ut vidf Tate-galleriet i London, efter att ha 'modifierats' av en lokal konstnär.

Kanske inte helt relaterat, men jag har för mig att en dansk(?) konstnär för ett antal år sedan livnärde sig på att låta konstgallerier köpa in en ny Jaguarbil, varefter vederbörande i samband med konstvernissager gick lös på fordonet med slägga. Ack ja.

M V H

Jan Forsgren

Kan i alla fall trösta med att Chapparal DC3 ans framparti är i goda händer och blir original med tiden.
aw
ägare till en Ranger 440
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Arboga Mig

Inlägg av Henrik Bergman »

Kamoflagemålade rodret = höjdroder till en SAAB Safir ?

Jag kan ha fel, men det är ganska likt...

/Lars L
De där höjdrodren skulle jag behöva till SK 50B, 50002, som saknar dessa.
Jag saknar även motorkåpor och motorfundament.
Renoveringen pågår för fullt. Är det någon som har något att bidra med, så hör gärna av er.

Tråkigt att man gör så här med flyghistoria.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
ing
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 apr 2009, 08:26

Re: Arboga Mig

Inlägg av ing »

Hej.
Betr "peacewarmonuments" konstnärsmöte i Arboga i juli 2012. Idén är tydligen att likt bibelns skrift omvandla "svärd till plogbillar" . Inbjudna är konstnärer från olika länder, bl a flera från Kina... De militära föremål som förekommer har varit i privat ägo (t ex Mig 21 ägd av ÖB = överskottsbolaget). Man har också varit i kontakt med bl a Arboga Robotmuseum, som nekat konstnärerna material eftersom det mesta hos Robotmuseet är deponerat från Försvarsmakten. Detsamma lär gälla FVM enl uppgift, så de föremål som finns på hemsidan för "peacewarmonuments" kommer troligen från privata källor.

SFF syfte är bl a att "aktivt medverka till insamling, iståndsättande, och vård av från flyghistorisk synpunkt värdefull materiel, litteratur och handlingar rörande SVENSKT civilt och militärt flyg" etc. Det innebär att Mig 21 liggerr utanför SFF verksamhetsområde och vi kan inte helkler styra över vad privatpersoner eller olika företag gör med sina ägodelar. Däremot är vi klart negativa till att FVM bidrar till s k "konstnärliga skapelser" baserade på flyghistoriskt material. Av den anledningen är jag övertygad att FVM inte heller släpper något föremål till den konstnärs-happening som är planerad till Arboga i juli. Vi kommer f ö att ta upp denna fråga i det flygrådsmöte med FVM som vi har den 15 juni.
Hälsningar,
Stieg Ingvarsson, SFF ordf
Användarens profilbild
JonathanRL
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 okt 2011, 23:06
Ort: Stockholm

Re: Arboga Mig

Inlägg av JonathanRL »

MiG 21:or finns det gott om, men en Fritz X ?
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Arboga Mig

Inlägg av Klas Andersson »

Däremot är vi klart negativa till att FVM bidrar till s k "konstnärliga skapelser" baserade på flyghistoriskt material.

Citerat ur ordförandens inlägg ovan ! det kan jag inte tyda på annat sätt än att SFF rimligen borde varit "klart negativa" till
skändningen av historiska föremål som nedanstående länk visar !!
jag förutsätter att det kraftfullt har framförts till ansvariga i Linköping ......
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2836

vore väldigt intressant vilken -vilka privata ägare till prylarna är som värderar dom till ...noll ?
eftersom dom helre låter dom förstöras ,istället för att ge dom till intresserade museum !

Jag vet nu med säkerhet att ÖB tidigare fått en förfrågan om MIGen från ett Svenskt Museum , men då sagt att den skulle dom ha kvar !
Och nu har dom istället lämnat den till....Skrotning :evil:

utdelar härmed en stor jävla spark i Röven på ÖB ! :D
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Arboga Mig

Inlägg av Lars Larsson »

Vad är det för kronmärkt vinge som syns cirka 10 sek in i inslaget ?

/Lars Larsson

Edit*
Det kanske sägs i inslaget, jag är på jobbet och har inte tillgång till ljudet :D
Senast redigerad av Lars Larsson den 31 jul 2012, 10:19, redigerad totalt 1 gång.
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Arboga Mig

Inlägg av Stellan »

angående inslaget på SvtPlay: "Omvandlar"? Ja, "förädlar"? nej.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"