Abandoned & little-known Airfields

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Jan Holmqvist
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13

Abandoned & little-known Airfields

Inlägg av Jan Holmqvist »

Jag fann den här när jag sökte på nedlagda flygfält och kanske det finns ett visst intresse om de svenska baserna här

Många "coming soon" än så länge på Sverige men en intressant början iallafall,

Abandoned & Little-Known Airfields in Europe: Kingdom of Sweden
Quintus 72 - SFF Blekinge
Bengt Ekbladh

Re: Abandoned & little-known Airfields

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack för info om sidan.
kan väl bli "nått" av sidan eller.
bengt
anderssamuelsson
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 jun 2012, 08:21

Re: Abandoned & little-known Airfields

Inlägg av anderssamuelsson »

Riktigt coolt, den blir bokmärkt :)
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Abandoned & little-known Airfields

Inlägg av Emil Lindberg »

Sidan innehåller en hel del fel och information saknas. Kan ev. bero på att sidan är skapad rätt nyligen.
Den som är riktigt intresserad av flygbaser bör titta in på Fortfoum och/eller flygbas.se

[ Post skriven via iPhone ] Bild
Användarens profilbild
Olle Ekwall
Inlägg: 206
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: Abandoned & little-known Airfields

Inlägg av Olle Ekwall »

Är gamla besprutnings- och gödningsfält ute i skogen intressanta i detta sammanhang?
En del av dessa har förmodligen använts för artilleriflyg och liknande.
Bengt Ekbladh

Re: Abandoned & little-known Airfields

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Olle Ekwall skrev:Är gamla besprutnings- och gödningsfält ute i skogen intressanta i detta sammanhang?
En del av dessa har förmodligen använts för artilleriflyg och liknande.
Visst vilka tänker du på?
Användarens profilbild
Olle Ekwall
Inlägg: 206
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: Abandoned & little-known Airfields

Inlägg av Olle Ekwall »

Några puderfält i Ludvikatrakten:

Nära Ludvika flygplats
N 60°04,09' E 15°06,87'
N 60°03,96' E 15°07,31'
nedförbacke/startrikning mot öster
nu del av skogsbilvägsystem

Vid Spannsjön
N 60°00,72' E 15°17,37'
N 60°00,56' E 15°17,54'
nedförbacke/startrikning mot söder
nu del av skogsbilväg, ganska igenvuxet

Norr om Ulriksberg
N 60°10,83' E 14°37,07'
N 60°10,57' E 14°37,16'
nästan utan backe
nu del av vägsystem
används av fiskare för husvagnsparkering
landning lär ha förekommit där i "modern" tid

Ljungåsen skidanläggning
N 60°06,7' E 14°54,5'
N 60°06,8' E 14°54,9'
nästan utan backe
används nu delvis som parkering för skidåkare

Norr om Lindesnäs
N 60°21,16' E 14°31,13'
N 60°20,88' E 14°31,23'
helt utan backe
ganska igenvuxen

Korsar gamla smalspåriga Säfsenbanan
N 60°02,29' E 14°40,28'
N 60°02,09' E 14°40,37'
lutar söderut

Stormatsbyn
N 60°17,20' E 15°10,89'
N 60°16,96' E 15°10,99'
nedförsbacke/startrikning norrut
ligger parallellt med skogsbilväg

Öster om Jörken
N 60°09,04' E 15°39,50'
N 60°08,82' E 15°39,60'
del i skogsbilvägsystem

Detta är de fält jag kommer ihåg rakt av. Minnesbilder i kombination med "gröna kartan" har gett mig koordinaterna.
Jag vet att jag sett ytterliggare några, då jag flugit, gör att man kan gissa att det finns många hundra sådana fält totalt i landet.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"