Vickers Valetta till Flygvapnet, 1950?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
Vickers Valetta till Flygvapnet, 1950?
Hej!
I boken Vickers Aircraft since 1908 av C.F. Andrews (Putnam, 1969) finns en uppgift om att en Vickers Valetta C.1 skall ha levererats till Sverige och Flygvapnet. Valetta var den militära varianten av trafikflygplanet Vickers Viking. Hela texten ang detta lyder som följer:
"VX500 deleted from contract and delivered to Royal Swedish Air Force." (s. 538)
Det brittiska flygvapnet, RAF, erhöll 64 st Vickers Valetta med serienummer mellan VX483 och VX580 från december 1949 och till augusti 1950. I Air-Britain's förteckning över RAF:s flygplan SA100 t o m VZ999 finns dock inte VX500 med.
Finns det någon som vet mer om detta?
M V H
Jan Forsgren
I boken Vickers Aircraft since 1908 av C.F. Andrews (Putnam, 1969) finns en uppgift om att en Vickers Valetta C.1 skall ha levererats till Sverige och Flygvapnet. Valetta var den militära varianten av trafikflygplanet Vickers Viking. Hela texten ang detta lyder som följer:
"VX500 deleted from contract and delivered to Royal Swedish Air Force." (s. 538)
Det brittiska flygvapnet, RAF, erhöll 64 st Vickers Valetta med serienummer mellan VX483 och VX580 från december 1949 och till augusti 1950. I Air-Britain's förteckning över RAF:s flygplan SA100 t o m VZ999 finns dock inte VX500 med.
Finns det någon som vet mer om detta?
M V H
Jan Forsgren
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jo, jag tänkte också på den svenska Varsityn. Tänkta att om detta måste väl Christer Lokind eller Bertil Skogsberg ha skrivit något. Och de har de gjort i Ikaros 2007, alltså senaste årsboken, och tillsammans t o m. Den kärra som kom till oss sägs där mycket riktigt ha varit avsedd för RAF, men var WJ900, en Varsity V.688 T.1. Provflugen 11 december 1952
Vidare var det avgörande skillnader mellan typerna; längd, spännvidd och typ av landningsställ (sporrhjul hos Valettan).
Affären gjordes upp 1953.
Något hittills dold svensk fundering några år tidigare (då man dock köpte begagnade C-47) eller någon som haft oordning i sina anteckningar?
Lars S
Vidare var det avgörande skillnader mellan typerna; längd, spännvidd och typ av landningsställ (sporrhjul hos Valettan).
Affären gjordes upp 1953.
Något hittills dold svensk fundering några år tidigare (då man dock köpte begagnade C-47) eller någon som haft oordning i sina anteckningar?
Lars S
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
Hej!
http://www.ukserials.com/
714 WJ900 Varsity T1 Divered off Contract to Swedish Air Force as 82001, preserved Swedish Air Force Museum, Malmsatt
VX499 Valetta C1
VX506 Valetta C1
Lucka mellan VX499 o VX506
Bengt
http://www.ukserials.com/
714 WJ900 Varsity T1 Divered off Contract to Swedish Air Force as 82001, preserved Swedish Air Force Museum, Malmsatt
VX499 Valetta C1
VX506 Valetta C1
Lucka mellan VX499 o VX506
Bengt
- Kenneth Johansson
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
- Ort: Kumla
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Har också tittat i Air-Britain´s "The Viking, Valetta and Varsity" monograph och bland de 250+ Valettas som byggdes och levererades till RAF från december 1947 finns ingen referens till något exemplar till Sverige, inte heller något i inledande texten och inte heller finns serial VX500-VX505 nämnt i indexet över byggda eller "cancelled orders".
Appropå Valetta,
2 RAF Valettor besökte Sverige o bla. F8 from. 1951-02-21, 4 besättningsmän o 21 pass.
VX-514 Hav 1951-02-18 ,(enl Krigsarkivet), enl Ett År i Luften 510217, 1 Engelsman dog.
Utanför Bromma fältet.
Bilder finns på Krigsarkivet
Där finns också en skiss på F8:s landningsstråk/ Banor
De upptar:
13—31----2035 Meter
16---34—1410 m
23---5-----1220 m
27---62?—970 m
F8 hade ju J28B då , var bara En bana belagd då ? (13—31)
Bengt
2 RAF Valettor besökte Sverige o bla. F8 from. 1951-02-21, 4 besättningsmän o 21 pass.
VX-514 Hav 1951-02-18 ,(enl Krigsarkivet), enl Ett År i Luften 510217, 1 Engelsman dog.
Utanför Bromma fältet.
Bilder finns på Krigsarkivet
Där finns också en skiss på F8:s landningsstråk/ Banor
De upptar:
13—31----2035 Meter
16---34—1410 m
23---5-----1220 m
27---62?—970 m
F8 hade ju J28B då , var bara En bana belagd då ? (13—31)
Bengt