Var läste jag detta?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Jonny Snell
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 maj 2008, 13:14

Var läste jag detta?

Inlägg av Jonny Snell »

Läste någonstans, tror att det var i vår tidskrift, om en kontrollflygning eller om det var under ren utbildning. Det var någon på Ljungbyhed som blev utsatt för detta. Det gällde avancerad flygning och roderns verkan under t.ex. en roll. Lärarna hade pratat om hur höjd och sidoroder verkade i olika flyglägen. Vedebörande elev hade problem med detta. Då berättade han att en kompis hade beskrivet ett annat sätt att tänka under rollen. Något i stil med att titta hur du flyger och styr på vanligt sätt åt det håll du vill flyga. Han flög så och läraren blev förvånad över hans prestation. Men tankesättet verkade vara regelvidrigt.
Jag har letat i mina tidskrifter och böcker efter denna artikel men hittar den inte.
Är det någon som känner till vilken artikel det är?
Eller förstår vad det rör sig om för råd eleven fick av kompisen?
Skulle gärna vilja hitta denna artikel eller rådet igen.

/Jonny
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Var läste jag detta?

Inlägg av Stellan »

Känner igen det du nämner. Det beskrevs i en artikel i "vår" tidskrift, under det senaste året tror jag. Ska titta när jag kommer hem.
Jonny Snell
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 maj 2008, 13:14

Re: Var läste jag detta?

Inlägg av Jonny Snell »

Har börjat att leta igenom de två senaste årens nummer igen men har ännu inte hittat artikeln.
All hjälp tas tacksamt emot!
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Var läste jag detta?

Inlägg av Stellan »

Sådär, nu är jag nog den av vår tidning mest belästa SFF-medlemmen! Ägnade åtskilligt med tid åt det du frågade efter, läste och läste och läste den senaste handfulla årens alla nummer men kammade noll. Det intressanta är att jag så väl känner igen din beskrivning, men vad hjälper det?
Jonny Snell
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 maj 2008, 13:14

Re: Var läste jag detta?

Inlägg av Jonny Snell »

Tack för all hjälp!
Jag har för mej att det var i början av detta år jag läste det. Det kan ju ha varit någon bok också. En svensk i så fall. Och boken/artikeln borde ha handlat om flygutbildning i flygvapnet. Absolut att det rörde sig om en kontrollflygning eller liknande.
Får väl leta vidare i gömmorna.
Är det någon som känner igen 'kompisens' anvisningar så är jag tacksam för det!
LN-BFT
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 jun 2012, 22:13

Re: Var läste jag detta?

Inlägg av LN-BFT »

SFT 6/11 side 50 " Den egocentriska rollen"
Jonny Snell
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 maj 2008, 13:14

Re: Var läste jag detta?

Inlägg av Jonny Snell »

Absolut att det var denna artikel. Tack!
Måste ha blandat ihop med något annat eftersom jag fått till en något felaktig beskrivning.
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Var läste jag detta?

Inlägg av Stellan »

Makalöst att jag missat det, måste kolla direkt.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"