Flygvapenmuseum och dess nya inriktning?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Håkan_Olsson
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 apr 2010, 19:15

Flygvapenmuseum och dess nya inriktning?

Inlägg av Håkan_Olsson »

Vissa dagar så kan man inte låta bli att undra litet extra?

http://www.flygvapenmuseum.se/sv/Nyhete ... s-villkor/

Kärleksparaden drar tydligen in på FVM med buller och bång i samarbete med RFSL. Jag har tidigare kritiserat FVM för att det kommer att vara svårt att förnya sin utställning beroende på att flygplan deponerats ut och så vidare men mina åsikter kom på skam.
Nu kan man ju förnya sig genom att beskriva folks kärleksliv i folkhemsrummen från det kalla kriget. :D
Användarens profilbild
Sten Johnson
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36
Kontakt:

Re: Flygvapenmuseum och dess nya inriktning?

Inlägg av Sten Johnson »

Om det ändå hade rört sig om kärlek till flyg och flygplan. Har dom slutat med stickningen? Man bävar för nästa grej. Tur att vi har F10 museet, Västerås flygmuseum m.fl. Flyg är tillräkligt intressant utan att man behöver blanda in en massa annat.
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Re: Flygvapenmuseum och dess nya inriktning?

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

Det var länge sedan jag besökte FVM, och det känns inte som att det spelar någon större roll.
I alla fall inte om man är intresserad av flyghistoria med tyngdpunkten på jetepoken.
Ena dagen skrotar man en av våra, som jag ser det, mest värdefulla objekt från jetepoken.
Nästa dag ägnar man sin tid och resurser åt vad folk haft för sig i sängkammaren under samma era.
Som jag ser det borde FVM vara fredat från den fixering som media och samhället idag ägnar viss form av "partnerskap".
Det finns ju Pride för dom som är intresserade har jag hört....
Hälsningar
//EK
Stickan
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 apr 2010, 23:48
Ort: Norrköping

Re: Flygvapenmuseum och dess nya inriktning?

Inlägg av Stickan »

Det verkar som PK-maffian finns överallt numera!
Sven-Eric
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 okt 2011, 16:19

Re: Flygvapenmuseum och dess nya inriktning?

Inlägg av Sven-Eric »

Ja man blir ju mer och mer bedrövad. När ska Herr Parr få insikt om vad ordet Flygvapenmuseum betyder. Var lite fundersam vad dom skulle ha musei pedagoger till men nu kan man nog se resultatet.
MarGus
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jan 2011, 22:22

Re: Flygvapenmuseum och dess nya inriktning?

Inlägg av MarGus »

Det händer ju allt möjligt där, tex var Antikrundan på besök i helgen: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... eum-788921
TuveB
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 apr 2008, 19:02
Ort: Lund

Re: Flygvapenmuseum och dess nya inriktning?

Inlägg av TuveB »

Med tanke på mailkonversationen som återges i "viggenprototypskrotningstråden" undrar jag vem tusan som betalar för den där "kärlekskarusellen"?

FVM har alltid klagat på att man haft för lite pengar och så lägger man det på en massa annan XXXX????? Borde inte flygplanen och deras väl och ve prioriteras?
stuka2
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 okt 2012, 21:06

Re: Flygvapenmuseum och dess nya inriktning?

Inlägg av stuka2 »

Men man får en bra bild åt var det barkar när man tittar på FMV hemsida . Hade dom inte haft loggan, skulle man kunna tro att man hade" Börjes lekland" i östervåla eller nått . Fast jag har väll blivit "gubbe" 33år som jag är
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Flygvapenmuseum och dess nya inriktning?

Inlägg av Klas Andersson »

ja nåt måste vara väldigt sjukt där borta i Linköping :?
http://www.flygvapenmuseum.se/

kollar man på kalendern ,så har dom en SAGOSTUND !! :shock:
idag och i morgon kl 14.00 !!!

undrar vad dom läser för saga för besökarna tro ?
Kanske FLYGPLANEN SOM FÖRSVANN ?
stuka2
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 okt 2012, 21:06

Re: Flygvapenmuseum och dess nya inriktning?

Inlägg av stuka2 »

Ja Klas det börjar bli en ganska tjockbok med många kapitel .
De på FVM skulle kanse behöva titta på en liten fiml som heter "den lilla traktorn grålle ,skrothanlaren kommer till baka" fast det hjälper väll inte
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Flygvapenmuseum och dess nya inriktning?

Inlägg av Bengt Bergholm »

Jag skrev detta till FVM och fick svar... Jag förstår resonemanget och visst är det bra att det dras dit besökare oavsett metod, det ger ju såklart inkomster och ett berättigande. Förhoppningsvis leder det även till att det finns pengar till att fortsätta bevara de plan man har i sin vård.

Fråga:
"Något är rätt snett med marknadskommunikationen kan jag tycka när det inte finns den minsta skymt av ett flygplan på Flygvapenmuseum.se förstasida, tycker du inte? Är det “glass och ballongcafé” eller något med flygplan och flyghistoria som är verksamhetens kärna och kanske borde återspeglas iaf i ett litet hörn nånstans..?"

Svar:
"Tack för ditt mejl. Jag förstår verkligen din synpunkt och ska försöka förklara.
Det är många faktorer som styr vad som visas på startsidan och utrymmet är i dagsläget ganska begränsat. Under vissa perioder sätter vi extra fokus på annat än flygplan och flyghistoria, och litar på att namnet ”Flygvapenmuseum” är tydligt nog i sig. Inför och under ett skollov är en sådan period.
Just nu består webbtrafiken på vår sajt till största delen av personer som söker höstlovsaktiviteter för barn. Det vill vi förstås utnyttja genom att även puffa för annat som riktar sig till samma målgrupp. Att inte göra det vore, om man ska hårdra det, att kasta en del av annonspengarna i sjön.
Samtidigt som jag skriver det här sitter en webbutvecklare och programmerar en så kallad karusell till vår startsida, i likhet med den som Skansen har på sin http://www.skansen.se. Det innebär fler stora målingångar på sidan (det som är Höstlovskul just nu) och möjlighet att puffa för fler saker samtidigt. Därmed behöver vi inte prioritera bort budskap på samma sätt som nu.
Jag hoppas du kommer att tycka att den lösningen är bättre. Om inte annat är höstlovet snart över och då lovar jag att flyget återvänder till startsidan!
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"