Äldre skjutfält

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Johan Kjellin

Äldre skjutfält

Inlägg av Johan Kjellin »

Det är ju ingen nyhet att flygvapnet använde många fält här och var i Sverige för målskytte med flygplan. Med tiden har fler och fler avvecklats och öppnats upp för allmänheten och nybyggnationer. FV behöver väl inte så många med tanke på hur få flottiljer vi har nu jämfört med kalla krigets dagar.
Det är något speciellt med att vandra in på ett tidigare övningsfält och se efter hur mycket som finns kvar. I vissa fall är det helt rensat och naturen har tagit över, och på en del står baracker och skjutmål fortfarande kvar.

På forumet har det tidigare pratats om Kärnmossen där två tunnanvrak och flertalet lansenvingar fortfarande ligger. Under nyheter på SFF's förstasida för några år sedan bärgades ett stjärtparti från en J20 från ett fält i Stockholmstrakten (vilket?). Norr om Uppsala finns Rossholm, hur ser det ut idag?

Finns det fler fält? Finns det fortfarande kvar föremål som museum fortfarande har chans att ta hand om? Det gäller även brandövningsplatser som t.ex. Kalmars flygplats där en Drake fortfarande ligger, om än i dåligt skick.

[ Post skriven via iPad ] Bild
Johan Kjellin

Re: Äldre skjutfält

Lägger till två länkar, en som visar en bild på Tp83 som står på räddningsverkets övningsområde i Skövde samt det bärgade stjärtpartiet av en J20.

http://metrobloggen.se/metrobloggen/med ... detalj.jpg

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=920
Nicklas Lennartsson

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

Kärnskogsmossen är omnämnd för sina vrak. För 10-15 år sedan var dock Kärnskogen en plats med mycket fler delar än vad som är fallet idag. Naturligtvis har området till viss del återställts, men många delar har under åren också fått fötter och aldrig mer återsetts. Det är därför MYCKET olämpligt att på ett öppet forum diskutera vilka platser det nu ligger grejer kvar. Är man intresserad och insatt är det bäst att kolla själv eller ta kontakt med de som kan veta! Kärnskogen får man nog ändå bortse från nu, det får tyvärr anses som en kändis, trotts besöksförbud på det egentliga området pga av både känsligt fågelliv och risk för blindgångare. Önskar bara att ni kunde fått se hur det såg ut tidigare...

Vänliga hälsningar
Nicklas
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hur är/var det vid Simlångsdalen?
Flera haverier hände där har jag för mig.
I dåtid var det F14 som väl använde den mest.
Bengt
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Fältet öster och söder om Simlångsdalen kallas Tönnersjöfältet och används fortfarande av militären, mest är det väl marktrupp numera. Hur ofta flygvapnet använder det känner jag tyvärr inte till. Benämns R50 på flygkartor. Området kan ses här
/Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Tofta skjutfält…Gotland.. även flygvapnet har nyttjat fältet för skarp fällning av attackraketer och bomber.

Rinkaby skjutfält består av ett skjutfält närmast havet med riskområde ut i havet samt ett övningsfält i anslutning till skjutfältet. Inom området finns också Gälltofta flygplats som var en av Flygvapnets flygbaser. Basen är den enda i Sverige där förstöring och reparation av banor kan övas.
Men vad finns/fanns på Vidsels skjutfält undras
Hur får man tag i reservdelar? Jo på flygvapnets skjutfält i Vidsel i Norrbotten fanns en mängd gamla Drakenvrak som använts som måltavla när Viggen och andra modernare plan övade målskjutning.
Har någon en inventeringslista??

Bengt
Bengt Ekbladh

[quote="Bengt Ekbladh.......Men vad finns/fanns på Vidsels skjutfält undras
.....i Vidsel i Norrbotten fanns en mängd gamla Drakenvrak som använts som måltavla när Viggen och andra modernare plan övade målskjutning.Har någon en inventeringslista??
Bengt[/quote]

Finns exempel på vad som fanns/finns i fråga om 35:or vid Visel?
Bengt
Klas Andersson

Inlägg av Klas Andersson »

Niklas Lennartsson skrev :
Det är därför MYCKET olämpligt att på ett öppet forum diskutera vilka platser det nu ligger grejer kvar.

kan bara hålla med !! det är nog så att det inte bara är vi "nördar" som läser forumet !
en enkelsökning leder hit !
både skrotningsfanatiker i FV och miljöstollar! kan få tipps !
Anledningen till att det fortfarande finns vissa söndersprängda rester kvar ute på mossen vid Kärnskogen är ju endast beroende på att det är tidvis omöjligt ta sig dit ! inte pga skyltar eller blindgångare ! utan den stora risken att bli ett nytt Mosslik! bara att ta sig fram där är riskfyllt !
Att sen bära något är närmast omöjligt när det är blött ! och det är det ju jämt numera ..... :?

Så tyvärr Bengt !
även om jag ,och säkert flera andra vet vad som kan finnas uppe i Vidsel och andra ställen ,
så hoppas jag ingen ger dej något svar på Forumet !!!

Men kan nog till 99% säkerhet säga att det inte finns några J29 vrak kvar i Vidsel numera ,
de kördes till Stena Metall i .....för ca 15 år sedan .:-(
Bengt Ekbladh

Klas Andersson skrev:Niklas Lennartsson skrev :
Det är därför MYCKET olämpligt att på ett öppet forum diskutera vilka platser det nu ligger grejer kvar.
kan bara hålla med !! det är nog så att det inte bara är vi "nördar" som läser forumet !....en enkelsökning leder hit !

Så tyvärr Bengt !
även om jag ,och säkert flera andra vet vad som kan finnas uppe i Vidsel och andra ställen ,
så hoppas jag ingen ger dej något svar på Forumet !!!
Men kan nog till 99% säkerhet säga att det inte finns några J29 vrak kvar i Vidsel numera ,de kördes till Stena Metall i .....för ca 15 år sedan .:-(
Klas Andersson »skrev::
Niklas Lennartsson skrev :
kan bara hålla med !! det är nog så att det inte bara är vi "nördar" som läser forumet !
en enkelsökning leder hit !

Skjut inte brevbäraren!
Här får nog du ta någon annan i Örat.
Jag har personligen ingen kännedom om Drakar i Norr.
Det kom upp vid en annan sökning och kommer från F18 sidan där man redovisar sina ansträngningar att få 35220 i skick.

Beträffande Tunnan så utgår jag från att det mesta är undanstökat/bortfraktat, men jag är ändå
nyfiken att få veta var de specifika planen fann sitt slutliga öde!

>>Disponeras för övningsändamål vid…
>>överlämnas till….., med utrustning…
>>Till Fxx förfogande som övningsobjekt i brand och räddningstjänst
>>Reserveras för tillämpningsövningar tiden xx.--xx, vid….
Är lite av vad som kan nämnas om planens slutliga öde.

Emotser gärna uppgifter, men se för GUD till att det mesta numera är undanskaffet.!

Ska man hård dra .. kanske det är olämpligt att svara på var ett haveri skett? , kan ju ligga kvar en motor tex. någon meter ner?
Ibland kanske vissts egenintresse kan förekomma…vad vet jag?

Gör själv ett försök till lista på ej upptagna flygplanvrak/ piloter ur hav eller sjöar, men
börjar bli betänksam….har förbjudit Felix (katten) att kolla.
.
Alltså jag tar absolut inte på mig att spridit ”hemliga” uppgifter där får du söka på annat håll.

Mvh Bengt
PS: har förståelse för de få ? platser något av intresse kan kvarstå DS
Klas Andersson

Inlägg av Klas Andersson »

Tror du missuppfattade lite vad Niklas , och även jag menade !
Vidsel är ju klart känt , men ingen vet säkert vad som finns där !

Vad vi nog båda menade är att SVAR på FORUMET kanske inte är helt lyckat i alla lägen !

Det finns den fina funktionen med PM ! då får du svar ! och kan sen själv avgöra om det är något som kan läggas ut på ett Forum
utan risk att Stena Metall får mera jobb !
för det är nog så att det kan finnas en del som inte "ägaren" alltså FV har koll på .

sänder dej nu ett PM om din fråga !
Johan Kjellin

Tillbaks från semestern...

Självklart kan det vara olämpligt att diskutera detta på ett öppet forum som SFF. Däremot avsåg jag med tråden att rya för detta innan det är försent. Det verkar finnas en "hysch-hysch" policy som är bra för att hålla saker och ting borta från olämpliga personer/myndigheter. Men det går till den grad att det också ser till att sakerna till slut försvinner utan att någon ens märker det eller hinner reagera. Jag syftar på ett engagemang i denna fråga som till viss del kanske saknas från museum och intresserade - som kanske rentav är omedvetna om att det finns saker kvar att bevara därute, just på grund av att folk ogärna talar om det. Ett sätt att börja är ju att låta delge sådan information till museum ute i landet, eller olika personer runtom i landet som bygger på olika projekt.

Hellre ser jag att saker används till det dom bör användas till än att de ruttnar bort i naturen, kort och gott.
Nicklas Lennartsson

Inlägg av Nicklas Lennartsson »

Jag tror inte det finns brist på intresse och engagemang i frågan, mer tvärt om. Problemet är att medparten av de intresserade är det för egen vinning. Den skara som trotts allt har koll och gör det för ett historiskt värde driver det inte öppet utan på ett mer personligt plan där det handlar om att lära känna och få förtroende innan man avslöjar något. Detta för att de just är mån om historian. Jag skulle personligen aldrig öppet ge svar på de frågor du ställer (hur skulle jag veta egentliga avsikter?) och för att citera Clas "så hoppas jag ingen ger dej något svar på Forumet". Det är inte för att vara illvillig utan taktisk. Tycker det är super att du tar upp ämnet, det behövs, men för att lyckas och att få andra att dela med sig är jag rädd att det krävs mer personligt engagemang och att man visar att man är seriös.
Bengt Ekbladh

Såg senast idag en "ny" , nja ,! sida med bilder på vissa vrak
eg inget nytt , men oftast samma bilder.

Nu i semestertider försöker jag undra över vilka platser som skulle finnas i våra grannländer?

eller ska vi bara glömma även det ?,

Vad tycker ni?

Bengt
Användarens profilbild
T Kontoret

Inlägg av T Kontoret »

Stora & Lilla Bötet i närheten av Buskhyttan i Södermanland ska enligt utsago vara gammalt skjutfält i FV regi.
Om det är sanning eller myt så påstås det att de på 1950-talet släpade ut några av de gamla avskrivna S31:orna på mossen och sköt skarpt på(?)
Finns inget kvar, än mindre kratrar (jämför med Fjällmossen där kratrarna från övningarna syns än idag)

http://www.hitta.se/karta#center=650652 ... t%22%7D%5D
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"