SE-CGW
Typ: Piper PA-18A-135 Super Cub
c/n: 18-2389
Tillverkad år 1953
Fd N ?
Registrerad 1958-07-22 Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg/Ängelholm/Höganäs
Haveri 1961-10-11 Allerum, Ödåkra, trädkollision vid lågflygning
Avreg 1961-11-29 Totalhaveri
SE-CGW, Piper PA-18A-135 Super Cub
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10003
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1800
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: SE-CGW, Piper PA-18A-135 Super Cub
Ett förslag på före detta amerikansk registrering på denna Super Cub är N3757. Bild på en N-reg (vilken med lite god vilja fås till N3757) Super Cub med mindre cowl tagen i Höganäs ca 1958 finns. Den har dock inte samma utseendet som på bilden ovan...vilket i o för sig inte så konstigt då det är målningsschemat för 1958/59. Tillverkningsåret är ju 1953...Sven-Erik Jönsson skrev:SE-CGW
Typ: Piper PA-18A-135 Super Cub
c/n: 18-2389
Tillverkad år 1953
Fd N ?
Registrerad 1958-07-22 Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg/Ängelholm/Höganäs
Haveri 1961-10-11 Allerum, Ödåkra, trädkollision vid lågflygning
Avreg 1961-11-29 Totalhaveri
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
- Ort: Trondheim, Norge
Re: SE-CGW, Piper PA-18A Super Cub 135
Kan den opprinnelige US-registrering ha vært N275T ?
Jeg har en liste over PA-18 som fremdeles var N- registrert ca 2003-2004.
Her har nesten alle en registrering i stigende rekkefølge, eksempelvis:
18-2385 N271T, 18-2387 N273T og 18-2390 N276T.
Og var den opprinnelig en PA-18-105 som disse?
Jeg har en liste over PA-18 som fremdeles var N- registrert ca 2003-2004.
Her har nesten alle en registrering i stigende rekkefølge, eksempelvis:
18-2385 N271T, 18-2387 N273T og 18-2390 N276T.
Og var den opprinnelig en PA-18-105 som disse?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1800
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: SE-CGW, Piper PA-18A-135 Super Cub
N275T måste ha varit den amerikanska registreringen. Bilden är något oklar och det var tack vare en rejäl uppförstoring som förslaget N3757 kom till. Men man kan klart tolka det även som N275T.
Kan rullat ut från fabrik som en PA-18A-105 och sedan fått starkare motor och blivit en PA-18A-135?
Kan rullat ut från fabrik som en PA-18A-105 och sedan fått starkare motor och blivit en PA-18A-135?
-
- Inlägg: 4239
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-CGW Piper PA-18A-135 Super Cub
Hi Fred, Jan!
finns ingen tvekan att denna Cub är fd N275T (se nedan) darför att ett foto av den med N reg finns i handlingarna i Arninge. (Ska kolla om jag har en kopia av FAA avreg bekräftelsen) Som Fred anar och skriver, var Cubben interimmad och ursprungligen reggad som en PA-18A-105, men det går inte tydlig fram när den blev en 135:a. Och obs! korrekta inregostreringsdatum.
SE-CGW
Piper PA-18A-105 Super Cub
C/n 18-2389
C/n 1953
Ex N275T (Cnx 19580619, lro,Samuel K Kramer)
19580422 TAT 2,015
195804xx Res Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg
19580523 Ir Reg Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg
19580718 Reg Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg>Ängelholm
19610719 Incident, Höganäs aerodrome, gear arrested in a drainage ditch, sustained damage to gear, prop
19611011 Accident, Karlsborgs Gård, Allerum, Ödåkra, impacted tree tops whilst at low altitude (Orienteringsflyg Hälsingborg-Mjöhult-Hälsingborg)
19611129 Cnx as Destroyed
Source credits: Riksarkivet & TS
finns ingen tvekan att denna Cub är fd N275T (se nedan) darför att ett foto av den med N reg finns i handlingarna i Arninge. (Ska kolla om jag har en kopia av FAA avreg bekräftelsen) Som Fred anar och skriver, var Cubben interimmad och ursprungligen reggad som en PA-18A-105, men det går inte tydlig fram när den blev en 135:a. Och obs! korrekta inregostreringsdatum.
SE-CGW
Piper PA-18A-105 Super Cub
C/n 18-2389
C/n 1953
Ex N275T (Cnx 19580619, lro,Samuel K Kramer)
19580422 TAT 2,015
195804xx Res Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg
19580523 Ir Reg Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg
19580718 Reg Nordvästra Skånes Flygklubb, Hälsingborg>Ängelholm
19610719 Incident, Höganäs aerodrome, gear arrested in a drainage ditch, sustained damage to gear, prop
19611011 Accident, Karlsborgs Gård, Allerum, Ödåkra, impacted tree tops whilst at low altitude (Orienteringsflyg Hälsingborg-Mjöhult-Hälsingborg)
19611129 Cnx as Destroyed
Source credits: Riksarkivet & TS