Fråga om Flygvapnets Pilotutbildning på sextiotalet
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- JonathanRL
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 11 okt 2011, 23:06
- Ort: Stockholm
Fråga om Flygvapnets Pilotutbildning på sextiotalet
Kort fråga: Någon som vet hur lång flygutbildningen på Propellerplan var på sextiotalet? Framför allt hur lång tid som varade mellan första flygningen med instruktör och första solo?
Skedde grundläggande jaktträning i SK 16 eller J 28 B/C? Hur lång var inskolningstid på Lansen?
Sitter och skriver en storybaserad AAR på ämnet, och vill gärna ha korrekta uppgifter och inte gissa alltför mycket :)
Skedde grundläggande jaktträning i SK 16 eller J 28 B/C? Hur lång var inskolningstid på Lansen?
Sitter och skriver en storybaserad AAR på ämnet, och vill gärna ha korrekta uppgifter och inte gissa alltför mycket :)
Re: Fråga om Flygvapnets Pilotutbildning på sextiotalet
Hej.
Hittade nedanstående i Norrköpings Tidningar den 17/2-62.
Inte något helt svar, men kanske en liten hint?
Det handlade om fältflygare Karl-Erik Olofsson han hade just i dagarna
gjort sin 1:a ensamflygning i "Flygvapnets moderna allvädersjaktflygplan"
L 32 B.
(Utgår från att man menar J32B som F12 / Kalmar hade då.)
Karl-Erik hade i mars 1961 börjat flygutbildningen i Ljungbyhed.
Där var det ca. 80 timmar i SK 50, samt 45 timmar vartdera på
(--och då kommer det igen)...Det står på flygplan J32B och C.
Vi får väl rätta och säga att han flög J (SK)28B och SK28C.I mitten av januari kom han till Kalmar.
>>Hur lång var inskolningstid på Lansen? >>
I detta fall ca 1 månad.
>>hur lång tid som varade mellan första flygningen med instruktör och första solo?>>
Har ingen aning, men det var säkert individuellt?
Hoppas du har någon nytta av det.
Bengt
Hittade nedanstående i Norrköpings Tidningar den 17/2-62.
Inte något helt svar, men kanske en liten hint?
Det handlade om fältflygare Karl-Erik Olofsson han hade just i dagarna
gjort sin 1:a ensamflygning i "Flygvapnets moderna allvädersjaktflygplan"
L 32 B.
(Utgår från att man menar J32B som F12 / Kalmar hade då.)
Karl-Erik hade i mars 1961 börjat flygutbildningen i Ljungbyhed.
Där var det ca. 80 timmar i SK 50, samt 45 timmar vartdera på
(--och då kommer det igen)...Det står på flygplan J32B och C.
Vi får väl rätta och säga att han flög J (SK)28B och SK28C.I mitten av januari kom han till Kalmar.
>>Hur lång var inskolningstid på Lansen? >>
I detta fall ca 1 månad.
>>hur lång tid som varade mellan första flygningen med instruktör och första solo?>>
Har ingen aning, men det var säkert individuellt?
Hoppas du har någon nytta av det.
Bengt
- JonathanRL
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 11 okt 2011, 23:06
- Ort: Stockholm
Re: Fråga om Flygvapnets Pilotutbildning på sextiotalet
Tack så mycket.
Det innebär att tiderna i min AAR jag skriver på ämnet inte är helt rätt, men inte heller helt fel då personen i den börjar utbildningen i Juni, har första solo i Augusti och grundläggande jaktträning (mest för intressets skull) i September. Jag får tacka så mycket för uppgrävandet!
http://combatace.com/topic/73265-story- ... the-north/
Det innebär att tiderna i min AAR jag skriver på ämnet inte är helt rätt, men inte heller helt fel då personen i den börjar utbildningen i Juni, har första solo i Augusti och grundläggande jaktträning (mest för intressets skull) i September. Jag får tacka så mycket för uppgrävandet!
http://combatace.com/topic/73265-story- ... the-north/
Re: Fråga om Flygvapnets Pilotutbildning på sextiotalet
Med tanke på att reportern inte rätt kunde rapportera vilka plan som användes så är det lite osäkert.
>>45 timmar vartdera på J28B o SK28C...är det verkligen rätt frågas.
Vid varje utspark/ vingutdelningen vid Ljungbyhed förekom artiklar i pressen, då ofta med angivande om flygtid /plan.
Skall kolla runt lite efter nått mat nyttigt
>>45 timmar vartdera på J28B o SK28C...är det verkligen rätt frågas.
Vid varje utspark/ vingutdelningen vid Ljungbyhed förekom artiklar i pressen, då ofta med angivande om flygtid /plan.
Skall kolla runt lite efter nått mat nyttigt
Re: Fråga om Flygvapnets Pilotutbildning på sextiotalet
En sak som eg. inte hör till frågan, men kanske ger ett lite perspektiv är::
UNT , med flera tidningar säger i dec -61
>Det tar nu ca. 3 månader att omskola en erfaren jetflygare till Draken>
Bengt
UNT , med flera tidningar säger i dec -61
>Det tar nu ca. 3 månader att omskola en erfaren jetflygare till Draken>
Bengt
Re: Fråga om Flygvapnets Pilotutbildning på sextiotalet
Trodde nog att det var en rätt enkel fråga.JonathanRL skrev:Kort fråga: Någon som vet hur lång flygutbildningen på Propellerplan var på sextiotalet? Framför allt hur lång tid som varade mellan första flygningen med instruktör och första solo?
Skedde grundläggande jaktträning i SK 16 eller J 28 B/C? Hur lång var inskolningstid på Lansen?
Sitter och skriver en storybaserad AAR på ämnet, och vill gärna ha korrekta uppgifter och inte gissa alltför mycket :)
Bara att titta tillbak lite och ange vad som skedde.
Nja..kollade F5 /Ljungbyheds-böckerna,Vid snabbtitt inget om
utbildningen /timmar på 60-talet.
I FVn-Nytt inget av intresse eg.
Men uppgifterna finns ju naturligtvis.
nada just nu tyvärr
mvh Bengt
- JonathanRL
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 11 okt 2011, 23:06
- Ort: Stockholm
Re: Fråga om Flygvapnets Pilotutbildning på sextiotalet
Jag uppskattar i alla händelser försöket :)
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
Re: Fråga om Flygvapnets Pilotutbildning på sextiotalet
I boken "Fältflygare" av Göran Jacobsson på sidan 77:
Den nya utbildningen (1956) omfattade cirka 80 flygtimmar i SK 50 och cirka 100 timmar i J 28C och J 28B.
sid. 78 1967 infördes ett nytt flygplan av typ 2, nämligen SK 60.
sid. 86 Jag hade då 51 timmar DK och 27 timmar EK på typ1, SK 50B och C
(Året var 1962 och fältflygaren påbörjade då inflygning på J 28).
Ja, det var något jag hittade.
mvh Erling Norberg
Den nya utbildningen (1956) omfattade cirka 80 flygtimmar i SK 50 och cirka 100 timmar i J 28C och J 28B.
sid. 78 1967 infördes ett nytt flygplan av typ 2, nämligen SK 60.
sid. 86 Jag hade då 51 timmar DK och 27 timmar EK på typ1, SK 50B och C
(Året var 1962 och fältflygaren påbörjade då inflygning på J 28).
Ja, det var något jag hittade.
mvh Erling Norberg