AB Aerotransport - Junkers Ju 52/3m - propell

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Rob
Inlägg: 125
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:55
Kontakt:

AB Aerotransport - Junkers Ju 52/3m - propell

Inlägg av Rob »

Hei,

Kan noen si meg hvilken type propell det var som satt på motorene til Junkers Ju 52/3? DNL hadde Ju-Pak, men ABA hadde vist nok andre.

Hilsen
Rob
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: AB Aerotransport - Junkers Ju 52/3m - propell

Inlägg av Mats Averkvist »

Det varierade lite beroende på motortyp och tidpunkt. T ex SE-ADR skulle enligt spec. 17 maj 1938 ha motorer av typ P & W Hornet B-1 och propellrar av typ Hamilton Standard, Navtyp: 5416-N och bladtyp D7C2-9.

SE-AER den 1 jan. 1937:
Motorer: P & W Wasp S3H1-G, Propeller: Hamilton Standard Nav: 3D40-61 och blad: 6127A-3

Rob: Jag har en hel pärm med tekniska specifikationer för de svenska Ju 52:orna...
Rob
Inlägg: 125
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:55
Kontakt:

Re: AB Aerotransport - Junkers Ju 52/3m - propell

Inlägg av Rob »

Hei

Det var i hvert fall ingen JuPak. Jeg skal huske det du skriver om materialet. Jeg jobber med å samle informasjon om de norske maskinene (1935-1940), så om du har noen av interesse. Jeg har vært i Stockholm og avfotografert alle korrespondanse mellom DNL og ABA i nevnte perioden. Og ellers har jeg forsket i Bodø.
Eventuell kan du ta kontakt med meg på rm (at) europeanairlines.no

Hilsen
Rob
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
tommy clementzlor
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33

Re: AB Aerotransport - Junkers Ju 52/3m - propell

Inlägg av tommy clementzlor »

Hej Rob! Intressant spörsmål du ställer. Att ABA:s Ju52 skulle ha haft P&W motorer och
propellrar från Hamilton Standard är en sanning med modifikationer.
När ABA beställde SE-AFA/B/C/D ville man ha motorerna placerade
parallellt med kroppen, till skillnad från Junkers standard med 6 graders
utåtvinklade motorer. Efter segslitna förhandlingar gick Junkers med på
en sådan installation. Däremot kunde man inte hålla leveranstiderna. En kompromiss
gjordes där SE-AFA/B/C levererades hösten 1936 med Junkers standardvingar med tillhörande
BMW-motorer och propellrar från Jfa (junkerspropellrar), förmodligen 3-bladiga.
Mittmotorn var av den P&W typ ABA beställt med Hamilton
Standard propeller. VIngar och vingmotorer leasades från Junkers. Under 1937 flögs
de efter hand ner till Dessau och fick "nya" vingar med parallelldragande P&W motorer med
Hamilton Standard propellrar. Den sista individen, SE-AFD levererades 30 april 1937
och var redan byggd enligt ABA:s specifikationer. Detta har jag funnit i Karl Lignells
arkiv. Mer intressant i detta ämne kommer inom kort i en artikel jag skrivit.
Jag avslutar med att tugga om mitt mantra: Mera civila ämnen!
Bästa hälsningar.
Tommy Clementzlor
Rob
Inlägg: 125
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:55
Kontakt:

Re: AB Aerotransport - Junkers Ju 52/3m - propell

Inlägg av Rob »

Hei Tommy,

Takk for ditt utfyllende svar. Det var meget interessant. Jeg noterer meg ditt ønsker om flere sivile spørsmål. Skal gjøre mitt beste når jeg begynner med ILUG-prosjektet. Da kommer det sikkert en del spørsmål.

Hilsen
Rob
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Användarens profilbild
Björn Bäcklund
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: AB Aerotransport - Junkers Ju 52/3m - propell

Inlägg av Björn Bäcklund »

Att AFA-AFC levererats med blandade motorer var en nyhet för mig men jag har nu sett en bild som verkar bekräfta detta. Vingmotorn har "djuptallriken" med slitsar som Junkersmaskiner brukar ha men det har inte mittmotorn.
Men jag tror däremot att BMW-motorerna hade tvåbladiga propellrar. Ser man på bilden på denna sida ser det ut så:
http://www.edcoatescollection.com/ac5/R ... E-AFB.html
På den första bilden jag pratade om snurrar propellrarna så dom är suddiga. Man kan se tre blad på mittmotorn men bara två på vingmotorerna men här ligger inte bladen mitt för varandra utan ungefär som en trebladig som tappat ett blad
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"