FC märkta S 35E
Moderator: Sven-Erik Jönsson
FC märkta S 35E
Jag undrar om någon av de S 35E Draken som flög på FC under olika perioder fick FC märket på fenan? Ett par maskiner hade FC i gult på nosen samt det oranga bandet på nosen men på de bilder jag hittat på FC märkta spaningsdraken (två olika individer) så har jag inte sett FC märket på fenan.
Nicklas Karlén
Nicklas Karlén
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: FC märkta S 35E
På Skavasta står en (har tyvärr inte indvid-nr nu) som har märket. Vet dock ej om den suttit där under aktiv tid, men det är väl troligt..
Se bild i länk:
http://www.flyghistoria.org/aktuellt_ar ... -10-18_F11
Mvh
Nicklas
Se bild i länk:
http://www.flyghistoria.org/aktuellt_ar ... -10-18_F11
Mvh
Nicklas
Re: FC märkta S 35E
Bild på samma plan finns här::Nicklas Lennartsson skrev:På Skavasta står en (har tyvärr inte indvid-nr nu) som har märket. Vet dock ej om den suttit där under aktiv tid, men det är väl troligt..
Se bild i länk:
http://www.flyghistoria.org/aktuellt_ar ... -10-18_F11
Mvh Nicklas
http://www.airliners.net/photo/Sweden-- ... 1517923/M/
35945 / FC-35
Bengt
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: FC märkta S 35E
35945 är inte samma fpl. Det är 35959 som finns på Skavsta. Noterbart är att den fått F-huv trotts att det är en konverterad D. De konverterade behöll annars sina D-huvar.
Här är ytterligare en bevarad S 35 med FC märke på fenan, 35902 i Bollnäs:
Här är ytterligare en bevarad S 35 med FC märke på fenan, 35902 i Bollnäs:
Re: FC märkta S 35E
FC- märket på S 35E fenor frågades.
FC- emblemet infördes i mitten av -70 talet.
(Semper Comperiemus)
Ca 10- talet 35E har registrerats som FC märkt/använt , kan nog finnas fler?
Minst 2 hann haverera innan 70 talets mitt.
Beträffande huvar så var 35901—35911 försedda med 35D huv!..(Draken-boken) resten…?
Annan sida säger:: De första 30 st var ombyggda ”David” mod 1 och hade den äldre typen av cockpit huv typ ”Adam, Bertil och Ceasar” modell.
De sista 29 st var nybyggda och hade samma cockpit huv som ”David” mod 2 eller ”Filip, Johan” modell.
Av de (enl.Draken boken ) ca 10 st.Spanings Drakar som använts av FC hann några haverera innan ”mitten av 70-talet.
Annan Draken"uppdatering" är under skapelse, men jag ser där inget beträffande bilder angåend frågan!
Bengt
Vem lägger ut det efterfrågade FC.emblemet?
FC- emblemet infördes i mitten av -70 talet.
(Semper Comperiemus)
Ca 10- talet 35E har registrerats som FC märkt/använt , kan nog finnas fler?
Minst 2 hann haverera innan 70 talets mitt.
Beträffande huvar så var 35901—35911 försedda med 35D huv!..(Draken-boken) resten…?
Annan sida säger:: De första 30 st var ombyggda ”David” mod 1 och hade den äldre typen av cockpit huv typ ”Adam, Bertil och Ceasar” modell.
De sista 29 st var nybyggda och hade samma cockpit huv som ”David” mod 2 eller ”Filip, Johan” modell.
Av de (enl.Draken boken ) ca 10 st.Spanings Drakar som använts av FC hann några haverera innan ”mitten av 70-talet.
Annan Draken"uppdatering" är under skapelse, men jag ser där inget beträffande bilder angåend frågan!
Bengt
Vem lägger ut det efterfrågade FC.emblemet?
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: FC märkta S 35E
Om du använder Drakenboken som du anger som källa framgår det i S 35 avsnittet klart och tydligt vilka individer som fick vilken typ av huv!
Re: FC märkta S 35E
Ja och där står det att from. 35912 användes samma huvudformning som J 35F::Nicklas Lennartsson skrev:Om du använder Drakenboken som du anger som källa framgår det i S 35 avsnittet klart och tydligt vilka individer som fick vilken typ av huv!
>>Beträffande huvar så var 35901—35911 försedda med 35D huv!..(Draken-boken) >>
Du skrev::Det är 35959 som finns på Skavsta. Noterbart är att den fått F-huv trotts att det är en konverterad D. De konverterade behöll annars sina D-huvar>>?
Även jag skulle ju vara intressan veta vilka S 335E som varit försedd med det eftersökta FC emblemet.
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
Re: FC märkta S 35E
Åter igen, angående huvarna, läs S 35 kapitlet i sin helhet så får du klara och tydliga svar på dina funderingar.
Även i D-kapitlet framgår om du läser att den raka huven behölls vid konverteringen till S 35, med något undantag. Detta "undantag" är dock inte 35959, vilken finns bilder på från F 11 med den äldre typen av huv.
Summa sumarum läs boken!
Även i D-kapitlet framgår om du läser att den raka huven behölls vid konverteringen till S 35, med något undantag. Detta "undantag" är dock inte 35959, vilken finns bilder på från F 11 med den äldre typen av huv.
Summa sumarum läs boken!
Re: FC märkta S 35E
var med ner på malmen och tog ur motorn på den maskinen som nu finns på skavsta. har för mig att huven låg löst och att någon nämde att den inte hörde till fpl från början.
Re: FC märkta S 35E
En sak jag undrat. Passade en F-huv på de äldre maskinerna rakt av eller behövdes det någon ytterligare modifiering? Tänker till exempel på de båda 35D med F-huv på F 21, eller 35Ö.
Re: FC märkta S 35E
Hej,
Inga modifieringar behövdes.
Den s.k. F-huven har likadan passning i fram och bakkant som tidigare huvar.
Den gjordes mer "bullig" för att ge bättre rymdkänsla i sitsen, samt att slopandet av ramar i plexihuven gav bättre runtomsikt.
Inga modifieringar behövdes.
Den s.k. F-huven har likadan passning i fram och bakkant som tidigare huvar.
Den gjordes mer "bullig" för att ge bättre rymdkänsla i sitsen, samt att slopandet av ramar i plexihuven gav bättre runtomsikt.
Hälsningar
//EK
//EK
Re: FC märkta S 35E
Tack för snabbt svar. "rymdkänsla i sitsen" lät dock som en motsägelse när vi snackar Draken, men aningen mindre klaustrofobiskt kanske det blev.