Tack DB 605 för vissa klarlägganden i
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... 542#p21542
(upp en liten bit)
Angående bromsarna till näten så finns bild på vad man visade för Fransmännen i mars 1963
När de var ute efter mer effektiva hjälpmedel angående hjälpmedel till passagerarplan.
((olycka hade nyligen hänt på Orly med haveri som följd))
12/3-1963 hade uppbyggts en anläggning på Kungsängen för praktisk demonstration.
Bild av dessa bromsar är imponerande, uppskattat +60 cm tvärs över.?
Enligt uppgift var anläggningen avsedd för Boeing plan.
Ja detta är ju uppgifter utan bilder, men finns fler uppgifter om detta är det tacksamt.
Bengt
Borgs Fabriker…igen.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Borgs Fabriker…igen.
Jag har inga uppgifter om några tester/förevisningar 1963 på Kungsängen och har aldrig hört talas om det. Men jag kan ju gissa. Jag har en gammal BEFAB katalog där man visar bilder på tester med Caravelle i näthinder från ungefär samma tid. Övrig kuriosa. I USA togs det fram ett näthinder för B-52 på tidigt 60-tal men de blev aldrig operativa. Det hindret vidareutvecklades för rymdskytteln dock. Man hade semi-mobila näthinder för rymskytteln på alla nödlandningsfält runt jorden som bemannades när man gjorde uppskjutningar.
Åter till Kungsängen.
Alternativ 1:
Bromsarna kan ha varit Type 5 vilket var en vidareutveckling av den första bromsen som kallades 6:3. Man kan väl säga att Type 5 var en uppförstorad 6:3 för att få högre prestanda. Det var en lamellbroms med mycket större sinter och stållameller än 6:3. Den hade också en stålvajer som rullades av en lintrumma och bromsen satt monterad inne i lintrumman.
Alternativ 2:
Bromsarna var vattenturbinbromsar. De utvecklades av US Navy på 50-talet och används än i dag. Det har funnits flera olika modeller/storlekar under åren men idag finns bara två storlekar kvar på marknaden. En skillnad mot BEFABS bromsar är att den har ett vävt nylonband istället för stålvajer som rullas av bromsen vid utrullningen.
/Thomas A
Åter till Kungsängen.
Alternativ 1:
Bromsarna kan ha varit Type 5 vilket var en vidareutveckling av den första bromsen som kallades 6:3. Man kan väl säga att Type 5 var en uppförstorad 6:3 för att få högre prestanda. Det var en lamellbroms med mycket större sinter och stållameller än 6:3. Den hade också en stålvajer som rullades av en lintrumma och bromsen satt monterad inne i lintrumman.
Alternativ 2:
Bromsarna var vattenturbinbromsar. De utvecklades av US Navy på 50-talet och används än i dag. Det har funnits flera olika modeller/storlekar under åren men idag finns bara två storlekar kvar på marknaden. En skillnad mot BEFABS bromsar är att den har ett vävt nylonband istället för stålvajer som rullas av bromsen vid utrullningen.
/Thomas A
Re: Borgs Fabriker…igen.
Tack igen Thomas.
Bilden jag hänvisar till finns i Norköpings Tidningar 1963-03-14.
och där Ing. K.Å. Magnusson demonstrerar bromsbandsfunktionen för monsieur Salvetat , C. Svensen på Borgs försäljningsavdelning,
fabrikens representant i Paris och monsieur Michon.
Beträffande "skyddsnät" sålda/levererade till Flygvapnat
skulle info vara värdefulla..
Eventuell sekretess angående 50- till 60- talen torde ej gälla nu.
Som sagt stort Tack och hoppas vi hörs vidare
mvh Bengt Ekbladh
Bilden jag hänvisar till finns i Norköpings Tidningar 1963-03-14.
och där Ing. K.Å. Magnusson demonstrerar bromsbandsfunktionen för monsieur Salvetat , C. Svensen på Borgs försäljningsavdelning,
fabrikens representant i Paris och monsieur Michon.
Beträffande "skyddsnät" sålda/levererade till Flygvapnat
skulle info vara värdefulla..
Eventuell sekretess angående 50- till 60- talen torde ej gälla nu.
Som sagt stort Tack och hoppas vi hörs vidare
mvh Bengt Ekbladh