Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

calle
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jul 2012, 15:01

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av calle »

Tackar!

Då undrar jag vilken flygvapenchef som bl.a hade fågelskådning som hobby och på äldre dagar avlade en teologie kandidatexamen?

//Calle
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

CFV 1/7-1954—30/6 1960
Axel Ljungdahl
Hade bla.fågelskådning som intresse, så det får bli mitt svar.
Bengt
calle
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jul 2012, 15:01

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av calle »

Visst var det Axel Ljungdahl som jag tänkte på!
Din tur, Bengt!
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Det finns (fanns?) en klubb för Tunnanpiloter =TTT,= Tusen Timmar Tunnan.

Något liknande finns för Draken piloter, Vad är namnet?

Vad är minimum i krav om någon vill inträda?

Vid ceremonierna fanns ett ”mandomsprov” som måste klaras av, = Vad bestod det av?
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Björn Ek »

Hej Bengt,

Antar att du avser Drakorden, eller Drakriddarorden (båda benämningarna lär ha förekommit).
Om jag minns rätt (detta berättades för mig för snart 30 år sedan) så gällde följande.
För att bli upptagen i orden skulle man flugit i en 35:a av någon typ och uppnått minst Mach 1,4.
Mandomsprovet skall enligt traditionen ha bestått i intagande av en sup med MC77, alltså den tidens flygfotogen, eller reabensin som det kallades.
Det här får man nog anta var ett skrämselskott för den nyinvigde som lättad konstaterade att glaset nog innehöll ett bra hopkok av "drickbara" vätskor.
Hälsningar
//EK
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Helt rätt Björn!

en liten "lisa" då du svarar::
Björn Ek skrev:Hej Bengt,

Mandomsprovet ::Det här får man nog anta var ett skrämselskott för den nyinvigde som lättad konstaterade att glaset nog innehöll ett bra hopkok av "drickbara" vätskor.
Måste ju varit en lättnad.

Över till dig Björn.
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

Flygvapnet opererade under ett antal år två stycken English Electric Canberra Mk IIB. I Sverige med typbeteckningen TP 52.
Ursprungligen var det tänkt att flygvapnet skulle fått två stycken modernare maskiner av typen Mk VIII.
Vad var orsaken till att detta gick om intet och man fick nöja sig med den äldre versionen?
Hälsningar
//EK
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1778
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Man ska inte sanera radioaktivitet med att tvätta flygplan med saltvatten. I överhuvudtaget att tvätta flygplan med saltvatten är inte bra ;-)
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Björn Ek »

Hej Fredric,

Givetvis har du hittat rätt, och den underliggande orsaken.
Efter att ha sanerats med saltvatten efter flygning genom radioaktiva moln fich de båda maskinerna stå på en flygbas i Australien under väntan på vidare öden.
Detta skulle ha blivit de svenska TP 52:orna, men efter ferryflygning till England konstaterades att korrosionen gjort sitt och dom fick skrotas.
Man skakade då fram ett par MK IIB som fick bli ersättare. Resten är, som det heter, svensk flyghistoria.
Över till dig Fredric.
Hälsningar
//EK
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1778
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Fredric Lagerquist »

:-) okaj...

Två flygplantyper har genom åren, mig veterligen, blivit utsedda till KSAKs standardmotorflygplan (alternativt uttryck; enhetsklubbflygplan). Vilka?
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Fredric Lagerquist skrev::-) okaj...
Två flygplantyper har genom åren, mig veterligen, blivit utsedda till KSAKs standardmotorflygplan (alternativt uttryck; enhetsklubbflygplan). Vilka?
Piper Colt :
KSAKs nya enhetsklubbflygplan och ersatte
Klemm Kl 35:
vald till detta före andra världskriget

Bengt
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1778
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Rätt, Bengt! :-)

Bollen över till dig.
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Undrar när planerna på en frivillig flygkår först dök upp?
Samt när kan man säga att kåren föddes?

Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Frågan gäller alltså om FFK.
Bengt
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Kenneth Göransson »

På första frågan svarar jag: 1916 av SAS - Svenska Aeronautiska Sällskapet
På andra frågan svarar jag: 1961
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kenneth Göransson skrev: På första frågan svarar jag: 1916 av SAS - Svenska Aeronautiska Sällskapet
På andra frågan svarar jag: 1961
Helt klart, dom säger själv:
2 juni 1961 räknas således som FFK:s officiella födelsedatum.

Bollen är din Kenneth.
mvh Bengt
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Kenneth Göransson »

Stor man i liten skala.

En av Sveriges mest meriterade modellbyggare har ett smeknamn, vilket?

En extra stjärna i boken om ni kan hans riktiga namn.

Bild

TILLAGT 120803:

Verkar vara en svår fråga. Får lägga till att dubbeldäckaren i bakgrunden byggde han i samband med att hans hemstad Norrkööping firade 600 år och kungaparet skulle komma på besök och få vara med om en flyguppvisning.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Mats Averkvist »

Termik-Johan, Rune Johansson?
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Kenneth Göransson »

GRATTIS Mats! Äntligen någon som kunde och tillika en som får en stjärna i boken för det "civila" namnet.

Termik-Johan, 85 år fyllda, har hållit på sedan barndomen med modellbygge. Här en artikel från Nt (Norrköpings tidningar) när han fyllde 80.

1986 besökte han Olofströms Modellflygklubb och då hade han med sig, vid den tiden, i varje fall Sveriges största skalamodell av Piper Cub, som har varit hans favoritflygplan i många år.

Bild

Lagt till 120807: Originalet till denna modell är Ahrenbergscuben SE-ATG, som 1959-1996 var registrerad i Finland som OH-CPH och sedan återreg. till SE ATG 1999.

Bild

Jag lämnar därmed över spaken till Mats.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Mats Averkvist »

:D

Vem flög först från New York till Oslo, när var det, och vilken flygplantyp?
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Mats Averkvist skrev::D
Vem flög först från New York till Oslo, när var det, och vilken flygplantyp?
Antar du menar Thor Solberg.
16/8 1935 landade han på Storemøllen i Bergen.

Loening amfibieplan, konverterades till Model C-2-C och gavs först den amerikanska registreringen NC10239 som senare ändrades till NR10239, Troligen struntade han i att ändra registrermålningen på flygplanet eftersom det fortfarande bär den första registreringen på fotografier tagna efter landningen i Norge.
Telegrafist ombord var Paul C Oscanyon

18 /8 1935 kom man fram till slutmålet Oslo
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Mats Averkvist »

Naturligtvis helt riktigt Bengt. Spaken över till dig.

Kan tillägga att planet finns utställt på Norsk Teknisk Museum i Oslo.

Bild
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Söker "flygplankontakter" Sverige --Pakistan, -70-tal och senare.
1:: Lokalt namn på ett licensbyggt plan?
2:: Pakistan ville ursprungligen ha ett annat plan och skrev faktiskt kontrakt på ett antal, men något dök upp.
Vilket plan och vad hindrade affären?

Bengt
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Björn Ek »

Hej Bengt,

Antar att du syftar på SAAB Supporter MFI-17 som licensbyggs i Pakistan under namnet Mushshak.
Kan dock inte erinra mig något om att en annan maskin skulle varit på gång innan och att detta skulle kommit av sig.

Det får alltså bli en klassiker:
På fråga 1 svarar vi Mushshak
På fråga 2 kan vi inte
Hälsningar
//EK
Bengt Ekbladh

Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

[quote="Bengt Ekbladh"]Hej.
Söker "flygplankontakter" Sverige --Pakistan, -70-tal och senare.
1:: Lokalt namn på ett licensbyggt plan?
2:: Pakistan ville ursprungligen ha ett annat plan och skrev faktiskt kontrakt på ett antal, men något dök upp.
Vilket plan och vad hindrade affären? [quote="Bengt Ekbladh"]

[quote="Björn Ek"]Hej Bengt,
Antar att du syftar på SAAB Supporter MFI-17 som licensbyggs i Pakistan under namnet Mushshak.
Kan dock inte erinra mig något om att en annan maskin skulle varit på gång innan och att detta skulle kommit av sig.
Det får alltså bli en klassiker:
På fråga 1 svarar vi Mushshak

Helt rätt på 1:an.

Beträffande fråga 2 så skrevs faktiskt kontrakt på ett antal av en annan typ, men något kom emellan.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"