FC märkta S 35E

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Nicke06
Inlägg: 31
Blev medlem: 28 feb 2008, 13:59
Ort: Norrköping

FC märkta S 35E

Inlägg av Nicke06 »

Jag undrar om någon av de S 35E Draken som flög på FC under olika perioder fick FC märket på fenan? Ett par maskiner hade FC i gult på nosen samt det oranga bandet på nosen men på de bilder jag hittat på FC märkta spaningsdraken (två olika individer) så har jag inte sett FC märket på fenan.

Nicklas Karlén
Nicklas Lennartsson
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: FC märkta S 35E

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

På Skavasta står en (har tyvärr inte indvid-nr nu) som har märket. Vet dock ej om den suttit där under aktiv tid, men det är väl troligt..

Se bild i länk:
http://www.flyghistoria.org/aktuellt_ar ... -10-18_F11

Mvh
Nicklas
Bengt Ekbladh

Re: FC märkta S 35E

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Nicklas Lennartsson skrev:På Skavasta står en (har tyvärr inte indvid-nr nu) som har märket. Vet dock ej om den suttit där under aktiv tid, men det är väl troligt..

Se bild i länk:
http://www.flyghistoria.org/aktuellt_ar ... -10-18_F11

Mvh Nicklas
Bild på samma plan finns här::

http://www.airliners.net/photo/Sweden-- ... 1517923/M/

35945 / FC-35

Bengt
Nicklas Lennartsson
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: FC märkta S 35E

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

35945 är inte samma fpl. Det är 35959 som finns på Skavsta. Noterbart är att den fått F-huv trotts att det är en konverterad D. De konverterade behöll annars sina D-huvar.

Bild

Här är ytterligare en bevarad S 35 med FC märke på fenan, 35902 i Bollnäs:

Bild
Bengt Ekbladh

Re: FC märkta S 35E

Inlägg av Bengt Ekbladh »

FC- märket på S 35E fenor frågades.

FC- emblemet infördes i mitten av -70 talet.
(Semper Comperiemus)
Ca 10- talet 35E har registrerats som FC märkt/använt , kan nog finnas fler?
Minst 2 hann haverera innan 70 talets mitt.

Beträffande huvar så var 35901—35911 försedda med 35D huv!..(Draken-boken) resten…?
Annan sida säger:: De första 30 st var ombyggda ”David” mod 1 och hade den äldre typen av cockpit huv typ ”Adam, Bertil och Ceasar” modell.
De sista 29 st var nybyggda och hade samma cockpit huv som ”David” mod 2 eller ”Filip, Johan” modell.

Av de (enl.Draken boken ) ca 10 st.Spanings Drakar som använts av FC hann några haverera innan ”mitten av 70-talet.

Annan Draken"uppdatering" är under skapelse, men jag ser där inget beträffande bilder angåend frågan!
Bengt
Vem lägger ut det efterfrågade FC.emblemet?
Nicklas Lennartsson
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: FC märkta S 35E

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

Om du använder Drakenboken som du anger som källa framgår det i S 35 avsnittet klart och tydligt vilka individer som fick vilken typ av huv!
Bengt Ekbladh

Re: FC märkta S 35E

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Nicklas Lennartsson skrev:Om du använder Drakenboken som du anger som källa framgår det i S 35 avsnittet klart och tydligt vilka individer som fick vilken typ av huv!
Ja och där står det att from. 35912 användes samma huvudformning som J 35F::
>>Beträffande huvar så var 35901—35911 försedda med 35D huv!..(Draken-boken) >>

Du skrev::Det är 35959 som finns på Skavsta. Noterbart är att den fått F-huv trotts att det är en konverterad D. De konverterade behöll annars sina D-huvar>>?

Även jag skulle ju vara intressan veta vilka S 335E som varit försedd med det eftersökta FC emblemet.
Nicklas Lennartsson
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Re: FC märkta S 35E

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

Åter igen, angående huvarna, läs S 35 kapitlet i sin helhet så får du klara och tydliga svar på dina funderingar.

Även i D-kapitlet framgår om du läser att den raka huven behölls vid konverteringen till S 35, med något undantag. Detta "undantag" är dock inte 35959, vilken finns bilder på från F 11 med den äldre typen av huv.

Summa sumarum läs boken!
Användarens profilbild
RobinW
Inlägg: 87
Blev medlem: 27 feb 2009, 18:21
Ort: Nyköping

Re: FC märkta S 35E

Inlägg av RobinW »

var med ner på malmen och tog ur motorn på den maskinen som nu finns på skavsta. har för mig att huven låg löst och att någon nämde att den inte hörde till fpl från början.
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: FC märkta S 35E

Inlägg av Erik »

En sak jag undrat. Passade en F-huv på de äldre maskinerna rakt av eller behövdes det någon ytterligare modifiering? Tänker till exempel på de båda 35D med F-huv på F 21, eller 35Ö.
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: FC märkta S 35E

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

Inga modifieringar behövdes.
Den s.k. F-huven har likadan passning i fram och bakkant som tidigare huvar.
Den gjordes mer "bullig" för att ge bättre rymdkänsla i sitsen, samt att slopandet av ramar i plexihuven gav bättre runtomsikt.
Hälsningar
//EK
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: FC märkta S 35E

Inlägg av Erik »

Tack för snabbt svar. "rymdkänsla i sitsen" lät dock som en motsägelse när vi snackar Draken, men aningen mindre klaustrofobiskt kanske det blev.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"