Vilken Safir är detta?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Vilken Safir är detta?
Safiren nedan är märkt med Fv-nr 50000. Är detta en fejkad märkning? Vilken individ (c/n) är det?
Kan plats och tid när fotot är taget fastställas, så är jag tacksam.
/Sven-Erik
Kan plats och tid när fotot är taget fastställas, så är jag tacksam.
/Sven-Erik
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: Vilken Safir är detta?
Hej!
Jag tror att detta är en fejkad målning. Någonstans i bakhuvudet finns ett igenkännande av denna bild. Någon flygtidning, kanske Flygrevyn, hade en bild av en Safir med en lustig kamoflagemålning med grönt och en skarp blå färg för ett antal år sedan. Jag tror att flygplanet hade en civil engelsk registrering. Kamoflagemålningen var utförd i ganska blanka färger. Inte alls som hos FV.
Just nu kommer jag inte på mer.
Martin Hellberg, Backamo
Jag tror att detta är en fejkad målning. Någonstans i bakhuvudet finns ett igenkännande av denna bild. Någon flygtidning, kanske Flygrevyn, hade en bild av en Safir med en lustig kamoflagemålning med grönt och en skarp blå färg för ett antal år sedan. Jag tror att flygplanet hade en civil engelsk registrering. Kamoflagemålningen var utförd i ganska blanka färger. Inte alls som hos FV.
Just nu kommer jag inte på mer.
Martin Hellberg, Backamo
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Vilken Safir är detta?
Tack för hjälpen och snabba svar, om det var maj 1983, så förmodar jag att det var den 8 maj när Linköpings FK firade 50-årsjubileum med flygdag, då man bl.a. fick upp Frecce Tricolori till Linköping. Kan då konstatera att denna Safir exporterades till USA den 8 aug 1983, då med den amerikanska registreringen.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 4096
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Vilken Safir är detta?
...och lite fler detaljer finns på Herman Dekkers online Deerde Register vanaf 1949
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Vilken Safir är detta?
Om jag fattat det hela rätt så ägdes Safiren - vid Safir-träffen i samband med flygdagen - redan av en amerikanare. Flygplanet hade köpts på auktion i UK lite tidigare och blev kvar några månader i Sverige och fraktades med hjälp av Saab till USA...Sven-Erik Jönsson skrev:Tack för hjälpen och snabba svar, om det var maj 1983, så förmodar jag att det var den 8 maj när Linköpings FK firade 50-årsjubileum med flygdag, då man bl.a. fick upp Frecce Tricolori till Linköping. Kan då konstatera att denna Safir exporterades till USA den 8 aug 1983, då med den amerikanska registreringen.
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15
Re: Vilken Safir är detta?
Datum:1983-05-08 eftersom avspärrningarna är uppsatta och det ser ut att finnas litet åskådare på plats, förmodligen är bilden tagen på morgon/förmiddag.
Personer stående vid nosen på flygplanet från vänster till höger:
1.George Ingham, dåvarande ägare av G-BCFV. Han hade köpt den på auktion någon månad innan och flugit ned den till Schweiz där han jobbade som skidinstruktör för tillfället. Den fasta punkten i hans tillvaro var en postbox i Aspen, Colrado.
Eftersom han inte sett en Safir tidigare och ingen av hans polare ägde en sådan så tyckte han att det var kul att köpa något udda. När han köpte den så försäkrades han om att det blåa och gröna högglanspolerade kamouflaget var helt enligt svensk specifikation, han såg litet snopen ut när han såg hur de svenska SK 50 såg ut.
Han hade på något sätt fått reda på att det var Flygdag / Safirmöte på SAAB och bestämde sig för att flyga dit. Han flög VFR från Schweiz utan kartor och färdplan och tyckte efter landning att trafikledning i Europa var skit i störta allmänhet, han visste ju att han skulle norrut så på något sätt så fick han tjatat sig till radarledning hela sträckan. Jag tror att han mellanlandade i Hamburg på vägen eftersom bränslet började tryta för honom.
På något sätt så lyckades han övertala SAAB att demontera hans maskin, stoppa den i en transportlåda och frakta den till USA helt utan kostnad för mr Ingham. Han taxade bort till en av SAAB:s plattor parkerade Safiren och promenerade bort till Flygklubben igen.Det sista jag såg av honom var på järnvägsstationen i Linköping där han köpte en enkel biljett till Schweiz.
2. Mannen i täckjackan är David Williams, ägare till Safiren G-BCFW, 91-437, som står parkerad intill.
3.Den skymde mannen är John Jackson, vän till David Williams och han medföljde som passagerare i G-BCFW
Hoppas att det kan vara litet hjälp på vägen.
Personer stående vid nosen på flygplanet från vänster till höger:
1.George Ingham, dåvarande ägare av G-BCFV. Han hade köpt den på auktion någon månad innan och flugit ned den till Schweiz där han jobbade som skidinstruktör för tillfället. Den fasta punkten i hans tillvaro var en postbox i Aspen, Colrado.
Eftersom han inte sett en Safir tidigare och ingen av hans polare ägde en sådan så tyckte han att det var kul att köpa något udda. När han köpte den så försäkrades han om att det blåa och gröna högglanspolerade kamouflaget var helt enligt svensk specifikation, han såg litet snopen ut när han såg hur de svenska SK 50 såg ut.
Han hade på något sätt fått reda på att det var Flygdag / Safirmöte på SAAB och bestämde sig för att flyga dit. Han flög VFR från Schweiz utan kartor och färdplan och tyckte efter landning att trafikledning i Europa var skit i störta allmänhet, han visste ju att han skulle norrut så på något sätt så fick han tjatat sig till radarledning hela sträckan. Jag tror att han mellanlandade i Hamburg på vägen eftersom bränslet började tryta för honom.
På något sätt så lyckades han övertala SAAB att demontera hans maskin, stoppa den i en transportlåda och frakta den till USA helt utan kostnad för mr Ingham. Han taxade bort till en av SAAB:s plattor parkerade Safiren och promenerade bort till Flygklubben igen.Det sista jag såg av honom var på järnvägsstationen i Linköping där han köpte en enkel biljett till Schweiz.
2. Mannen i täckjackan är David Williams, ägare till Safiren G-BCFW, 91-437, som står parkerad intill.
3.Den skymde mannen är John Jackson, vän till David Williams och han medföljde som passagerare i G-BCFW
Hoppas att det kan vara litet hjälp på vägen.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Vilken Safir är detta?
STORT TACK Håkan!
Intressant läsning om hur det gick till. Det är ju så mycket enklare att flyga i USA. Där kan man ju flyga utan färdplan genom olika delstater.
Roligt att vi nu har namnen på personerna vid planet.
Jag lägger in dina uppgifter i bildregistret.
Hälsningar
Sven-Erik
Intressant läsning om hur det gick till. Det är ju så mycket enklare att flyga i USA. Där kan man ju flyga utan färdplan genom olika delstater.
Roligt att vi nu har namnen på personerna vid planet.
Jag lägger in dina uppgifter i bildregistret.
Hälsningar
Sven-Erik