Jag såg i senaste numret av AirForces att flygtimkostnaden för Eurofighter är 70.000£.
Det är ju otäckt dyrt.
Vad är flygtimkostnaden för JAS39? Någon som vet?
/Thomas Adamsson
Timkostnad
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Timkostnad
Vet inte, men om man får gissa: säkert mindre än hälften...
Lite kuriosa:
Min far var på nån internationell flygdag för några år sen med SAAB 340 och Erieye.
De såg på avstånd hur Eurofighterns tekniker kämpade i 40 min med att få den i luften.
Det var diverse varmkörningar och diagnoskontroller och ett himla spring runt kärran...
En stund senare så baxades en svensk 39:a ut ur sin hangar (för hand!) och 5 min senare var den i luften för sitt uppvisningsprogram
De engelska Eurofighter-teknikerna bara gapade! Skillnaden i fältmässighet var ju ganska slående...
Lite kuriosa:
Min far var på nån internationell flygdag för några år sen med SAAB 340 och Erieye.
De såg på avstånd hur Eurofighterns tekniker kämpade i 40 min med att få den i luften.
Det var diverse varmkörningar och diagnoskontroller och ett himla spring runt kärran...
En stund senare så baxades en svensk 39:a ut ur sin hangar (för hand!) och 5 min senare var den i luften för sitt uppvisningsprogram
De engelska Eurofighter-teknikerna bara gapade! Skillnaden i fältmässighet var ju ganska slående...
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Timkostnad
Det beror ju helt på vad man räknar in. T.exDB605 skrev:Vad är flygtimkostnaden för JAS39? Någon som vet?
- Underhåll av apparater
- Löner för inblandad personal vid förband och verkstäder (och var drar man gränsen för vilka som är direkt inblandade?)
- Hyra och/eller driftkostnad för hangarer, plattor, motorkörningshus, verkstäder och liknande
- Kostnad för verktyg och kringutrustning
- Kostnad för utveckling
- Kostnad för registervård och stödsystem
- Typ av uppdrag
- Typ och mängd av yttre last (vid flygning med yttre last/beväpning slits ju även denna och måste förr eller senare underhållas. Dessutom slits ju beväpningsbalkar och vingar snabbare, och flygplanet förbrukas således snabbare).
- Flygtid kontra kalendertid (flygplan måste underhållas även när de står stilla. Timkostnaden för en flygplansindivid som ofta står stilla blir ju högre jämfört med en individ som flygs oftare. Att flygplanet/flygplanen inte flygs så ofta kan ju bero på att förbanden/användarna inte nyttjar dem så särdeles ofta eller att de har många/fler flygplansindivider och således kan "slå ut" flygtiden över fler flygplansindivider)
Så för att rättvist kunna jämföra två flygplanstyper bör man tämligen snävt specificera vad man har räknat in, samt bör röra förband/krigsmakter som nyttjar sina flygplan relativt lika. Att t.ex jämföra en flygplanstyp som används av nationer som ofta är i strid (som således bär mycket last och frestar sina flygplan hårdare) med en flygplanstyp som används av mer fredliga nationer blir nog inte helt rättvisande.
Re: Timkostnad
Du har helt rätt i dina kommentarer Emil och jag tog det för självklart själv. Samt som av en händelse har ju Janes gett ut en oberoende rapport i just den frågan.
F-35 21000-31000$/h
Eurofighter 18000$/h
Rafale 16500$/h
JAS39 4700$/h
39:an är ju löjligt billig i den jämförelsen. Med dess förmåga är det konstigt att den inte säljer bättre även om det handlar om politik.
/Thomas Adamsson
F-35 21000-31000$/h
Eurofighter 18000$/h
Rafale 16500$/h
JAS39 4700$/h
39:an är ju löjligt billig i den jämförelsen. Med dess förmåga är det konstigt att den inte säljer bättre även om det handlar om politik.
/Thomas Adamsson