Hej!
Jag såg följande rubrik i en lista över gamla tidningsartiklar:
Civilflygplan från Svarteborg havererade. Tre från Brodalen döda.
Tidningsartikeln skall ha varit publicerad 1948-05-26 så haveriet bör väl ha skett en eller två dagar tidigare antar jag.
Är det någon som kan berätta mer om denna händelse?
Tack på förhand.
Martin Hellberg, Backamo
Haveri 1948
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Re: Haveri 1948
Hej igen!
Detta hittade jag i SFF´s kronologi här på nätet:
1948, 25 maj: Tre personer dödas vid ett civilt flyghaveri strax utanför Halmstad.
Sannolikt är det samma haveri.
Men vilket flygplan var det och vad hände?
Martin Hellberg, Backamo
Detta hittade jag i SFF´s kronologi här på nätet:
1948, 25 maj: Tre personer dödas vid ett civilt flyghaveri strax utanför Halmstad.
Sannolikt är det samma haveri.
Men vilket flygplan var det och vad hände?
Martin Hellberg, Backamo
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Hej Martin,
Det var frågan om Nord 1203 Norécrin II SE-AWB. Kolla gärna artikel i SFT 2/2012: "Flygplanet kom att baseras på Svarteborgs flygfält mellan Dingle och Hällevadsholm i norra Bohuslän."
Det var frågan om Nord 1203 Norécrin II SE-AWB. Kolla gärna artikel i SFT 2/2012: "Flygplanet kom att baseras på Svarteborgs flygfält mellan Dingle och Hällevadsholm i norra Bohuslän."
-
Hej Fredric!
Tack för ditt svar.
Jag kom på senare i går kväll då jag bläddrade i "A-registret" att det måste vara SE-AWB det gällde.
När jag såg det tyckte jag att det var något bekant över det hela. Men jag kom inte direkt ihåg var jag läst om SE-AWB.
Tack för hjälpen.
Trevlig helg.
Martin
Tack för ditt svar.
Jag kom på senare i går kväll då jag bläddrade i "A-registret" att det måste vara SE-AWB det gällde.
När jag såg det tyckte jag att det var något bekant över det hela. Men jag kom inte direkt ihåg var jag läst om SE-AWB.
Tack för hjälpen.
Trevlig helg.
Martin
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Trevlig helg önskas tillbaka Hoppas mer kommer fram om flygfältet Svartborgs historia