Svensk Ju 86 i Norge!
Ni ”gamla rävar” kommer kanske ihåg frågan och framför allt fotot
på en ”B3:a” i Norge, som sades behöva lite underhåll
Jag hittar inte frågan och bilden…(gamla forumet?)
Kan någon återge bilden och frågan, Kanske jag hittat något om händelsen?
Upp to dig, …behöver lite hjälp alltså
Bengt
Svensk Ju 86 i Norge!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Mats Averkvist
- Kontakt:
Re: Svensk Ju 86 i Norge!
Det är flera gånger som Norge har haft besök av en B 3:a...
Jag har den här bilden som är tagen på Kjevik (Kristiansand). Vet inte tidpunkt, förmodligen 1946-52 på tillbakavägen från Storbritannien, kanske efter hämtning av S 31? Den ser ut att vara märkt F 11-59
Jag har den här bilden som är tagen på Kjevik (Kristiansand). Vet inte tidpunkt, förmodligen 1946-52 på tillbakavägen från Storbritannien, kanske efter hämtning av S 31? Den ser ut att vara märkt F 11-59
- Bilagor
-
Tack Mats för bilden.
Som en liten förklaring till min fråga
http://webcache.googleusercontent.com/s ... _I&ct=clnk
Sidan 24 …1939
Där står bla.
>>tilbud J86 ”Svalan” , teknisk vedlikehold,krigskontrabandekontroll m/oversikt, navigasjon
Norge-England (avisutklipp)>>
Gäller tydligen 1/7—31/12-39
Råkade ”Svalan” ut för något tillbud under sin "posttransport"vistelse i Norge sommaren 1939?
Bengt
Som en liten förklaring till min fråga
http://webcache.googleusercontent.com/s ... _I&ct=clnk
Sidan 24 …1939
Där står bla.
>>tilbud J86 ”Svalan” , teknisk vedlikehold,krigskontrabandekontroll m/oversikt, navigasjon
Norge-England (avisutklipp)>>
Gäller tydligen 1/7—31/12-39
Råkade ”Svalan” ut för något tillbud under sin "posttransport"vistelse i Norge sommaren 1939?
Bengt
Hei,
Jeg har beskrevet leie av Junkers Ju 86Z-7, SE-BAE "Svalan" i den nye boken om postfly hos DNL: "Brevduen - Caproni Ca.310, LN-DAK, DNL's jakt på et postfly". Flyet ble brukt da "Brevduen" hadde store tekniske problemer. Flyet ble leid inn av DNL i perioden 15. juni - 8. juli 1939 for 1,70 kroner per km. Senere ble flyet tilbudt til salg som erstatning for "Brevduen". DNL mente flyet var for stort og for dyrt.
Hilsen
Rob
Jeg har beskrevet leie av Junkers Ju 86Z-7, SE-BAE "Svalan" i den nye boken om postfly hos DNL: "Brevduen - Caproni Ca.310, LN-DAK, DNL's jakt på et postfly". Flyet ble brukt da "Brevduen" hadde store tekniske problemer. Flyet ble leid inn av DNL i perioden 15. juni - 8. juli 1939 for 1,70 kroner per km. Senere ble flyet tilbudt til salg som erstatning for "Brevduen". DNL mente flyet var for stort og for dyrt.
Hilsen
Rob
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder