J35 på Hagshult

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
D.Lardek
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 nov 2008, 00:13
Ort: Stockholm

J35 på Hagshult

Inlägg av D.Lardek »

På krigsbasen Hagshult ligger bla en främre del av en J35:a där det verkar skett en brand, alt en utskjutning från. Känner någon till vilken individ detta är, och hur den hamnat på platsen?
/LAK
Bengt Ekbladh

Re: J35 på Hagshult

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Totalhaverier vid krigsbaser är ju inte så många, åtminstone kända.
Sekretress i dåtid fanns ju.
Sen finns ju möjligheten att ett kasserat plan använts för brandövning
även vid tex. annan krigsövning på basen.
Flera sådana ex. finns angående utgångna Tunnor.

Finns inga märkningar kvar?
Någon ide om vilken version det är?
När sågs den tidigast?

mvh Bengt
Användarens profilbild
D.Lardek
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 nov 2008, 00:13
Ort: Stockholm

Re: J35 på Hagshult

Inlägg av D.Lardek »

Såg den första gången i September förra året. Låg kvar nu i April i år. Det är bara själva sittbrunnen från radomfästet till strax bakom huvfästet kvar, inkl luftintagen. Huven saknas helt, sittbrunnen helt utbränd. Inga märkningar kvar utom kronorna.
/LAK
Bengt Ekbladh

Re: J35 på Hagshult

Inlägg av Bengt Ekbladh »

>>Vi fick även höra om den spännande historien när Ola Gynäs och hans tre kollegor var med och provade ut den första kortbanan som byggdes på Hagshultsbasen. Det visade sig att det var en kortbana i ordets rätta bemärkelse… Banan hade nämligen byggts för kort - inte undra på att man tyckte att det var svårt att få stopp på flygplanen!>>
står det i ::

http://sffsto.se/FangslandeViggenforedr ... publik.htm

Det handlar om Viggen , men även Draken hade ju behov av banor som "räckte till"
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: J35 på Hagshult

Inlägg av Emil Lindberg »

Bengt Ekbladh skrev:>>Vi fick även höra om den spännande historien när Ola Gynäs och hans tre kollegor var med och provade ut den första kortbanan som byggdes på Hagshultsbasen. Det visade sig att det var en kortbana i ordets rätta bemärkelse… Banan hade nämligen byggts för kort - inte undra på att man tyckte att det var svårt att få stopp på flygplanen!>>
står det i ::

http://sffsto.se/FangslandeViggenforedr ... publik.htm

Det handlar om Viggen , men även Draken hade ju behov av banor som "räckte till"
Förstår inte riktigt hur det hör till ämnet. Men Draken fick inte nyttja kortbanor (17 x 800 m) eftersom att dess stoppsträcka var allt för lång. Detta enligt flera tillförlitliga källor. Det skulle dock inte förvåna mig om någon ända har provat...
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: J35 på Hagshult

Inlägg av Fredrik Lager »

Något slags brandlvningsobjekt känns väl inte alldeles för otroligt för att vara sant!
Varför fråga, får ändå inga svar..
Bengt Ekbladh

Re: J35 på Hagshult

Inlägg av Bengt Ekbladh »

D.Lardek skrev:Såg den första gången i September förra året. Låg kvar nu i April i år. Det är bara själva sittbrunnen från radomfästet till strax bakom huvfästet kvar, inkl luftintagen. Huven saknas helt, sittbrunnen helt utbränd. Inga märkningar kvar utom kronorna.
Blev lite förvånad om tidpunkten.
Trodde nästan att sådanna övningar var över.

Men kollar man så återinvigdes Hagshult 11/11 2008.
171 och 172 div. övade där 11/2009.
Inte bara planen utan även övrig funktion på en flygbas.

Det kan kanske inte vara förvånande om man inte övade
brandbekämpning oxså?

Har inga fakta, men någon som deltog har kanske en "minnesbild" ?

Samt om någon vet, vilken Drake brändes?

Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"