J 29A 29318 Chalmers ?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
J 29A 29318 Chalmers ?
Lyfter en fråga från:
J 29A svart A och B vid F 9.
>29318 överlämnades till Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg som undervisningsobjekt
Exakt när vet jag ej men det bör ha skett efter kassationen 1962-12-20.
Men kan någon berätta om något av "henne" numera återstår eller allt är passe?>
Bengt
J 29A svart A och B vid F 9.
>29318 överlämnades till Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg som undervisningsobjekt
Exakt när vet jag ej men det bör ha skett efter kassationen 1962-12-20.
Men kan någon berätta om något av "henne" numera återstår eller allt är passe?>
Bengt
Re: J 29A 29318 Chalmers ?
Jag gick på Chalmers 1963-1970, först som teknolog och sedan som licentiand. 1967-1970 var jag med i Chalmers Flygklubb och tog A-certifikat. Jag hörde aldrig talas om att någon J 29:a skulle ha kommit under den perioden. Det borde ha gått som en löpeld genom flygklubben.
Re: J29A 29318 Chalmers ?
Tackar..och jag tror dig..men varifrån kommer då uppgiften att J29A 29318 hade överlämnats till Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg som undervisningsobjekt ?...Henric skrev:Jag gick på Chalmers 1963-1970, först som teknolog och sedan som licentiand. 1967-1970 var jag med i Chalmers Flygklubb och tog A-certifikat. Jag hörde aldrig talas om att någon J29:a skulle ha kommit under den perioden. Det borde ha gått som en löpeld genom flygklubben.
Någon sammanblandning ? eller vad då?
Här behövs absolut HELP!
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: J29A 29318 Chalmers ?
I FF kassationsskrivelse nr UHD A570:96 till CF 9, daterad 1962-12-20, anges att fpl 29318 skall överlämnas till Chalmers, ref prof C Falkemo.
Om flygplanet verkligen överlämnades till Chalmers framgår inte.
Leif Fredin
Om flygplanet verkligen överlämnades till Chalmers framgår inte.
Leif Fredin
Re: J29A 29318 Chalmers ?
Professor Falkemo var professor i skeppshydromekanik på Skeppssektionen. Jag gick på Maskinsektionen, och vi hade många föreläsningar tillsammans med skeppsbyggarna. Jag umgicks också med några av dem, men något om en J29:a hörde jag aldrig. Varför en skeppssbyggarprofessor skulle ta hand om ett jetplan förstår jag inte.
Det vore väl hellre då institutionen för termodynamik på maskinsektionen, som bl.a. undervisade i strömmande medier uppförande, t.ex. jetmotorer och vingprofiler, som skulle vara mottagare. Professor där var Nils Frössling och jag hade mycket med den institutionen att göra, och de hade definitivt inget jetplan att plocka sönder.
Det vore väl hellre då institutionen för termodynamik på maskinsektionen, som bl.a. undervisade i strömmande medier uppförande, t.ex. jetmotorer och vingprofiler, som skulle vara mottagare. Professor där var Nils Frössling och jag hade mycket med den institutionen att göra, och de hade definitivt inget jetplan att plocka sönder.
Re: J 29A 29318 Chalmers ?
Ja vad hände tro ?
Ursprungstanken var överförandet av planet.
Något måste ha hänt som ändrade det , men vad?
Finns mer som inte sagts?
Någon som frågat chalmers?
Vad hände egentligen 29318 i sitt slutskede?
Help här alltså , frågas ?
Bengt
Ursprungstanken var överförandet av planet.
Något måste ha hänt som ändrade det , men vad?
Finns mer som inte sagts?
Någon som frågat chalmers?
Vad hände egentligen 29318 i sitt slutskede?
Help här alltså , frågas ?
Bengt
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
Re: J 29A 29318 Chalmers ?
Detta är lite utanför ämnet men har med Chalmers att göra.
I början av 1970-talet såg jag där en axialkompressorjetmotor. Den skall ha blivit tillverkad i Finspång.
Det verkar ha varit något slags utställningsexemplar. Motorn var riggad på en vagn med fyra "tevagnshjul". I ena änden på motorn fanns ett vred så man kunde rotera huvudaxeln. När man gjorde det rasslade det om skovlarna. Jag fick förklaringen att de skulla sitta stumt då centrifugalkrafter och temperaturgradienter gjorde sitt. Den fanns på institutionen för strömningsmaskinteknik på sektionen för maskinteknik.
Samtidigt var man på väg att bygga en vindtunnel för överljudsströmning. För det ändamålet hade man skaffat en stor mängd trycluftstankar från en (flera?) skrotade ubåtar. Min minnesbild är att det var fler än tio men färre än tjugo. Tankarna var stora, cylindriska ca 3 m höga och knappt metern i diameter. De skulle laddas med en kompressor som skulle drivas av en ångturbin med ånga från det motryckskraftverk som finns (fanns) på Chalmersområdet.
I början av 1970-talet såg jag där en axialkompressorjetmotor. Den skall ha blivit tillverkad i Finspång.
Det verkar ha varit något slags utställningsexemplar. Motorn var riggad på en vagn med fyra "tevagnshjul". I ena änden på motorn fanns ett vred så man kunde rotera huvudaxeln. När man gjorde det rasslade det om skovlarna. Jag fick förklaringen att de skulla sitta stumt då centrifugalkrafter och temperaturgradienter gjorde sitt. Den fanns på institutionen för strömningsmaskinteknik på sektionen för maskinteknik.
Samtidigt var man på väg att bygga en vindtunnel för överljudsströmning. För det ändamålet hade man skaffat en stor mängd trycluftstankar från en (flera?) skrotade ubåtar. Min minnesbild är att det var fler än tio men färre än tjugo. Tankarna var stora, cylindriska ca 3 m höga och knappt metern i diameter. De skulle laddas med en kompressor som skulle drivas av en ångturbin med ånga från det motryckskraftverk som finns (fanns) på Chalmersområdet.
Re: J 29A 29318 Chalmers ?
Chalmers hade ju en flygklubb i Götet.
Skulle dom ha haft intresse i 29318 tro?
Bengt
Skulle dom ha haft intresse i 29318 tro?
Bengt