Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Tackar!
Då undrar jag vilken flygvapenchef som bl.a hade fågelskådning som hobby och på äldre dagar avlade en teologie kandidatexamen?
//Calle
Då undrar jag vilken flygvapenchef som bl.a hade fågelskådning som hobby och på äldre dagar avlade en teologie kandidatexamen?
//Calle
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
CFV 1/7-1954—30/6 1960
Axel Ljungdahl
Hade bla.fågelskådning som intresse, så det får bli mitt svar.
Bengt
Axel Ljungdahl
Hade bla.fågelskådning som intresse, så det får bli mitt svar.
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Visst var det Axel Ljungdahl som jag tänkte på!
Din tur, Bengt!
Din tur, Bengt!
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Det finns (fanns?) en klubb för Tunnanpiloter =TTT,= Tusen Timmar Tunnan.
Något liknande finns för Draken piloter, Vad är namnet?
Vad är minimum i krav om någon vill inträda?
Vid ceremonierna fanns ett ”mandomsprov” som måste klaras av, = Vad bestod det av?
Något liknande finns för Draken piloter, Vad är namnet?
Vad är minimum i krav om någon vill inträda?
Vid ceremonierna fanns ett ”mandomsprov” som måste klaras av, = Vad bestod det av?
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej Bengt,
Antar att du avser Drakorden, eller Drakriddarorden (båda benämningarna lär ha förekommit).
Om jag minns rätt (detta berättades för mig för snart 30 år sedan) så gällde följande.
För att bli upptagen i orden skulle man flugit i en 35:a av någon typ och uppnått minst Mach 1,4.
Mandomsprovet skall enligt traditionen ha bestått i intagande av en sup med MC77, alltså den tidens flygfotogen, eller reabensin som det kallades.
Det här får man nog anta var ett skrämselskott för den nyinvigde som lättad konstaterade att glaset nog innehöll ett bra hopkok av "drickbara" vätskor.
Antar att du avser Drakorden, eller Drakriddarorden (båda benämningarna lär ha förekommit).
Om jag minns rätt (detta berättades för mig för snart 30 år sedan) så gällde följande.
För att bli upptagen i orden skulle man flugit i en 35:a av någon typ och uppnått minst Mach 1,4.
Mandomsprovet skall enligt traditionen ha bestått i intagande av en sup med MC77, alltså den tidens flygfotogen, eller reabensin som det kallades.
Det här får man nog anta var ett skrämselskott för den nyinvigde som lättad konstaterade att glaset nog innehöll ett bra hopkok av "drickbara" vätskor.
Hälsningar
//EK
//EK
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Helt rätt Björn!
en liten "lisa" då du svarar::
Över till dig Björn.
en liten "lisa" då du svarar::
Måste ju varit en lättnad.Björn Ek skrev:Hej Bengt,
Mandomsprovet ::Det här får man nog anta var ett skrämselskott för den nyinvigde som lättad konstaterade att glaset nog innehöll ett bra hopkok av "drickbara" vätskor.
Över till dig Björn.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej,
Flygvapnet opererade under ett antal år två stycken English Electric Canberra Mk IIB. I Sverige med typbeteckningen TP 52.
Ursprungligen var det tänkt att flygvapnet skulle fått två stycken modernare maskiner av typen Mk VIII.
Vad var orsaken till att detta gick om intet och man fick nöja sig med den äldre versionen?
Flygvapnet opererade under ett antal år två stycken English Electric Canberra Mk IIB. I Sverige med typbeteckningen TP 52.
Ursprungligen var det tänkt att flygvapnet skulle fått två stycken modernare maskiner av typen Mk VIII.
Vad var orsaken till att detta gick om intet och man fick nöja sig med den äldre versionen?
Hälsningar
//EK
//EK
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Man ska inte sanera radioaktivitet med att tvätta flygplan med saltvatten. I överhuvudtaget att tvätta flygplan med saltvatten är inte bra
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej Fredric,
Givetvis har du hittat rätt, och den underliggande orsaken.
Efter att ha sanerats med saltvatten efter flygning genom radioaktiva moln fich de båda maskinerna stå på en flygbas i Australien under väntan på vidare öden.
Detta skulle ha blivit de svenska TP 52:orna, men efter ferryflygning till England konstaterades att korrosionen gjort sitt och dom fick skrotas.
Man skakade då fram ett par MK IIB som fick bli ersättare. Resten är, som det heter, svensk flyghistoria.
Över till dig Fredric.
Givetvis har du hittat rätt, och den underliggande orsaken.
Efter att ha sanerats med saltvatten efter flygning genom radioaktiva moln fich de båda maskinerna stå på en flygbas i Australien under väntan på vidare öden.
Detta skulle ha blivit de svenska TP 52:orna, men efter ferryflygning till England konstaterades att korrosionen gjort sitt och dom fick skrotas.
Man skakade då fram ett par MK IIB som fick bli ersättare. Resten är, som det heter, svensk flyghistoria.
Över till dig Fredric.
Hälsningar
//EK
//EK
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
okaj...
Två flygplantyper har genom åren, mig veterligen, blivit utsedda till KSAKs standardmotorflygplan (alternativt uttryck; enhetsklubbflygplan). Vilka?
Två flygplantyper har genom åren, mig veterligen, blivit utsedda till KSAKs standardmotorflygplan (alternativt uttryck; enhetsklubbflygplan). Vilka?
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Piper Colt :Fredric Lagerquist skrev: okaj...
Två flygplantyper har genom åren, mig veterligen, blivit utsedda till KSAKs standardmotorflygplan (alternativt uttryck; enhetsklubbflygplan). Vilka?
KSAKs nya enhetsklubbflygplan och ersatte
Klemm Kl 35:
vald till detta före andra världskriget
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Rätt, Bengt!
Bollen över till dig.
Bollen över till dig.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Undrar när planerna på en frivillig flygkår först dök upp?
Samt när kan man säga att kåren föddes?
Bengt
Samt när kan man säga att kåren föddes?
Bengt
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
På första frågan svarar jag: 1916 av SAS - Svenska Aeronautiska Sällskapet
På andra frågan svarar jag: 1961
På andra frågan svarar jag: 1961
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Helt klart, dom säger själv:Kenneth Göransson skrev: På första frågan svarar jag: 1916 av SAS - Svenska Aeronautiska Sällskapet
På andra frågan svarar jag: 1961
2 juni 1961 räknas således som FFK:s officiella födelsedatum.
Bollen är din Kenneth.
mvh Bengt
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Stor man i liten skala.
En av Sveriges mest meriterade modellbyggare har ett smeknamn, vilket?
En extra stjärna i boken om ni kan hans riktiga namn.
TILLAGT 120803:
Verkar vara en svår fråga. Får lägga till att dubbeldäckaren i bakgrunden byggde han i samband med att hans hemstad Norrkööping firade 600 år och kungaparet skulle komma på besök och få vara med om en flyguppvisning.
En av Sveriges mest meriterade modellbyggare har ett smeknamn, vilket?
En extra stjärna i boken om ni kan hans riktiga namn.
TILLAGT 120803:
Verkar vara en svår fråga. Får lägga till att dubbeldäckaren i bakgrunden byggde han i samband med att hans hemstad Norrkööping firade 600 år och kungaparet skulle komma på besök och få vara med om en flyguppvisning.
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Termik-Johan, Rune Johansson?
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
GRATTIS Mats! Äntligen någon som kunde och tillika en som får en stjärna i boken för det "civila" namnet.
Termik-Johan, 85 år fyllda, har hållit på sedan barndomen med modellbygge. Här en artikel från Nt (Norrköpings tidningar) när han fyllde 80.
1986 besökte han Olofströms Modellflygklubb och då hade han med sig, vid den tiden, i varje fall Sveriges största skalamodell av Piper Cub, som har varit hans favoritflygplan i många år.
Lagt till 120807: Originalet till denna modell är Ahrenbergscuben SE-ATG, som 1959-1996 var registrerad i Finland som OH-CPH och sedan återreg. till SE ATG 1999.
Jag lämnar därmed över spaken till Mats.
Termik-Johan, 85 år fyllda, har hållit på sedan barndomen med modellbygge. Här en artikel från Nt (Norrköpings tidningar) när han fyllde 80.
1986 besökte han Olofströms Modellflygklubb och då hade han med sig, vid den tiden, i varje fall Sveriges största skalamodell av Piper Cub, som har varit hans favoritflygplan i många år.
Lagt till 120807: Originalet till denna modell är Ahrenbergscuben SE-ATG, som 1959-1996 var registrerad i Finland som OH-CPH och sedan återreg. till SE ATG 1999.
Jag lämnar därmed över spaken till Mats.
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Vem flög först från New York till Oslo, när var det, och vilken flygplantyp?
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Antar du menar Thor Solberg.Mats Averkvist skrev:
Vem flög först från New York till Oslo, när var det, och vilken flygplantyp?
16/8 1935 landade han på Storemøllen i Bergen.
Loening amfibieplan, konverterades till Model C-2-C och gavs först den amerikanska registreringen NC10239 som senare ändrades till NR10239, Troligen struntade han i att ändra registrermålningen på flygplanet eftersom det fortfarande bär den första registreringen på fotografier tagna efter landningen i Norge.
Telegrafist ombord var Paul C Oscanyon
18 /8 1935 kom man fram till slutmålet Oslo
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Naturligtvis helt riktigt Bengt. Spaken över till dig.
Kan tillägga att planet finns utställt på Norsk Teknisk Museum i Oslo.
Kan tillägga att planet finns utställt på Norsk Teknisk Museum i Oslo.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej.
Söker "flygplankontakter" Sverige --Pakistan, -70-tal och senare.
1:: Lokalt namn på ett licensbyggt plan?
2:: Pakistan ville ursprungligen ha ett annat plan och skrev faktiskt kontrakt på ett antal, men något dök upp.
Vilket plan och vad hindrade affären?
Bengt
Söker "flygplankontakter" Sverige --Pakistan, -70-tal och senare.
1:: Lokalt namn på ett licensbyggt plan?
2:: Pakistan ville ursprungligen ha ett annat plan och skrev faktiskt kontrakt på ett antal, men något dök upp.
Vilket plan och vad hindrade affären?
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej Bengt,
Antar att du syftar på SAAB Supporter MFI-17 som licensbyggs i Pakistan under namnet Mushshak.
Kan dock inte erinra mig något om att en annan maskin skulle varit på gång innan och att detta skulle kommit av sig.
Det får alltså bli en klassiker:
På fråga 1 svarar vi Mushshak
På fråga 2 kan vi inte
Antar att du syftar på SAAB Supporter MFI-17 som licensbyggs i Pakistan under namnet Mushshak.
Kan dock inte erinra mig något om att en annan maskin skulle varit på gång innan och att detta skulle kommit av sig.
Det får alltså bli en klassiker:
På fråga 1 svarar vi Mushshak
På fråga 2 kan vi inte
Hälsningar
//EK
//EK
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
[quote="Bengt Ekbladh"]Hej.
Söker "flygplankontakter" Sverige --Pakistan, -70-tal och senare.
1:: Lokalt namn på ett licensbyggt plan?
2:: Pakistan ville ursprungligen ha ett annat plan och skrev faktiskt kontrakt på ett antal, men något dök upp.
Vilket plan och vad hindrade affären? [quote="Bengt Ekbladh"]
[quote="Björn Ek"]Hej Bengt,
Antar att du syftar på SAAB Supporter MFI-17 som licensbyggs i Pakistan under namnet Mushshak.
Kan dock inte erinra mig något om att en annan maskin skulle varit på gång innan och att detta skulle kommit av sig.
Det får alltså bli en klassiker:
På fråga 1 svarar vi Mushshak
Helt rätt på 1:an.
Beträffande fråga 2 så skrevs faktiskt kontrakt på ett antal av en annan typ, men något kom emellan.
Söker "flygplankontakter" Sverige --Pakistan, -70-tal och senare.
1:: Lokalt namn på ett licensbyggt plan?
2:: Pakistan ville ursprungligen ha ett annat plan och skrev faktiskt kontrakt på ett antal, men något dök upp.
Vilket plan och vad hindrade affären? [quote="Bengt Ekbladh"]
[quote="Björn Ek"]Hej Bengt,
Antar att du syftar på SAAB Supporter MFI-17 som licensbyggs i Pakistan under namnet Mushshak.
Kan dock inte erinra mig något om att en annan maskin skulle varit på gång innan och att detta skulle kommit av sig.
Det får alltså bli en klassiker:
På fråga 1 svarar vi Mushshak
Helt rätt på 1:an.
Beträffande fråga 2 så skrevs faktiskt kontrakt på ett antal av en annan typ, men något kom emellan.