Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Ah, naturligtvis 37301 , Saab-50, eller hur?
mvh Bengt
mvh Bengt
Hej,
Ja där gick du i mål med väl godkänt.
37301 gick direkt från bandet till provhangaren för att ersätta den havererade -8. Ungefär på samma sätt som 39101 vilken fick ersätta den havererade 39 -1.
Jag jobbade själv en del på 301:an under 80-talet, bl.a. med utprovningen av kompositfenan för JA 37 samt RB 74 och motmedelsinstallationen.
37900 och 37950 var ju också provflygplan, men ombyggda AJ maskiner. 37900 blev arbetshäst hos FC, medan 37950 gick ut på förband och avslutade sin karriär på F21.
Då är bollen åter din Bengt
Ja där gick du i mål med väl godkänt.
37301 gick direkt från bandet till provhangaren för att ersätta den havererade -8. Ungefär på samma sätt som 39101 vilken fick ersätta den havererade 39 -1.
Jag jobbade själv en del på 301:an under 80-talet, bl.a. med utprovningen av kompositfenan för JA 37 samt RB 74 och motmedelsinstallationen.
37900 och 37950 var ju också provflygplan, men ombyggda AJ maskiner. 37900 blev arbetshäst hos FC, medan 37950 gick ut på förband och avslutade sin karriär på F21.
Då är bollen åter din Bengt
Hälsningar
//EK
//EK
Intressant, kanske finns något foto som kan visas och som de flesta inte sett ?Björn Ek skrev:Hej,
....Jag jobbade själv en del på 301:an under 80-talet, bl.a. med utprovningen av kompositfenan för JA 37 samt RB 74 och motmedelsinstallationen.......
Nåväl till frågan::
Vilken flottilj har minst antal år, utrustad med krigsflygplan, och hur många år?
Vilken flottilj/kår har hittills (2012) mest antal år ,utrustad med krigsflygplan, samt hur många år?
Förutsättningar:
1926 tidigaste år (FV)---”slutår” 2012.
Gäller krigsflygplans utrustade, alltså EJ då vissa flottiljer ”blev” något annat tex. skola.
Över till er.
Bengt
Det är bara att räkna år.
Undantag F19 och F22.
mvh Bengt
Undantag F19 och F22.
mvh Bengt
Om vi säger så här::Bengt Ekbladh skrev: Vilken flottilj har minst antal år, utrustad med krigsflygplan, och hur många år?
Vilken flottilj/kår har hittills (2012) mest antal år ,utrustad med krigsflygplan, samt hur många år?
Förutsättningar:
1926 tidigaste år (FV)---”slutår” 2012.
Gäller krigsflygplans utrustade, alltså EJ då vissa flottiljer ”blev” något annat tex. skola.
samt >>Det är bara att räkna år.
Undantag F19 och F22.>>
Näst minst antal år hade
F 2 - Andra flygkåren (1926-1936) (1936-1936) (1936-1949)--- (1949-1974) och det blev ca 23 år med krigsflygplan, resten av F2:s tillvaro var som skolor.
Ska vi även ta den flottilj som hitills har haft krigsflygplan Näst längst blir det F7.
Nu tar du det.
Bengt
Jag föreslår;
F 14 - 17 år som flygflottilj
F6 - 53 år som flygflottilj (kanske ännu fler hur man nu räknar...?)
//Mathias
//Mathias
Mathias Schenström
Grattis till Delseger!Odmasc skrev:Jag föreslår;
//Mathias
F14 hade absolut minst år med krigsflygplan
B18B, J(A)28B och A32A
Beträffande F6 ---nja....
F 6 - Västgöta flygflottilj (1939-1994) ca år 55
Men
Jag vill ha en flottilj med över 20 år till.....
Tipps::
Den flottilj jag söker kan om ca 7-8 år bli omsprungen
om det finns pengar?!
mvh Bengt
Ok, kan F 4 vara den flottilj som eftersöks?
//Mathias
//Mathias
Mathias Schenström
Ja där satt den.Odmasc skrev:Ok, kan F 4 vara den flottilj som eftersöks?
//Mathias
F4 hade ca 79 år med krigsflygplan.
Men kan om ca 7 år bli "omsprungen" av F7 !
OS bucklan till dig Mathias.
Tackar!
Då backar vi sisådär 50 år bakåt i tiden och jag efterfrågar namn / beteckning på världens största jaktflygplan!
//Mathias
Då backar vi sisådär 50 år bakåt i tiden och jag efterfrågar namn / beteckning på världens största jaktflygplan!
//Mathias
Mathias Schenström
-
Jag gissar på ryskt, Tupolev Tu-28/128? Kallad av väst "Fiddler".
Rätt svar Johan!
Bollen är Din!
//Mathias
Bollen är Din!
//Mathias
Mathias Schenström
-
Tack!
Nu till frågan...
Vilket flygplan drevs av en 14cyl BMW 801A och hade till viss del liknande utseende som ett annat flygplan hos en konkurrerande tillverkare? Vad var speciellt med detta flygplan?
Nu till frågan...
Vilket flygplan drevs av en 14cyl BMW 801A och hade till viss del liknande utseende som ett annat flygplan hos en konkurrerande tillverkare? Vad var speciellt med detta flygplan?
-
Ledtråd!
Konkurrerande tillverkaren var Focke Wulf med typen 189.
Konkurrerande tillverkaren var Focke Wulf med typen 189.
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Jag gissar på Blohm & Voss BV 141 som var konstruerad med en asymmetrisk placering av motor i förhållande till den helt inglasade besättningsgondolen.
-
Rätt svar Kenneth, din boll!
Man ser verkligen likheten med FW189, måste ha varit bra sikt i dom där kärrorna.
Man ser verkligen likheten med FW189, måste ha varit bra sikt i dom där kärrorna.
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Tackar! Ja den utsikten kunde man knappast klaga på.
Här kommer en omvänd fråga:
USA:s första luftpostfrimärke råkade ut för ett, inom filatelin inte helt ovanligt, äventyr innan det fick göra sin premiärflygning 1918. Vad hände?
Här kommer en omvänd fråga:
USA:s första luftpostfrimärke råkade ut för ett, inom filatelin inte helt ovanligt, äventyr innan det fick göra sin premiärflygning 1918. Vad hände?
-
Man råkade trycka mittpartiet (flygplanet) upp och ner i förhållande till resten av frimärket.
/Lars L
/Lars L
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Jag ger rätt för det, men rent tekniskt så var det ramen som var feltryckt och hamnade upp och ner.
Ref till Wikipedia:
Ref till Wikipedia:
GRATTIS Lars och frim.... nej jag menar frågan är din!The Inverted Jenny (also known as an Upside Down Jenny or Jenny Invert) is a United States postage stamp first issued on May 10, 1918 in which the image of the Curtiss JN-4 airplane in the center of the design appears upside-down; it is probably the most famous error in American philately. Because the center image was printed first, with the frame added second; it is actually the frame that is printed upside-down, not the center image of the Jenny. Only one pane of 100 of the invert stamps was ever found, making this error one of the most prized in all philately. A center-line block catalogs for $600,000, which is probably low; a single inverted Jenny was sold at a Robert A. Siegel auction in November 2007 for US $977,500.[1] In December 2007 a mint never hinged example was sold for $825,000. The broker of the sale said the buyer was a Wall Street executive who lost the auction the previous month.[2] A block of four inverted Jennys was sold at a Robert A. Siegel auction in October 2005 for US $2.7 million.[3]
-
Tackar
Ok, den här blir svår Vi söker en person.
Stridsflygaresset X var den från sitt land som hade flest segrar vid tidpunkten då han blev nedskjuten och krigsfånge.
X hade en bror som senare blev världsberömd och mycket framgångsrik inom ett helt annat område än flyg.
X var också mycket framgångsrik inom samma område, men inte lika framgångsrik som sin bror...
Vem är X ?
/Lars Larsson
Ok, den här blir svår Vi söker en person.
Stridsflygaresset X var den från sitt land som hade flest segrar vid tidpunkten då han blev nedskjuten och krigsfånge.
X hade en bror som senare blev världsberömd och mycket framgångsrik inom ett helt annat område än flyg.
X var också mycket framgångsrik inom samma område, men inte lika framgångsrik som sin bror...
Vem är X ?
/Lars Larsson
-
Ledtråd: X kommer från ett av våra grannländer.
För att avgränsa lite till, så säger jag att det är en Finsk "flygar-ess".Lars Larsson skrev:Ledtråd: X kommer från ett av våra grannländer.
Bengt
-
Nix, det är fel grannland.
/Lars L
/Lars L
Hej!
Kan det vara Marius Eriksen?
Mvh/ Calle
Kan det vara Marius Eriksen?
Mvh/ Calle
-
Helt rätt!
Marius Eriksen vars bror Stein Eriksen var en framgångsrik utförsåkare som bland annat tog tre guldmedaljer vid VM i Åre 1954.
Marius var det ledande norska stridsflygarässet när han blev nedkskjuten, men medan han satt i tysk fångenskap blev han passerad av fyra andra norrmän vad gäller antal segrar.
http://no.wikipedia.org/wiki/Marius_Eriksen
Bollen över till dig Calle.
Marius Eriksen vars bror Stein Eriksen var en framgångsrik utförsåkare som bland annat tog tre guldmedaljer vid VM i Åre 1954.
Marius var det ledande norska stridsflygarässet när han blev nedkskjuten, men medan han satt i tysk fångenskap blev han passerad av fyra andra norrmän vad gäller antal segrar.
http://no.wikipedia.org/wiki/Marius_Eriksen
Bollen över till dig Calle.