Typ: (Andreasson) BA 4B
c/n: 2
Tillverkad: hembyggde, 1968
Registrerad 1968-11-26 T O T Simonsson, Velanda
1979-07- L H Simonsson, Trollhättan
1981-03- Starkare motor (200hk) insatt
Avreg 2007-03-28
Lu 2007-04-30
Sedan 2007 placerad på Svedinos Bil- och Flygmuseum, Ugglarp
SE-XCA, BA-4B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9947
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15
Re: SE-XCA, BA-4B
En liten komplettering:
Registrerad 1968-11-26 med en O-200A, trävingar och skevroder endast på den undre vingen.
1969: Nytt landställ av tjockare material monterat där även hjulaxelcentrum flyttades fram.
1970-03-18 Luftvärdighetsbevis utfärdat
1970: Motor RR O-2...40-A på 130 hk installerad.
1977: Höjdstyrverkets yta ökad.
1978: Täkt kabin installerad.
1980: Motor Lycoming IO-320-D2A på 160 hk installerad.
1985: Ett helt nytt vingställ med profil NASA 2412, utrustat med fyra skevroder och med ”flying wires and landing wires”, istället för tidigare profilstag. Mittvingens profilstag gjordes 50 mm högre för att ge bättre sikt framåt. Dessutom installerades ett röksystem för att användas vid flyguppvisningar.
1988: Motor Lycoming AEIO-360-B4A på 180 hk installerad.
Registrerad 1968-11-26 med en O-200A, trävingar och skevroder endast på den undre vingen.
1969: Nytt landställ av tjockare material monterat där även hjulaxelcentrum flyttades fram.
1970-03-18 Luftvärdighetsbevis utfärdat
1970: Motor RR O-2...40-A på 130 hk installerad.
1977: Höjdstyrverkets yta ökad.
1978: Täkt kabin installerad.
1980: Motor Lycoming IO-320-D2A på 160 hk installerad.
1985: Ett helt nytt vingställ med profil NASA 2412, utrustat med fyra skevroder och med ”flying wires and landing wires”, istället för tidigare profilstag. Mittvingens profilstag gjordes 50 mm högre för att ge bättre sikt framåt. Dessutom installerades ett röksystem för att användas vid flyguppvisningar.
1988: Motor Lycoming AEIO-360-B4A på 180 hk installerad.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: SE-XCA, BA-4B
När SE-XCA deponerades på Svedinos av far och son Simonsson så ansågs det att vingarna hade uppnått full ålder. Och detta var inte det första vingparen som använts på denna BA-4B...
Hursom, nu har Simonsson hämtat tillbaka flygplanet och en ny uppsättning vingar lär vara under tillverkning.
Hursom, nu har Simonsson hämtat tillbaka flygplanet och en ny uppsättning vingar lär vara under tillverkning.
Re: SE-XCA, BA-4B
Kul!! Minns denna maskin så väl från ungdomens flygdagar, och speciellt hans starter och lomcevaken... Kul om man kan komma att se den igen på uppvisningar!
/LAK